Jak się dostać do wymarzonej firmy?

Doświadczenie w turystyce, hotelarstwie czy gastronomii znacznie ułatwi ci sprawę. Ale i bez doświadczenia w tych branżach nie jesteś na straconej pozycji. Firmy FMCG, czyli te, które zajmują się produktami codziennego użytku, są wybredne, lecz na ludzi przebojowych i elastycznych czekają z otwartymi rękami.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Gdyby przeprowadzić ankietę "jakie jest twoje wymarzone miejsce pracy", jedno z czołowych miejsc zajęłaby pewnie odpowiedź "duża firma FMCG". Kryzys kryzysem, ale szampon, margarynę i napoje gazowane kupuje się w każdym czasie. Dodatkowo poznanie sposobu pracy w dużej korporacji jest wielkim atutem, gdy po kilku latach pracownik decyduje się przeskoczyć do mniejszej firmy - ponieważ z takim doświadczeniem może liczyć na stanowisko kierownicze, z większą pensją i prestiżem osobistym.

Pytanie: jak się dostać do tej wymarzonej firmy FMCG? Wiadomo, że na jedno rekrutowane stanowisko zawsze przypada kilkadziesiąt CV, z czego w większości pojawiają się te same odbyte kursy, zaliczone szkolenia i bezpłatne staże w prestiżowych firmach.

Problem tych CV polega na tym, że piszące je osoby nie mają realnego doświadczenia w poruszaniu się po skomplikowanym labiryncie ludzkich ambicji, finansowych pułapek i nadzorowaniu piętnastu rzeczy jednocześnie. Minie sporo czasu zanim wczują się w tak intensywny rytm pracy.

Firmy gastronomiczne - kopalnie talentów FMCG

Problemów z wdrożeniem nie powinni za to mieć pracownicy i menedżerowie z doświadczeniem w branży turystycznej, hotelarskiej, a szczególnie w gastronomicznej. Intensywność pracy jest tam oszałamiająca. Zarządzanie odbywa się w cyklu dniowym, włącznie z zarządzaniem zapasami, produkcją i sprzedażą. Menedżer stoi przed oszałamiającą paletą możliwych wyborów - mnóstwo składników, mnóstwo potraw, mnóstwo kombinacji menu dnia. Różne procedury tworzenia, różne wymagania sprzętowe, różne koszty i marże zysku. W branży gastronomicznej można także wytrenować umiejętność trafnego szacowania kosztów bez dysponowania wszystkimi informacjami cząstkowymi. Koszty surowcowe stanowią 25-30 proc. ceny potrawy i mogą być z łatwością rozliczane n jednostkę produktu (dania, porcję). Natomiast rozliczenie pozostałych kosztów, np. amortyzacji, zużycia energii, robocizny, może dać jedynie przybliżone wyniki, które realnie oznacza się np. w postaci całodziennego wyżywienia. Cena usługi w gastronomii nie może być wynikiem sumowania
elementarnych kosztów jej wytworzenia, gdyż jest to praktycznie niemożliwe do ustalenia i określenia przy znaczącym zróżnicowaniu potraw i posiłków.

Pracownicy z doświadczeniem gastronomicznym są także przyzwyczajeni do brania odpowiedzialności za powierzone im mienie przedsiębiorstwa. Jako grupa są mniej roztrzepani, bardziej sumienni i są przyzwyczajeni do pamiętania wielu ważnych szczegółów.

Doświadczenie w pracy zespołowej - bezcenne

Dodatkowo osoby z doświadczeniem w gastronomii w sposób naturalny pracują zespołowo i szybko nabywają różnorodne kwalifikacje tak, że świetnie sprawdzają się jako "złote rączki" mogące zastąpić w razie potrzeby każdego innego członka zespołu. Przedsiębiorstwa gastronomiczne funkcjonują bowiem jako zespoły, a że skala działalności determinuje niezbyt liczną kadrę, każdy pracownik musi umieć różne rzeczy (może poza obowiązkami szefa kuchni). Prawo, finanse, sprzedaż, marketing, księgowość, obsługa klienta, negocjacje, zakupy, logistyka - w gastronomii nie ma miejsca na specjalistów w pojedynczych dziedzinach, trzeba korzystać ze wszystkich "biznesowych kapeluszy".

Wszystko to sprawia, że wpis w CV "doświadczenie zawodowe - 2 lata jako pracownik biurowy restauracji" można traktować jako "potencjał na idealnego pracownika". A jeśli takowego wpisu w CV nie posiadasz? No cóż – wtedy musisz udowodnić, że jesteś osobą elastyczną, kontaktową i bardzo szybko się uczyć. Na takich ludzi w FMCG – i jakiejkolwiek innej branży – zapotrzebowanie będzie istniało zawsze.

Mirosław Sikorski

Fachowe informacje o kosztach i ogólnym funkcjonowaniu branży gastronomicznej zaczerpnąłem z książki Władysława Biczysko "Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym" (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Wybrane dla Ciebie

Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?