Wyniki Colian w II kw. '11 lepsze rdr, ale słabsze od konsensusu
23.08. Warszawa (PAP) - W drugim kwartale 2011 roku grupa Colian (d. Jutrzenka) zanotowała 2,63 mln zł zysku netto i 3,11 mln zł zysku operacyjnego - wynika z raportu półrocznego...
23.08. Warszawa (PAP) - W drugim kwartale 2011 roku grupa Colian (d. Jutrzenka) zanotowała 2,63 mln zł zysku netto i 3,11 mln zł zysku operacyjnego - wynika z raportu półrocznego spółki. Wyniki poprawiły się rok do roku, ale okazały się słabsze od oczekiwań.
Po pierwszym półroczu przychody grupy Colian wyniosły 300,4 mln zł i były wyższe rok do roku o 3,6 proc. W samym drugim kwartale przychody spółki wzrosły w porównaniu z tym samym okresem 2010 roku o 0,3 proc., do 150,9 mln zł. Analitycy spodziewali się, że przychody grupy w drugim kwartale sięgną 158,3 mln zł.
Wynik EBIT grupy Colian w pierwszym półroczu 2011 roku wzrósł rok do roku o 14,7 proc., do 14,5 mln zł, a zysk netto zwiększył się o 21,8 proc., do 11,8 mln zł.
W samym drugim kwartale zysk operacyjny Colian wyniósł 3,11 mln zł (konsensus 4 mln zł, rok wcześniej 1,1 mln zł), a zysk netto 2,63 mln zł (konsensus 3,1 mln zł, rok wcześniej 1,7 mln zł).
"Wzrosty zysków EBIT i netto po pierwszym półroczu 2011 roku są zauważalne, m.in. dzięki utrzymywaniu wysokiej dyscypliny kosztowej. W samym drugim kwartale w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku koszty operacyjne spadły aż o 24,8 proc." - powiedział prezes Colian Jan Kolański, cytowany w komunikacie.
"Drogie surowce - przede wszystkim cukier, mąka i mleko, a także ceny preform PET wpłynęły wyraźnie na koszty wytwarzania produktów, co obniżyło w całym I półroczu 2011 roku marżę brutto ze sprzedaży. Aby zrekompensować, przynajmniej częściowo, wzrost kosztów wytworzenia, od I kwartału prowadzimy proces wdrażania podwyżek cen naszych produktów. Pełny efekt podwyżek będzie zauważalny od wyników III kwartału" - dodał.
Z danych spółki wynika, że w pierwszym półroczu 2011 roku średnie tempo wzrostu rynku słodyczy w porównaniu z rokiem ubiegłym wyniosło blisko 5 proc., a jego wartość szacowana jest 6 miliardów zł. Rynek przypraw sypkich, na którym obecna jest grupa, urósł w tym samym okresie o 5 proc., a jego wartość szacowana jest na 1 miliard zł. Rynek napojów gazowanych i niegazowanych w opakowaniach typu PET spadł o 0,4 proc. w I półroczu w stosunku do okresu porównywalnego, a jego wartość szacowna jest na 2,3 miliarda zł.
"Na marże segmentu silnie wpływają koszty surowców, jednak jest to tendencja ogólnorynkowa i wszyscy producenci słodyczy oraz napojów +kolorowych+ znajdują się pod tą presją. Warto zwrócić też uwagę, że w II kwartale 2011 udało nam się we wszystkich segmentach znacząco obniżyć zarówno koszty sprzedaży, jak i koszty ogólnego zarządu, odpowiednio o 12 i 10 proc. w porównaniu do II kwartału roku ubiegłego" - powiedział Jan Kolański.
"W segmencie napojowym, zanotowaliśmy po raz kolejny wysoką dynamikę wzrostu przekraczającą 31 proc. zarówno w samym II kwartale jak i całym półroczu. Notujemy wzrosty zarówno w kanale tradycyjnym, jak i nowoczesnym, a wg dostępnych badań, marka "Hellena" jest jedyną marką notującą wzrosty na rynku oranżad. Warto także zauważyć, że w II kwartale 2011 wielkość sprzedaży w segmencie napojowym po raz pierwszy przekroczyła wielkość sprzedaży w segmencie kulinariów" - dodał.
"W segmencie kulinariów zanotowaliśmy niewielkie spadki sprzedaży r/r, głównie z powodu ograniczania nierentownych kontraktów w branży hurtowej. Cały czas wprowadzamy nowe produkty, które wspierają proces podnoszenia cen" - powiedział też. (PAP)
pr/ ana/