Stanowisko Zarządu NBP do uchwały RPP z 30 marca 2010 r. (komunikat)

...

31.03.2010 | aktual.: 31.03.2010 18:23

31.03. Warszawa (PAP) - Poniżej stanowisko Zarządu Narodowego Banku Polskiego do uchwały RPP z 30 marca 2010 roku.

W dniu 30 marca 2010 r. Rada Polityki Pieniężnej podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Nr 9/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie zasad tworzenia i rozwiązywania rezerwy na pokrycie zmian kursu złotego do walut obcych w Narodowym Banku Polskim.

Zarówno procedura zastosowana przez RPP, w ramach której Rada podjęła uchwałę zmieniającą uchwalę Nr 9/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r., jak również treść tej uchwały obciążone są bardzo poważnymi wadami prawnymi.

Po pierwsze.

Podejmując przedmiotową uchwałę Rada Polityki Pieniężnej naruszyła decyzje Rady Unii Europejskiej.

Zgodnie z decyzją Rady Unii Europejskiej z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie konsultacji Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie przepisów prawnych projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 9/2006 Rady Polityki Pienieżnej z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie zasad tworzenia i rozwiązywania rezerwy na pokrycie ryzyka zmian kursu złotego do walut obcych w Narodowym Banku Polskim przekazany został do konsultacji Europejskiemu Bankowi Centralnemu, co w myśl art. 3 ust. 4 i art. 4 tej decyzji powinno skutkować zawieszeniem procedowania nad tą uchwałą. Uchwała podjęta została przed otrzymaniem opinii EBC.

Po drugie.

Podjęta uchwała nie respektuje utrwalonej od wielu lat w obowiązującym porządku prawnym zasady niedziałania prawa wstecz (lex retro non agit). Zasada ta wyrażona w Konstytucji RP, stanowi podstawowa zasadę porządku prawnego i znajduje ona oparcie w takich wartościach, jak bezpieczeństwo prawne i pewność obrotu gospodarczego.

W treści uchwały znajduje się postanowienie, zgodnie z którym zmienione przepisy uchwały Nr 9/2006 mają mieć zastosowanie do sprawozdania finansowego NBP sporządzonego za 2009 r. Postanowienie to jest sprzeczne z zasadą o niedziałaniu prawa wstecz.

Zarówno w opinii Departamentu Prawnego NBP, jak i opiniach zewnętrznych sporządzonych przez uznane autorytety prawa konstytucyjnego i prawa finansowego wskazywano na złamanie zakazu działania prawa wstecz.

Po trzecie.

Uchwała jest także niezgodna z obowiązującymi Narodowy Bank Polski zasadami rachunkowości. Obowiązujące NBP zasady rachunkowości zostały określone w uchwale Nr 16/2003 Rady Polityki Pieniężnej z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zasad rachunkowości, układu aktywów i pasywów bilansu oraz rachunku zysków i strat Narodowego Banku Polskiego.

Zgodnie z podstawowymi zasadami określonymi w tej uchwale rezerwa na pokrycie ryzyka zmian kursu złotego powinna być ujęta w wyniku finansowym w kwocie oszacowanej zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień jej utworzenia, czyli na dzień 31.12.2009 r.

NBP obowiazany jest bowiem stosować zasady rachunkowości w sposób ciągły, zapewniający rzetelne i jasne przedstawianie wyniku finansowego NBP zgodnie z istotą i ekonomicznym znaczeniem zdarzeń gospodarczych.

Po czwarte.

Data wejścia w życie uchwały została określona na dzień jej uchwalenia, co jest sprzeczne z przepisami ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. (PAP)

bg/ ana/

Źródło artykułu:PAP
finansebankidług
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)