Idealny pracodawca według studentów

Najlepsi studenci w Europie nie zwracają uwagi na CSR i wysokie standardy etyczne pracodawcy. Najbardziej cenią sobie dobrze znane firmy, które osiągają sukcesy na rynku i cieszą się dobrą reputacją.

Obraz
Źródło zdjęć: © thinkstock

Universum, pochodząca ze Szwecji organizacja zajmująca się employer brandingiem, przeprowadziła badanie European Student Survey 2011, którym objęci zostali najbardziej ambitni studenci z kontynentu. W oparciu o ponad 60 700 opinii o pracodawcach, wyrażonych przez 19 890 studentów z najlepszych uczelni w całej Europie, powstał ranking Idealny Pracodawca 2011 według europejskich studentów. W czołówce rankingu znalazły się między innym firmy Apple i Google - faworyci zarówno wśród studentów kierunków ekonomicznych jak i inżynierii.

Kto jest w czołówce?

W rankingu studentów biznesu Apple pokonało Google (miejsce 2.), ostatnie miejsce na podium zajął McKinsey, odbierając je tym samym firmie L’Oreal. W rankingu studentów kierunków inżynieryjnych natomiast liderem jest Google, zaraz za nim lokują się Audi i EADS, na dalsze pozycje spychając BMW i Apple, które były numerem dwa w ubiegłym roku. Wśród studentów nauk ścisłych, humanistycznych oraz IT idealnym pracodawcą wciąż pozostaje Google. Po piętach drepcze mu jednak Apple, zajmując drugie miejsce rankingu we wszystkich tych kategoriach, z wyjątkiem IT – tam na drugiej pozycji znalazł się Microsoft.

Dobry wizerunek przede wszystkim

Ranking Universum TOP 100, oparty o wypowiedzi studentów z najbardziej prestiżowych uczelni w Europie, ukazuje, jak atrakcyjni są czołowi pracodawcy dla przyszłych absolwentów studiów wyższych. Prezentuje również aktualne tendencje panujące na międzynarodowym rynku rekrutacyjnym.

Najlepsi europejscy studenci swoje wyobrażenie o idealnym pracodawcy wiążą obecnie z takimi cechami jak: dobra reputacja (72%), sukces rynkowy (70%) i prestiż (66%)*. Najmniejsze znaczenie zdają się mieć dla nich CSR (33%) oraz wysokie standardy etyczne (30%) – to znak, że studenci myślą strategicznie o swojej karierze i są skupieni na dążeniu do osobistego sukcesu. Mniejszą troską darzą zrównoważony rozwój i społeczne oddziaływanie biznesu.

- Reputacja i sukces rynkowy pracodawcy są dzisiaj najważniejsze dla ambitnych, młodych ludzi, studiujących na najlepszych uczelniach w Europie – komentuje wyniki badania Petter Nylander, prezes Universum. Cechuje ich duma, dbałość o to, jak są postrzegani przez innych. „Jak mogę zaimponować rówieśnikom?” – to pytanie często zadają sobie ambitni studenci, usilnie dążący do tego, by się wyróżnić. Najlepsi pracodawcy mogą im to zapewnić. Są bardzo dobrze rozpoznawani, oferują pracę obfitującą w wyzwania, a przy tym zatrudniają tylko najlepszych. Ich dobra reputacja oraz sukces rynkowy dodatkowo przemawiają na ich korzyść – podsumowuje Petter Nylander. Niemiecki optymizm, włoska nieśmiałość?

W European Student Survey 2011 wypowiedzieli się przedstawiciele aż 135 narodowości. Zróżnicowane i wielokulturowe środowisko czołowych europejskich ośrodków akademickich było więc w pełni reprezentowane.

