UOKiK: kara dla Plusa za reklamę - zasadna
Sąd apelacyjny uznał za zasadną karę ponad 840 tys. zł nałożoną w 2008 r. na operatora sieci komórkowej Plus przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za reklamę wprowadzającą w błąd konsumentów.
26.03.2010 | aktual.: 26.03.2010 14:15
Chodzi o reklamę "iPlus dla ciebie z komputerem", która zawierała hasła m.in. "Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł" oraz "Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł". Prezes UOKiK i sąd ocenili, że na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu - powiedziała rzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch UOKiK.
- W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych - cena 1 zł umieszczona na ekranie komputera, a nie na modemie - mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd, co do rzeczywistego przedmiotu reklamy - dodała.
Sąd uznał, że treść reklamy wywołuje u konsumentów złudne wrażenie, co do możliwości nabycia laptopa i modemu w cenie 1 zł oraz rozczarowanie po uzyskaniu informacji, co do rzeczywistego zakresu promocji - podał UOKiK. Sąd uznał, że kara nałożona przez prezesa jest adekwatna - zaznaczył Urząd.
Oprócz kary finansowej prezes UOKiK nakazał obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej przedsiębiorcy przez sześć miesięcy i umieszczenie jej sentencji na jednej z pięciu pierwszych stron dziennika o zasięgu ogólnopolskim.
Spółka odwołała się najpierw do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który potwierdził decyzję prezesa UOKiK, a następnie złożyła apelację do Sądu Apelacyjnego, który w czwartek ją oddalił.
Prezes UOKiK za taką reklamę ukarał również firmę Vobis. Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale jedynie od wymiaru kary - ponad 175 tys. zł - podał Urząd.
Do czasu nadania depeszy PAP nie uzyskała stanowiska sieci komórkowej Plus. (PAP)