W czerwcu kolejna poprawa nastrojów konsumenckich - Pentor
16.06. Warszawa (PAP) - W czerwcu nastroje konsumentów poprawiły się po raz kolejny, a indeks nastrojów konsumenckich osiągnął w tym miesiącu najwyższą tegoroczną wartość minus...
16.06.2011 | aktual.: 16.06.2011 18:38
16.06. Warszawa (PAP) - W czerwcu nastroje konsumentów poprawiły się po raz kolejny, a indeks nastrojów konsumenckich osiągnął w tym miesiącu najwyższą tegoroczną wartość minus 18,5 pkt wobec minus 21,0 pkt miesiąc wcześniej - podał Pentor w komunikacie.
"Lepiej postrzegana aktualna sytuacja i korzystniejsze są przewidywania wobec przyszłości. Zagregowany wskaźnik bieżący wzrósł o 3,3 punkty (do minus 31,9 wobec minus 35,2 w maju), a wyprzedzający - o 2,5 punkty (do minus 5,6 wobec minus 8,1 przed miesiącem). Oceny stanu obecnego pozostają wprawdzie nadal znacznie mniej korzystne od oczekiwań, ale i w tym miesiącu różnica między nimi uległa dalszemu zmniejszeniu (z 27,1 do 25,4 punktów)" - napisano w komentarzu do badań.
Pentor wskazuje, że konsumenci korzystniej niż w poprzednich miesiącach wypowiadają się zarówno o kondycji i perspektywach rozwoju całej gospodarki, jaki i o stanie i przyszłości swoich domowych finansów.
"Nadal jednak odnotowywana poprawa koniunktury konsumenckiej wynika głównie ze spadku ocen i oczekiwań pesymistycznych, któremu nie towarzyszy jeszcze wzrost konsumenckiego optymizmu. Konsumenci postrzegają stan gospodarki niemal identycznie jak przed miesiącem, ale mniej osób (o 5 pkt. proc.) uważa, że jest gorszy, aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego oraz obawia się jego pogorszenia w ciągu najbliższych 12 miesięcy (o 3 pp). Nieco korzystniej przedstawiają się opinie o obecnym i w przyszłości stanie finansów gospodarstw domowych. W tym przypadku obserwujemy bowiem spadek pesymistów (o 2 pp) i przyrost optymistów (o 1 pp)" - wynika z badania.
Przeprowadzony sondaż wskazuje również, że utrzymuje się znacząca przewaga Polaków przeświadczonych, że z naszymi problemami gospodarczymi poradzimy sobie sami (59 proc.), nad obawiającymi się konieczności pomocy ze strony krajów zachodnich (41 proc.).
"To ważna i niewątpliwie pozytywna informacja, zwłaszcza w kontekście problemów trapiących niektóre inne kraje Unii Europejskiej (Irlandia, Grecja, Portugalia, Hiszpania, a nawet Włochy). Większość rodaków nie obawia się, że Polska mogłaby doświadczyć wkrótce podobnych zagrożeń" - komentują eksperci.
Z badań wynika, że osłabło przeświadczenie o sile złotego.
"Odsetek oceniających, że złoty zyskuje bądź nie traci na wartości zmniejszył się o 3 punkty (z 49 do 46). Spadek ten zdaje się być spowodowany bardziej aprecjacją franka szwajcarskiego niż obawami o dalszą zwyżkę cen detalicznych" - napisano.
"Potoczne miary inflacji takie jak ceny cukru i paliw, były w ostatnim okresie w miarę stabilne, a ceny sezonowych owoców (truskawki i czereśnie) podlegały szybkiej obniżce" - dodano.
Czerwcowej poprawie koniunktury konsumenckiej sprzyjała również coraz lepsza sytuacja na rynku pracy i tendencje wzrostowe w zakresie wynagrodzeń pracowniczych.
"Z danych oficjalnych o dynamice sprzedaży detalicznej wynika, że nadal wzrasta skłonność do zakupów. Od początku roku obserwujemy, że konsumenci co najmniej sceptyczni wypowiadają się o ekonomice, ale są dużo mniej ostrożni w podejmowaniu decyzji zakupowych. Ale to dzięki tym wydatkom rośnie - w znacznej mierze - dynamika polskiego PKB" - napisano w komentarzu.
Badanie zrealizowane zostało w dniach 3-8 czerwca 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.
wartość VI zmiana mdm
.
PESK - -21,0 pkt +2,9 pkt
.
OGD - -16,0 pkt +2,2 pkt
.
PENKON - -18,5 pkt +2,5 pkt
.
PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.
.
OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych
.
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.
(PAP)
bg/ jtt/