Wołowina rozkwita w statystykach. Zmieniły się zwyczaje konsumpcyjne Polaków
Producenci nie czują eksportowego ożywienia, które pokazują dane - donosi "Puls Biznesu".
10.08.2015 09:36
Producenci nie czują eksportowego ożywienia, które pokazują dane - donosi "Puls Biznesu".
W ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku sprzedaż zagraniczna nieprzetworzonego mięsa wołowego wzrosła o 18 proc., do 109 tys. ton - podaje BGŻ BNP Paribas. Szybciej rósł eksport mięsa świeżego lub chłodzonego (o 19 proc,) niż mrożonego (o 15 proc.).
Zakupy zwiększyli czołowi odbiorcy polskiej wołowiny Niemcy i Holendrzy, odpowiednio o 30 i 24 proc. Razem z Włochami i Hiszpanami odpowiadają prawie za 70 proc. wolumenu eksportu tego mięsa - policzył bank.
Mimo optymistycznych danych Tomasz Kubik, prezes Zakładu Przemysłu Mięsnego Biernacki, nie widzi ożywienia w branży. - Zamówienia mamy mniej więcej na poziomie ubiegłorocznym. Być może statystyki to efekt niewielkiego wzrostu w wielu zakładach - mówi prezes ZPM Biernacki.
- Zmiana zwyczajów konsumpcyjnych Polaków i wysyp in.in. burgerowni w dużych miastach daje nadzieje na większą sprzedaż w kraju - uważa Monika Drążek, analityk BGŻ BNP Paribas. ##Indie największym eksporterem wołowiny na świecie W 2014 roku Indie stały się największym eksporterem wołowiny na świecie - wynika z danych Departamentu Rolnictwa USA. Pozycję tę zawdzięczają jednak nie eksportowi mięsa krów, a bawołów.
W ubiegłym roku Indie wyeksportowały 2,08 miliona ton wołowiny, wyprzedzając Brazylię (1,9 mln ton), Australię (1,85 mln ton) i Stany Zjednoczone (1,2 mln ton). Pierwszeństwo w tym rankingu Indie zawdzięczają temu, iż Departament Rolnictwa USA jako "wołowinę" klasyfikuje także mięso bawołów wodnych - a właśnie ten rodzaj mięsa jest głównym indyjskim towarem eksportowym.
Obecnie eksport bawolego mięsa przynosi indyjskiej gospodarce 4,8 miliarda dolarów rocznie. Drugim najbardziej dochodowym towarem eksportowym Indii jest ryż basmati (4,5 miliarda dolarów).
Mięso bawołów wodnych z Indii - tańsze od wołowiny, ale też nieco twardsze - trafia głównie na stoły konsumentów w krajach Azji, w tym także na Bliski Wschód. Czołowym nabywcą indyjskiego bawolego mięsa jest Wietnam, który stanowi rynek zbytu dla ok. 40 proc. całości indyjskiego eksportu. Ważnymi rynkami są dla Indii pod tym względem także Malezja, Egipt i Arabia Saudyjska.
W samych Indiach konsumowana jest znikoma ilość bawolego mięsa wyprodukowanego w tym kraju - także z uwagi na fakt, że wielu Hindusów to wegetarianie.
Zobacz także: Polskie mięso wróci na azjatyckie stoły?