To nie bułka z masłem

Suche pieczywo, choć coraz popularniejsze, nadal jest kategorią niszową. Polacy sięgają po nie głównie wtedy, gdy chcą zrzucić kilka kilogramów.

To nie bułka z masłem
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

01.09.2011 | aktual.: 03.09.2011 09:39

Nie zmienia to faktu, że producenci tych wyrobów robią, co mogą, by przekonać konsumentów do kupowania ich pieczywa przez cały rok. Promowane jest jako zdrowe, zbawienne dla organizmu i codziennej diety. Z drugiej strony pojawiają się propozycje, które mają przypominać konsumentom smak tradycyjnego pieczywa. Świadczy to o wciąż jeszcze ogromnym przywiązaniu Polaków do świeżego chleba.

Firma Barilla Poland, która z marką Wasa od lat pozostaje czołowym graczem na rynku suchego pieczywa w Polsce, we wrześniu 2010 r. wprowadziła nową odmianę pieczywa chrupkiego Wasa Solruta. Jak wyjaśnia ideę produktu Marta Martys, marketing manager Barilla Poland, to pieczywo wypiekane z pełnoziarnistej mieszanki mąki pszennej i żytniej z różnymi dodatkami.

– Jego kromki są puszyste, wyraziste w smaku i bardziej przypominają tradycyjne, pulchne pieczywo niż klasyczne chrupkie wypieki – mówi Martys. Dodatkowo kromka ma kształt kwadratu i jest specjalnie podzielona na dwie części, tak aby można ją było łatwo rozłamać. Solruta dostępna jest w trzech wariantach smakowych: z orkiszem, dynią i sezamem. – Wkrótce w naszej ofercie pojawią się kolejne nowości – zapowiada Marta Martys.

Producentom bardzo zależy na przełamaniu sezonowości sprzedaży suchego pieczywa. Przekonują też, że przybywa całorocznych klientów, dla których suche pieczywo jest podstawą codziennego żywienia. To dla nich warto pamiętać o tych produktach na półce nawet niewielkiego sklepu, bo są to zwykle konsumenci lojalni wobec sprawdzonych marek.

Choć oferta producentów suchego pieczywa jest bardzo szeroka, prym w sprzedaży wiodą od lat te same wyroby. Zdaniem producentów wierni markom konsumenci rzadziej sięgają po nowości niż ci, którzy dopiero zaczęli przygodę z odchudzaniem.

Dobre i sprawdzone

W przypadku Barilli Poland królują: pieczywo chrupkie 3 zboża 220 g i pieczywo lekkie żytnie 140 g. – Pierwsze jest liderem w całej Polsce oraz w dużych sklepach spożywczych, czyli tych powyżej 300 mkw., drugie natomiast wybierane jest najczęściej w mniejszych sklepach – podaje Marta Martys.

Pod marką Chaber prym w sprzedaży od lat wiedzie pieczywo chrupkie lekkie żytnie i graham 200 g. Dotyczy to wszystkich kanałów dystrybucji, choć najbardziej – dużych sieci handlowych. Jak zapowiada Mirosław Wojciechowski, dyrektor handlowy Chabra, niedługo pod marką Chaber ma pojawić się nowe pieczywo chrupkie 7zbóż.

Healthy Food Production, producent marki Sonko, wyspecjalizował się z kolei w waflach ryżowych. – Co drugie sprzedawane opakowanie wafli ryżowych jest marki Sonko – zapewnia Magdalena Hycka, marketing manager w firmie HFP. Wśród tegorocznych nowości firmy są wafle Orange i wafle Cappuccino, pozycjonowane jako słodka przekąska.

Natomiast konsumentom dbającym o szczupłą sylwetkę firma zaproponowała trzy nowe produkty w segmencie pieczywa lekkiego: pieczywo błonnikowe, pieczywo wypiekane z udziałem mąki orkiszowej i pieczywo razowe z miodem. – To ostatnie wypiekane jest na bazie mąki pełnoziarnistej z dodatkiem kwasu żytniego, dzięki temu ma smak i zapach prawdziwego razowego chleba. Z kolei miód nadaje słodki posmak – tłumaczy Magdalena Hycka.

Spółka Kupiec, producent pieczywa pod tą samą marką, podkreśla walory żywieniowe zwłaszcza wafli ryżowych. – Ich zaletą jest nie tylko smak, niska kaloryczność i cenne wartości odżywcze, ale również bezglutenowość – mówi Magdalena Chojnacka, product manager w spółce Kupiec. Producent oferuje osiem smaków tej zdrowszej alternatywy zwykłego pieczywa: naturalne, z solą morską, z kukurydzą i w wersji slim (tradycyjne, z sezamem, ze słonecznikiem, wieloziarniste i popcornowe).

Magdalena Chojnacka zwraca też uwagę na rozwijającą się w Polsce kategorię suchego pieczywa maca oraz – zupełną nowość – wafle pszenno-ryżowe, które tego lata pojawiły się w sprzedaży pod marką Crunchella (oczywiście ich producentem jest Kupiec).

– Wafle te, oferowane przez nas w dwóch smakach, stanowią doskonałe źródło błonnika, są zdrowe i delikatne. Sukces rynkowy Crunchelli wskazuje na ogromne i niezaspokojone jeszcze potrzeby konsumentów na zdrową żywność – uważa Magadela Chojnacka. Jak zapewnia, wymienione przez nią produkty sprzedają się świetnie zarówno w handlu tradycyjnym, jak i nowoczesnym.

Szeroko dostępne w lokalnych placówkach są produkty firmy Granex. Producent podaje, że największą sprzedaż odnotowuje w segmencie wafli ryżowych (naturalnych i ze słonecznikiem), a w przypadku pieczywa lekkiego – produktów zawierających błonnik i 7 zbóż. Firma właśnie wprowadziła do swojej oferty wafle pszeniczne.

Z potencjałem

W ostatnio badanym przez Nielsena okresie (VIII 2010 – VII 2011) Polacy wydali na suche pieczywo 267,5 mln zł, czyli o 12,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kupili o 16,3 proc. więcej sztuk opakowań tych produktów (łącznie 94,8 mln sztuk). Oznacza to, że popyt na suche pieczywo rośnie. Konsumenci najchętniej sięgają po wafle (w tym ryżowe), pieczywo lekkie oraz suchary (za Nielsenem).

– Wafle można po prostu chwycić i przekąsić pomiędzy różnymi zajęciami, podczas gdy z pieczywa, także suchego, nadal wolimy zrobić kanapkę. Choć jest ona pożywniejsza, to jednak zrobienie jej zabiera więcej czasu. To dlatego popularność wafli ryżowych nadal rośnie – konkluduje Marta Martys.

Ilona Mrozowska

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)