Ceny w sklepach w górę. Podwyżki dwucyfrowe z powodu wzrostu kosztów
- Wzrost kosztów produkcji żywności przekłada się na dwucyfrowe podwyżki cen u producentów, co przy sklepowej kasie odczuwają klienci - ostrzega Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. W styczniu br. sieci handlowe za masło płaciły o 71 proc. więcej niż przed rokiem.
18.02.2022 11:04
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji szczegółowo przeanalizowała wzrosty hurtowych cen produktów spożywczych, czyli tych cen, po których sieci handlowe zaopatrują się w towary u producentów. Prześledziła zmiany kosztów w okresie od stycznia 2021 do stycznia 2022 roku.
Biorąc pod uwagę najpopularniejsze produkty, najczęściej trafiające do koszyka Polaków, organizacja podała, że średnie ceny płatków owsianych wzrosły o 40 proc., oleju roślinnego o 60 proc., jaj o 30 proc., cukru o 25 proc., makaronów o 30 proc., mięsa wieprzowego o 20 proc., mleka o 12 proc., dżemów o 14 proc. Najbardziej w tym czasie zdrożało masło, bo aż o 71 proc.
Według ekspertów POHiD producenci żywności, dostarczający towary do sieci handlowych, argumentują, że za podwyżkami cen hurtowych stoją przede wszystkim rosnące koszty produkcji.
Jak powiedziała, cytowana w informacji, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz, wzrosty cen, które odczuwają obecnie klienci sklepów są wynikiem presji cenowej z ostatnich kilku miesięcy.
- Od rolników i producentów żywności słyszymy natomiast zapowiedzi kolejnych podwyżek, spowodowanych przede wszystkim wzrostem cen energii i paliw, jak również cen surowców, nawozów i środków ochrony roślin, pasz, opakowań, wynagrodzeń, oraz w niektórych przypadkach zaburzeniami globalnych łańcuchów dostaw - wskazała.
Dodała, że mając na uwadze relacje z partnerami handlowymi, branża nie może pozostać na nie obojętna.
Wzrost kosztów i presja płacowa rozpędzają drożyznę
Organizacja zwróciła uwagę, że - według obserwatorów rynku - kolejne miesiące mogą ujawnić dalsze wzrosty cen.
- Poza bezpośrednim kosztem zakupu towarów, rosną też koszty transportu i funkcjonowania placówek handlowych, związane między innymi z podwyżkami cen ogrzewania, energii elektrycznej czy utrzymania obiektów, m.in.: wzrost opłat za wodę, gospodarowanie ściekami i odpadami, wzrost kosztu utylizacji odpadów - podała.
Wskazano, że na wyższe koszty działalności handlu wpływa też podobna, jak w całej gospodarce, presja płacowa (w tym wprowadzane dość powszechnie indeksacje inflacyjne na poziomie 8-10 proc.) i dodatkowo tzw. podatek od handlu, który zaczął obowiązywać w 2021 roku.
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zrzesza 16 międzynarodowych sieci handlowych. Informuje, że firmy członkowskie POHiD stworzyły w Polsce blisko 200 tys. miejsc pracy; są kluczowym partnerem dla krajowych producentów, których produkty stanowią ok. 90 proc. wszystkich oferowanych w sieciach.