Studentów zapytano między innymi o ich szansę na zdobycie posady u wymarzonego pracodawcy w ciągu sześciu miesięcy od ukończenia studiów. Największymi optymistami okazali się Niemcy (57% odpowiedzi twierdzących), Norwegowie (56%) i Ukraińcy (54%) – więcej niż połowa studentów o takiej narodowości jest pewna, że zostanie zatrudniona przez swojego idealnego pracodawcę. Z drugiej strony, najmniej pewni siebie, prawdopodobnie ze względu na ciężką sytuację ekonomiczną w kraju, okazali się Włosi (29%), Irlandczycy (27%), Grecy (26%), Brytyjczycy (25%) i Hiszpanie (18%). Mniej niż jedna trzecia z nich wierzyła, że uda im się spełnić marzenia zawodowe.

*W odpowiedzi studenci wskazywali trzy najważniejsze dla nich cechy.

Top 10 Europejskiego Rankingu Idealnych Pracodawców według studentów (W nawiasach pozycja z 2010 roku)

Biznes: 1. Apple, 2. Google, 3. McKinsey & Company (4), 4. L'Oreal (3), 5.The Boston Consulting Group, 6.Goldman Sachs (10), 7. The Coca-Cola Company (6), 8. Procter & Gamble (12), 9. PwC (7), 10. J.P. Morgan (15)
Inżynieria: 1. Google, 2. Audi (4), 3. EADS (7), 4. BMW (2), 5. Apple (3), 6. Siemens (5), 7. Boeing (8), 8. Porsche (6), 9. Ferrari, 10. Lufthansa Group
IT: 1. Google, 2. Microsoft, 3. Apple (4), 4. IBM (3), 5. Intel, 6. Nokia, 7. Oracle (8), 8. Accenture (10), 9. BMW (16), 10. Sony Ericsson (12) Nauki Ścisłe: 1. Google, 2. Apple, 3. GlaxoSmithKline (4), 4. Roche (7), 5. Novartis, 6. Bayer (3), 7. Microsoft (8), 8. Pfizer (6), 9. IBM (14), 10. Nestle (9)
Nauki Humanistyczne: 1. Google, 2. Apple, 3. L'Oreal, 4. IKEA, 5. The Coca-Cola Company, 6. Microsoft (7), 7. The World Bank, 8. Lufthansa Group, 9. Sony (8), 10. Nike (13)

*Corporate social responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu - koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy (wikipedia.org)

[

Obraz

]( http://universumglobal.com/ )

Wybrane dla Ciebie
Czerwone pojemniki na polskich ulicach. Co należy do nich wrzucać?
Czerwone pojemniki na polskich ulicach. Co należy do nich wrzucać?
Czesi oblegają polskie targowiska. "Kupują wszystko"
Czesi oblegają polskie targowiska. "Kupują wszystko"
Hoduje owce, jest załamany. "Wełna jest praktycznie bezwartościowa"
Hoduje owce, jest załamany. "Wełna jest praktycznie bezwartościowa"
Zakaz parkowania dla hulajnóg? W Warszawie szykują dużą zmianę
Zakaz parkowania dla hulajnóg? W Warszawie szykują dużą zmianę
Sprzedali mieszkanie, fiskus chce 100 tys. zł. Problem tysięcy Polaków
Sprzedali mieszkanie, fiskus chce 100 tys. zł. Problem tysięcy Polaków
Polskie lotnisko zamknięte. Remont dotknie setek tysięcy Polaków
Polskie lotnisko zamknięte. Remont dotknie setek tysięcy Polaków
Zmiana w polskim handlu. Oto co dzieje się z dyskontami
Zmiana w polskim handlu. Oto co dzieje się z dyskontami
Próbuje sprzedać pałac. Bez skutku. Chce go tanio wynajmować
Próbuje sprzedać pałac. Bez skutku. Chce go tanio wynajmować
"Lepiej nie siać". Żyje w Anglii, oto na czym dzisiaj zarabia
"Lepiej nie siać". Żyje w Anglii, oto na czym dzisiaj zarabia
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Przebili Zakopane. Tu tu Polacy chcą spędzić długi listopadowy weekend
Przebili Zakopane. Tu tu Polacy chcą spędzić długi listopadowy weekend
Pozbyła się smrodu z kosza na śmieci. Internautka dzieli się sposobem
Pozbyła się smrodu z kosza na śmieci. Internautka dzieli się sposobem