Kiepskie wyniki Tesco w Polsce i na świecie
To nie był udany rok dla Tesco. Spółka zanotowała straty na wszystkich ważnych rynkach. Sprzedaż w Polsce zmalała w II połowie roku fiskalnego o 8 proc., wynika z opublikowanego przez spółkę raportu finansowego.
Raport dotyczy roku fiskalnego zakończonego 23 lutego 2013. Dynamika sprzedaży porównywalnej (tzw. like-for-like) w pierwszych dwóch kwartałach w Polsce wzrosła odpowiednio o 3,3 proc. i 1 proc. Druga połowa nie była już tak dobra. Zanotowano spadek sprzedaży o 6,6 proc. oraz 8,3 proc. W całym roku spadek wyniósł więc 3 proc.
- Nasz wzrost sprzedaży został zahamowany gwałtownym spadkiem wydatków gospodarstw domowych. Szczególnie było to widoczne w II połowie roku - czytamy w raporcie Tesco. Firma podkreśla, że zaufanie konsumentów pozostaje na historycznie niskich poziomach.
Tesco przeprowadziło również coroczny test na utratę wartości firmy (tzw. goodwill impairment). Z tego powodu dokonała odpisu w wysokości 495 mln funtów w Polsce, Czechach i Turcji.
Spółka dumna jest z tego, że udało jej się uruchomić swoje sklepy internetowe w 13 miastach w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Cała Grupa Tesco zanotowała w roku fiskalnym 2012/13 zysk operacyjny na poziomie 3,453 mld funtów. Z uwzględnieniem różnic kursowych to aż o 12,3 proc. mniej niż przed rokiem. Największy spadek zanotowano w Europie, bo aż o 33,3 proc. Niewiele lepiej było w Azji (minus 9,8 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (spadek o 8,3 proc.). Przychody firmy wzrosły nieznacznie, o 2,5 proc., do 72,363 mld funtów.
Firma potwierdza swoje wyjście ze Stanów Zjednoczonych z siecią sklepów "Fresh & Easy". Wpływ tej sieci na zysk po opodatkowaniu spółki był bardzo negatywny i wyniósł aż 1,2 mld funtów.