Zmiana pracy: zadbaj o bezpieczeństwo

Powody do zmiany pracy mogą być bardzo różne

Zmiana pracy: zadbaj o bezpieczeństwo
Źródło zdjęć: © Thinkstock

24.09.2013 | aktual.: 25.09.2013 11:01

Powody do zmiany pracy mogą być bardzo różne: chęć rozwoju, oczekiwanie wyższego wynagrodzenia, pragnienie zmiany statusu społecznego, ale także różnego rodzaju problemy w miejscu obecnego zatrudnienia, jak choćby złe relacje interpersonalne. Choć, ze względu na niepewność współczesnego rynku pracy, decyzja o zmianie zatrudnienia nie przychodzi nam łatwo, to jednak, statystycznie rzecz ujmując, każdego z nas czeka to co najmniej kilka razy w życiu. Warto jednak zadbać o bezpieczeństwo…

Działaj rozważnie

Bezpieczeństwo zmiany zatrudnienia to podstawowa kwestia, o której powinniśmy pamiętać decydując się na ten ważny w życiu krok. Negatywne emocje wywołane gorszym dniem w pracy to kiepski doradca. Przemyśl swoją decyzję na chłodno, zastanów się nad motywacją, a jeśli wciąż będziesz przekonany, że chcesz zmienić pracę, potraktuj to przedsięwzięcie jako ważny projekt i rzeczowo przygotuj się do działania, definiując wszystkie kluczowe aspekty związane z przyszłą pracą, takie jak misja czy filozofia organizacji, zakres obowiązków, rodzaj stanowiska itd.

Bądź dyskretny

Stara prawda, że milczenie jest złotem, powinna wystarczyć za cały komentarz. Niedyskrecja w poszukiwaniu nowej pracy i ostentacyjne afiszowanie się przed dotychczasowym przełożonym i współpracownikami może nam tylko zaszkodzić. Wymownie ilustruje to przykład pani Anety ze Szczecina: Pracowałam w prężnej firmie transportowej, w której zajmowałam się organizacją spedycji. Kiedy awansowano moją koleżankę, poczułam się pominięta i niedoceniona, bo miałam dłuższy staż. Postanowiłam poszukać innej pracy, firmy, w której rozwój kariery jest bardziej transparentny. Oczywiście pochwaliłam się wszystkim… i to nie była słuszna decyzja, a raczej najgorsza z możliwych. Już w krótkim czasie gorzko tego żałowałam, bo o lepsze stanowisko przyszło mi się starać ponad pół roku, a w tym czasie wiele straciłam. Nie wysyłano mnie już na kluczowe szkolenia, intratne wyjazdy – bo cały zarząd stwierdził pewnie, że nie warto inwestować w kogoś, kto i tak odchodzi, i to do konkurencji. Niestety, z powodu pochopnych decyzji straciłam
wiele miesięcy zawodowego rozwoju.

Jak widać, nie warto ryzykować utraty zaufania i dobrych relacji z powodu niepotrzebnej niedyskrecji, bo może się to przełożyć na dotkliwe straty w innych obszarach pracy zawodowej.

Poznaj przyszłego pracodawcę

Aplikując na dane stanowisko, zbierz jak najwięcej informacji na temat nowej firmy. Ich źródłem może być oficjalna strona WWW, rankingi pracodawców, ale także Internet, czyli to, co piszą i mówią inni, zasięgnij też języka u dotychczasowych pracowników firmy. Ponadto zaoszczędzisz czas i energię, odpowiednio przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej. Pamiętaj, kto pyta, nie błądzi. Truizm? Ale to właśnie odpowiedzi na postawione przez ciebie pytania – o ścieżkę rozwoju zawodowego, kulturę organizacyjną, styl zarządzania i atmosferę panującą w firmie – szybko pokażą, czy to dobry kierunek. Na dalszym etapie rekrutacji warto też poprosić o zapoznanie z wszystkimi przełożonymi i kluczowymi współpracownikami – w końcu o komforcie pracy decyduje atmosfera kreowana przez ludzi.

Zadbaj o formalności

Rekrutacja zakończona powodzeniem? Wstrzymaj się jeszcze z odtrąbieniem sukcesu! Powściągnij emocje i pamiętaj o środkach bezpieczeństwa: przeanalizuj zakres obowiązków, warunki zatrudnienia, zweryfikuj informacje na temat firmy. Postaraj się też o podpisany przez przyszłego pracodawcę list intencyjny lub umowę o pracę. Taki dokument musi zawierać wszelkie ustalone i zaakceptowane przez obie strony kwestie dotyczące zatrudnienia. Zapytaj od razu, czy będzie konieczność podpisania innych dokumentów, jak umowa o poufności czy zakazie konkurencji – lepiej znać ich szczegóły wcześniej, by potem nie żałować podjętej decyzji.

Sztuka rozstania

Nie warto palić za sobą mostów, dlatego zadbaj o to, by rozstanie z dotychczasowym pracodawcą przebiegało rzeczowo i kulturalnie. Poinformuj o swojej decyzji, przedstaw jej powody, unikając jednak emocjonalnej i negatywnej oceny dotychczasowej firmy. Nie zapomnij też podziękować za wspólnie spędzony czas i możliwość rozwoju. To nic nie kosztuje. Rozstawanie się w konflikcie może zaważyć na twoich referencjach, a tym samym na karierze w przyszłości. I jeszcze jedno: do ostatniego dnia pracuj na pełnych obrotach, bo nigdy nie wiadomo, czy nie przyjdzie ci wejść dwa razy do tej samej rzeki.

AMS,MA,WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)