Jak się dostać do wymarzonej firmy?

Doświadczenie w turystyce, hotelarstwie czy gastronomii znacznie ułatwi ci sprawę. Ale i bez doświadczenia w tych branżach nie jesteś na straconej pozycji. Firmy FMCG, czyli te, które zajmują się produktami codziennego użytku, są wybredne, lecz na ludzi przebojowych i elastycznych czekają z otwartymi rękami.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Gdyby przeprowadzić ankietę "jakie jest twoje wymarzone miejsce pracy", jedno z czołowych miejsc zajęłaby pewnie odpowiedź "duża firma FMCG". Kryzys kryzysem, ale szampon, margarynę i napoje gazowane kupuje się w każdym czasie. Dodatkowo poznanie sposobu pracy w dużej korporacji jest wielkim atutem, gdy po kilku latach pracownik decyduje się przeskoczyć do mniejszej firmy - ponieważ z takim doświadczeniem może liczyć na stanowisko kierownicze, z większą pensją i prestiżem osobistym.

Pytanie: jak się dostać do tej wymarzonej firmy FMCG? Wiadomo, że na jedno rekrutowane stanowisko zawsze przypada kilkadziesiąt CV, z czego w większości pojawiają się te same odbyte kursy, zaliczone szkolenia i bezpłatne staże w prestiżowych firmach.

Problem tych CV polega na tym, że piszące je osoby nie mają realnego doświadczenia w poruszaniu się po skomplikowanym labiryncie ludzkich ambicji, finansowych pułapek i nadzorowaniu piętnastu rzeczy jednocześnie. Minie sporo czasu zanim wczują się w tak intensywny rytm pracy.

Firmy gastronomiczne - kopalnie talentów FMCG

Problemów z wdrożeniem nie powinni za to mieć pracownicy i menedżerowie z doświadczeniem w branży turystycznej, hotelarskiej, a szczególnie w gastronomicznej. Intensywność pracy jest tam oszałamiająca. Zarządzanie odbywa się w cyklu dniowym, włącznie z zarządzaniem zapasami, produkcją i sprzedażą. Menedżer stoi przed oszałamiającą paletą możliwych wyborów - mnóstwo składników, mnóstwo potraw, mnóstwo kombinacji menu dnia. Różne procedury tworzenia, różne wymagania sprzętowe, różne koszty i marże zysku. W branży gastronomicznej można także wytrenować umiejętność trafnego szacowania kosztów bez dysponowania wszystkimi informacjami cząstkowymi. Koszty surowcowe stanowią 25-30 proc. ceny potrawy i mogą być z łatwością rozliczane n jednostkę produktu (dania, porcję). Natomiast rozliczenie pozostałych kosztów, np. amortyzacji, zużycia energii, robocizny, może dać jedynie przybliżone wyniki, które realnie oznacza się np. w postaci całodziennego wyżywienia. Cena usługi w gastronomii nie może być wynikiem sumowania
elementarnych kosztów jej wytworzenia, gdyż jest to praktycznie niemożliwe do ustalenia i określenia przy znaczącym zróżnicowaniu potraw i posiłków.

Pracownicy z doświadczeniem gastronomicznym są także przyzwyczajeni do brania odpowiedzialności za powierzone im mienie przedsiębiorstwa. Jako grupa są mniej roztrzepani, bardziej sumienni i są przyzwyczajeni do pamiętania wielu ważnych szczegółów.

Doświadczenie w pracy zespołowej - bezcenne

Dodatkowo osoby z doświadczeniem w gastronomii w sposób naturalny pracują zespołowo i szybko nabywają różnorodne kwalifikacje tak, że świetnie sprawdzają się jako "złote rączki" mogące zastąpić w razie potrzeby każdego innego członka zespołu. Przedsiębiorstwa gastronomiczne funkcjonują bowiem jako zespoły, a że skala działalności determinuje niezbyt liczną kadrę, każdy pracownik musi umieć różne rzeczy (może poza obowiązkami szefa kuchni). Prawo, finanse, sprzedaż, marketing, księgowość, obsługa klienta, negocjacje, zakupy, logistyka - w gastronomii nie ma miejsca na specjalistów w pojedynczych dziedzinach, trzeba korzystać ze wszystkich "biznesowych kapeluszy".

Wszystko to sprawia, że wpis w CV "doświadczenie zawodowe - 2 lata jako pracownik biurowy restauracji" można traktować jako "potencjał na idealnego pracownika". A jeśli takowego wpisu w CV nie posiadasz? No cóż – wtedy musisz udowodnić, że jesteś osobą elastyczną, kontaktową i bardzo szybko się uczyć. Na takich ludzi w FMCG – i jakiejkolwiek innej branży – zapotrzebowanie będzie istniało zawsze.

Mirosław Sikorski

Fachowe informacje o kosztach i ogólnym funkcjonowaniu branży gastronomicznej zaczerpnąłem z książki Władysława Biczysko "Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie turystycznym" (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Wybrane dla Ciebie
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów