Idealny pracodawca według studentów
Najlepsi studenci w Europie nie zwracają uwagi na CSR i wysokie standardy etyczne pracodawcy. Najbardziej cenią sobie dobrze znane firmy, które osiągają sukcesy na rynku i cieszą się dobrą reputacją.
26.05.2011 | aktual.: 27.05.2011 15:48
Universum, pochodząca ze Szwecji organizacja zajmująca się employer brandingiem, przeprowadziła badanie European Student Survey 2011, którym objęci zostali najbardziej ambitni studenci z kontynentu. W oparciu o ponad 60 700 opinii o pracodawcach, wyrażonych przez 19 890 studentów z najlepszych uczelni w całej Europie, powstał ranking Idealny Pracodawca 2011 według europejskich studentów. W czołówce rankingu znalazły się między innym firmy Apple i Google - faworyci zarówno wśród studentów kierunków ekonomicznych jak i inżynierii.
Kto jest w czołówce?
W rankingu studentów biznesu Apple pokonało Google (miejsce 2.), ostatnie miejsce na podium zajął McKinsey, odbierając je tym samym firmie L’Oreal. W rankingu studentów kierunków inżynieryjnych natomiast liderem jest Google, zaraz za nim lokują się Audi i EADS, na dalsze pozycje spychając BMW i Apple, które były numerem dwa w ubiegłym roku. Wśród studentów nauk ścisłych, humanistycznych oraz IT idealnym pracodawcą wciąż pozostaje Google. Po piętach drepcze mu jednak Apple, zajmując drugie miejsce rankingu we wszystkich tych kategoriach, z wyjątkiem IT – tam na drugiej pozycji znalazł się Microsoft.
Dobry wizerunek przede wszystkim
Ranking Universum TOP 100, oparty o wypowiedzi studentów z najbardziej prestiżowych uczelni w Europie, ukazuje, jak atrakcyjni są czołowi pracodawcy dla przyszłych absolwentów studiów wyższych. Prezentuje również aktualne tendencje panujące na międzynarodowym rynku rekrutacyjnym.
Najlepsi europejscy studenci swoje wyobrażenie o idealnym pracodawcy wiążą obecnie z takimi cechami jak: dobra reputacja (72%), sukces rynkowy (70%) i prestiż (66%)*. Najmniejsze znaczenie zdają się mieć dla nich CSR (33%) oraz wysokie standardy etyczne (30%) – to znak, że studenci myślą strategicznie o swojej karierze i są skupieni na dążeniu do osobistego sukcesu. Mniejszą troską darzą zrównoważony rozwój i społeczne oddziaływanie biznesu.
- Reputacja i sukces rynkowy pracodawcy są dzisiaj najważniejsze dla ambitnych, młodych ludzi, studiujących na najlepszych uczelniach w Europie – komentuje wyniki badania Petter Nylander, prezes Universum. Cechuje ich duma, dbałość o to, jak są postrzegani przez innych. „Jak mogę zaimponować rówieśnikom?” – to pytanie często zadają sobie ambitni studenci, usilnie dążący do tego, by się wyróżnić. Najlepsi pracodawcy mogą im to zapewnić. Są bardzo dobrze rozpoznawani, oferują pracę obfitującą w wyzwania, a przy tym zatrudniają tylko najlepszych. Ich dobra reputacja oraz sukces rynkowy dodatkowo przemawiają na ich korzyść – podsumowuje Petter Nylander. Niemiecki optymizm, włoska nieśmiałość?
W European Student Survey 2011 wypowiedzieli się przedstawiciele aż 135 narodowości. Zróżnicowane i wielokulturowe środowisko czołowych europejskich ośrodków akademickich było więc w pełni reprezentowane.
Studentów zapytano między innymi o ich szansę na zdobycie posady u wymarzonego pracodawcy w ciągu sześciu miesięcy od ukończenia studiów. Największymi optymistami okazali się Niemcy (57% odpowiedzi twierdzących), Norwegowie (56%) i Ukraińcy (54%) – więcej niż połowa studentów o takiej narodowości jest pewna, że zostanie zatrudniona przez swojego idealnego pracodawcę. Z drugiej strony, najmniej pewni siebie, prawdopodobnie ze względu na ciężką sytuację ekonomiczną w kraju, okazali się Włosi (29%), Irlandczycy (27%), Grecy (26%), Brytyjczycy (25%) i Hiszpanie (18%). Mniej niż jedna trzecia z nich wierzyła, że uda im się spełnić marzenia zawodowe.
*W odpowiedzi studenci wskazywali trzy najważniejsze dla nich cechy.
Top 10 Europejskiego Rankingu Idealnych Pracodawców według studentów (W nawiasach pozycja z 2010 roku)
Biznes: 1. Apple, 2. Google, 3. McKinsey & Company (4), 4. L'Oreal (3), 5.The Boston Consulting Group, 6.Goldman Sachs (10), 7. The Coca-Cola Company (6), 8. Procter & Gamble (12), 9. PwC (7), 10. J.P. Morgan (15)
Inżynieria: 1. Google, 2. Audi (4), 3. EADS (7), 4. BMW (2), 5. Apple (3), 6. Siemens (5), 7. Boeing (8), 8. Porsche (6), 9. Ferrari, 10. Lufthansa Group
IT: 1. Google, 2. Microsoft, 3. Apple (4), 4. IBM (3), 5. Intel, 6. Nokia, 7. Oracle (8), 8. Accenture (10), 9. BMW (16), 10. Sony Ericsson (12) Nauki Ścisłe: 1. Google, 2. Apple, 3. GlaxoSmithKline (4), 4. Roche (7), 5. Novartis, 6. Bayer (3), 7. Microsoft (8), 8. Pfizer (6), 9. IBM (14), 10. Nestle (9)
Nauki Humanistyczne: 1. Google, 2. Apple, 3. L'Oreal, 4. IKEA, 5. The Coca-Cola Company, 6. Microsoft (7), 7. The World Bank, 8. Lufthansa Group, 9. Sony (8), 10. Nike (13)
*Corporate social responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu - koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy (wikipedia.org)
[
]( http://universumglobal.com/ )