Trwa ładowanie...

Włączyli usługi bez zgody. UOKiK: Netia, Orange i Play zwrócą klientom opłaty

Operatorzy telekomunikacyjni Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usług dodatkowych - poinformował w czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone.

Share
UOKiK zapewnia, że wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone UOKiK zapewnia, że wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone Źródło: Flickr
d2mfln9

Netia, Orange i P4, zgodnie z którymi zwrócą oni konsumentom opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług - tak zdecydował UOKiK. "Dochodziło do tego wraz z zawarciem lub przedłużeniem umowy podczas rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez internet" - wskazano.

Zaznaczono, że usługi były włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów, i to na nich ciążył obowiązek ich wyłączenia przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich. "Wiele osób piszących do UOKiK nie było świadomych tego, że muszą to zrobić" - podkreślono.

Przekazanie informacji w umowie nie wystarczy

Urząd przypomina, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. "Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu" - wskazał, cytowany w  informacji, Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Wyjaśnił, że tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować.

d2mfln9

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Maffashion zapłaci karę za kryptoreklamy? UOKiK sprawdza influencerów

Według UOKiK wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone.

Jak przekazał Urząd, w przypadku Netii chodzi o usługi: "Bezpieczny Internet 2", "Bezpieczny Smartfon", "Identyfikacja Numeru", "Pakiet HBO HD", "GigaNagrywarka Standard", "GigaNagrywarka Maxi"; w przypadku Orange Polska: "Halo Granie", "Cyber Tarcza", "Nawigacja Orange", "Orange Smart Care", "Gdzie jest Dziecko", "Bezpieczny Internet" oraz "Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto". Natomiast w odniesieniu do P4 chodzi o: "Muzyka na czekanie", "Ochrona internetu", "Play NOW usługi dodatkowe TV", "Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich", "Bezpieczny internet", "Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne", "Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci", "100 minut do innych sieci komórkowych" oraz "200 minut do innych sieci komórkowych".

d2mfln9

Konsument musi mieć rzeczywistą możliwość wyboru

Eksperci UOKiK zwrócili uwagę, że wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych - zaznacza UOKiK. "Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi "nie" powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi" - podkreśla urząd.

UOKiK zapewnia, że Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty. "Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie" - wskazano. Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów.

Operatorzy mają wdrożyć procedury, zgodnie z którymi konsument będzie pytany na etapie zawarcia umowy o zgodę na aktywację dodatkowo płatnych usług

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2mfln9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2mfln9
d2mfln9