Zainstalowali kasy samoobsługowe. Tak zareagowali Polacy

Automatyczne kasy robią furorę nie tylko w sklepach spożywczych. W ubiegłym roku na ich instalację zdecydowała się także modowa marka Sinsay, która należy do grupy LPP. Sześć miesięcy pilotażu pokazało, że obsługa z pominięciem żywego kasjera cieszy się dużą popularnością.

Kasy samoobsługowe w sklepach Biedronka mają ukryte funkcje.Polacy wolą kasy samoobsługowe? Znana marka pokazała liczby
Źródło zdjęć: © Freepik
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

W ostatnich latach w kasy samoobsługowe zainwestowało większość dużych sieci handlowych w Polsce. Można je znaleźć nie tylko w dyskontach i supermarketach, ale także w drogeriach, jak Rossmann czy Hebe, a także sklepach odzieżowych. Rzadko kiedy firmy decydują się jednak na ujawnianie szczegółowych danych dot. zainteresowania samoobsługą wśród klientów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Biedronka rozpycha się na Słowacji. Czy jest taniej niż w Polsce? Sprawdzamy

Co drugi Polak omija kasjera

Należąca do grupy LPP marka Sinsay pochwaliła się wynikami pilotażu przeprowadzonego w drugiej połowie 2024 r. Serwis Wiadomości Handlowe podaje, że klienci sieci w ciągu pół roku przeprowadzili 1,1 miliona transakcji bez udziału kasjera. Zeskanowali łącznie ponad 3,3 mln produktów.

Sinsay podał, że do kas samoobsługowych kieruje się co drugi klient sieci. Czas trwania transakcji przy kasach automatycznych to 1 minuta i 7 sekund.

Polacy o kasach automatycznych

Zdecydowana większość Polaków ma o kasach samoobsługowych dobre zdanie. W przeprowadzonym w 2024 r. przez Agencję Symetria badaniu prawie 85 proc. ankietowanych uważało, że są wygodne i komfortowe. Nieco mniejszy odsetek zachwalał ich szybkość. Ponad 76 proc. zgadzało się ze stwierdzeniem, że kasy samoobsługowe są "satysfakcjonujące". Zgrzyt pojawia się wyłącznie w kategorii "niezawodność", bo tutaj pozytywne zdanie o automatach miała tylko połowa badanych.

Dlaczego chcemy korzystać z kas samoobsługowych? Zdecydowana większość - 87 proc. - uważała, że skracają one czas oczekiwania w kolejce. Niespełna połowa cieszyła się, że uniknie dzięki nim kontaktu z kasjerem.

"Na podstawie naszych wyników można sprawdzić, że taki kontakt nie jest pożądany. Dla niektórych, szczególnie młodszych grup klientów, im go mniej, tym lepiej. Być może w niektórych sieciach na Zachodzie jest on pielęgnowany, u nas kojarzy się z natrętnymi pytaniami o gazetki promocyjne i hot-dogi w promocji" - komentował dla WP Finanse Krzysztof Kozak, UX Consultant pracujący wówczas dla Agencji Symetria.

Wybrane dla Ciebie

Mają dość Airbnb w bloku. Horror w wieżowcu w Warszawie
Mają dość Airbnb w bloku. Horror w wieżowcu w Warszawie
Kim jest Damian D.? Biznesmen z Radomia oszukał sto osób
Kim jest Damian D.? Biznesmen z Radomia oszukał sto osób
Mają dopłacić 5 tys. zł za ogrzewanie. Spór w Bielsku-Białej
Mają dopłacić 5 tys. zł za ogrzewanie. Spór w Bielsku-Białej
Polskie miasto zakazało rodeo. "Tysiące osób chciało je obejrzeć"
Polskie miasto zakazało rodeo. "Tysiące osób chciało je obejrzeć"
Właściciel browaru chce zakazać reklamy piwa. Tak to tłumaczy
Właściciel browaru chce zakazać reklamy piwa. Tak to tłumaczy
Kraków ma problem z kierowcami autobusów. Wytrzymują dwa miesiące
Kraków ma problem z kierowcami autobusów. Wytrzymują dwa miesiące
Robią biznes na odsprzedawaniu artykułów z Biedronki. Tak zarabiają
Robią biznes na odsprzedawaniu artykułów z Biedronki. Tak zarabiają
Dramat 7,5 tys. rolników. Mogą stracić ciągniki, obwiniają urzędników
Dramat 7,5 tys. rolników. Mogą stracić ciągniki, obwiniają urzędników
Dziś wyjątkowe losowanie Lotto. Najwyższa kumulacja w 2025 r.
Dziś wyjątkowe losowanie Lotto. Najwyższa kumulacja w 2025 r.
Zapłacisz nawet 5 tys. zł. Grzywna za spacer z dzieckiem
Zapłacisz nawet 5 tys. zł. Grzywna za spacer z dzieckiem
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Kliknął reklamę. Odebrał telefon "brokera". Oszczędności znikły
Kliknął reklamę. Odebrał telefon "brokera". Oszczędności znikły