UKE: to rewolucja na rynku telekomunikacyjnym

Nowe przepisy dotyczące przenoszenia numerów pozwalają za darmo zmienić operatora w ciągu 24 godzin. Największe telekomy przyznają, że nastąpi wzrost przepływu klientów między sieciami.

UKE: to rewolucja na rynku telekomunikacyjnym
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Od 6 lipca przenoszenie numerów telefonicznych do innej sieci będzie trwało jeden dzień. Ponadto jeśli zdecydujemy się zmienić operatora, nic za to nie zapłacimy - minister infrastruktury Cezary Grabarczyk właśnie podpisał rozporządzenie w tej sprawie, które wejdzie w życie równocześnie ze znowelizowanym Prawem telekomunikacyjnym.

Ma być szybko i sprawnie

Do tej pory rozwiązanie umowy z firmą telekomunikacyjną było nieporównywalnie trudniejsze. Klient, który chciał przejść do innej sieci, musiał nawet kilka miesięcy czekać na przeniesienie numeru. Ponadto zmiana operatora wiązała się z kilkudziesięciozłotową opłatą. Teraz ma być inaczej.

_ Klient złoży wniosek u nowego operatora, który w ciągu sześciu godzin ma obowiązek poinformować go, czy istnieją możliwości techniczne przeniesienia numeru. Następnie operator ma jeden dzień na aktywowanie usługi _ - wyjaśnia Magdalena Gaj, wiceminister infrastruktury. Dodaje, że co prawda za samo przeniesienie numeru nie jest pobierana opłata, ale odchodząc trzeba będzie zapłacić kwotę odpowiadającą miesięcznemu abonamentowi.

_ Jeśli ktoś skorzystał z promocji i na przykład otrzymał telefon, będzie też musiał zapłacić zapisaną w umowie karę, ale nie całą, lecz w wysokości proporcjonalnej do czasu, jaki pozostał do momentu wygaśnięcia umowy _ - wyjaśnia Gaj.

_ Wygraliśmy dwuletnią walkę o przyjęcie tych przepisów _- mówi Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dodaje, że wiele osób czeka na możliwość szybkiej zmiany operatora. _ Szczególnie ważne jest to dla biznesu, gdzie nie można sobie pozwolić na miesięczne wyłączenie dotychczas używanego numeru telefonu. Teraz, gdy procedura będzie trwała jeden dzień, wiele osób swobodnie wybierze korzystniejszą dla siebie ofertę i zmieni operatora. Sama jestem w podobnej sytuacji _- zdradza Streżyńska.

Klienci skorzystają

Większość operatorów, z którymi udało nam się wczoraj skontaktować, przyznaje, że skrócenie czasu przenoszenia numerów i brak opłat spowoduje wzrost przepływu klientów między sieciami. Nikt nie chce jednak zdradzić swoich prognoz dotyczących transferów.

_ Dzięki naszej kampanii "jeden podpis", od marca do maja dwukrotnie wzrosła liczba przechodzących do nas klientów. Teraz powinno być ich znacznie więcej _- mówi Piotr Kuriata z P4 (operator sieci Play). _ Skrócenie i uproszczenie procedury może mieć pewne znaczenie, ale nie przewidujemy raczej radykalnego wzrostu przepływu klientów między sieciami _- stwierdza Elżbieta Sadowska, rzecznik sieci Plus. Podobną opinię wyraża Krzysztof Kawałek z sieci Orange. _ Obniżenie cen i ułatwienie dostępu zawsze wywołuje wzrost popularności usługi _- przyznaje Kawałek.

Telekomy deklarują, że są gotowe do przejmowania i oddawania klientów w nowym ekspresowym tempie. Nieoficjalnie przypominają jednak, że podczas prac nad przepisami alarmowały, że nie zdążą dostosować infrastruktury do 6 lipca. _ Wszyscy są zaskoczeni, że minister Grabarczyk podpisał rozporządzenie i że wejdzie ono w życie tak szybko _- mówi pragnący zachować anonimowość przedstawiciel dużej sieci. Dodaje, że operatorzy będą występować do UKE o wydłużenie terminu. _ Nie ma mowy _- odpowiada Streżyńska. Jej zdaniem, to kolejna gra na zwłokę firm, które boją się odpływu klientów.

Piotr Dziubak
PARKIET

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.