Trwa ładowanie...

Jak się dostać do wymarzonej firmy?

Doświadczenie w turystyce, hotelarstwie czy gastronomii znacznie ułatwi ci sprawę. Ale i bez doświadczenia w tych branżach nie jesteś na straconej pozycji. Firmy FMCG, czyli te, które zajmują się produktami codziennego użytku, są wybredne, lecz na ludzi przebojowych i elastycznych czekają z otwartymi rękami.

Jak się dostać do wymarzonej firmy?Źródło: AFP
d2hfs71
d2hfs71

Gdyby przeprowadzić ankietę "jakie jest twoje wymarzone miejsce pracy", jedno z czołowych miejsc zajęłaby pewnie odpowiedź "duża firma FMCG". Kryzys kryzysem, ale szampon, margarynę i napoje gazowane kupuje się w każdym czasie. Dodatkowo poznanie sposobu pracy w dużej korporacji jest wielkim atutem, gdy po kilku latach pracownik decyduje się przeskoczyć do mniejszej firmy - ponieważ z takim doświadczeniem może liczyć na stanowisko kierownicze, z większą pensją i prestiżem osobistym.

Pytanie: jak się dostać do tej wymarzonej firmy FMCG? Wiadomo, że na jedno rekrutowane stanowisko zawsze przypada kilkadziesiąt CV, z czego w większości pojawiają się te same odbyte kursy, zaliczone szkolenia i bezpłatne staże w prestiżowych firmach.

Problem tych CV polega na tym, że piszące je osoby nie mają realnego doświadczenia w poruszaniu się po skomplikowanym labiryncie ludzkich ambicji, finansowych pułapek i nadzorowaniu piętnastu rzeczy jednocześnie. Minie sporo czasu zanim wczują się w tak intensywny rytm pracy.

Firmy gastronomiczne - kopalnie talentów FMCG

Problemów z wdrożeniem nie powinni za to mieć pracownicy i menedżerowie z doświadczeniem w branży turystycznej, hotelarskiej, a szczególnie w gastronomicznej. Intensywność pracy jest tam oszałamiająca. Zarządzanie odbywa się w cyklu dniowym, włącznie z zarządzaniem zapasami, produkcją i sprzedażą. Menedżer stoi przed oszałamiającą paletą możliwych wyborów - mnóstwo składników, mnóstwo potraw, mnóstwo kombinacji menu dnia. Różne procedury tworzenia, różne wymagania sprzętowe, różne koszty i marże zysku. W branży gastronomicznej można także wytrenować umiejętność trafnego szacowania kosztów bez dysponowania wszystkimi informacjami cząstkowymi. Koszty surowcowe stanowią 25-30 proc. ceny potrawy i mogą być z łatwością rozliczane n jednostkę produktu (dania, porcję). Natomiast rozliczenie pozostałych kosztów, np. amortyzacji, zużycia energii, robocizny, może dać jedynie przybliżone wyniki, które realnie oznacza się np. w postaci całodziennego wyżywienia. Cena usługi w gastronomii nie może być wynikiem sumowania
elementarnych kosztów jej wytworzenia, gdyż jest to praktycznie niemożliwe do ustalenia i określenia przy znaczącym zróżnicowaniu potraw i posiłków.

d2hfs71

Pracownicy z doświadczeniem gastronomicznym są także przyzwyczajeni do brania odpowiedzialności za powierzone im mienie przedsiębiorstwa. Jako grupa są mniej roztrzepani, bardziej sumienni i są przyzwyczajeni do pamiętania wielu ważnych szczegółów.

Doświadczenie w pracy zespołowej - bezcenne

Dodatkowo osoby z doświadczeniem w gastronomii w sposób naturalny pracują zespołowo i szybko nabywają różnorodne kwalifikacje tak, że świetnie sprawdzają się jako "złote rączki" mogące zastąpić w razie potrzeby każdego innego członka zespołu. Przedsiębiorstwa gastronomiczne funkcjonują bowiem jako zespoły, a że skala działalności determinuje niezbyt liczną kadrę, każdy pracownik musi umieć różne rzeczy (może poza obowiązkami szefa kuchni). Prawo, finanse, sprzedaż, marketing, księgowość, obsługa klienta, negocjacje, zakupy, logistyka - w gastronomii nie ma miejsca na specjalistów w pojedynczych dziedzinach, trzeba korzystać ze wszystkich "biznesowych kapeluszy".

Wszystko to sprawia, że wpis w CV "doświadczenie zawodowe - 2 lata jako pracownik biurowy restauracji" można traktować jako "potencjał na idealnego pracownika". A jeśli takowego wpisu w CV nie posiadasz? No cóż – wtedy musisz udowodnić, że jesteś osobą elastyczną, kontaktową i bardzo szybko się uczyć. Na takich ludzi w FMCG – i jakiejkolwiek innej branży – zapotrzebowanie będzie istniało zawsze.

Mirosław Sikorski

Fachowe informacje o kosztach i ogólnym funkcjonowaniu branży gastronomicznej zaczerpnąłem z książki Władysława Biczysko "Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym" (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

d2hfs71
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2hfs71