Marnujemy czas w pracy

Najwięcej czasu w pracy marnują osoby młode. Średnio nieco ponad 2 godziny dziennie (oprócz regulaminowych przerw) tracą pracownicy w wieku od 20 do 29 lat, wynika z raportu HRM Guide

Marnujemy czas w pracy
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Według autorów raportu to właśnie młodzi są fanatykami serwisów społecznościowych. Bez kontaktowania się ze znajomymi za pośrednictwem komunikatorów nie wyobrażają sobie dnia w firmie.

Udają zapracowanie

Cenne minuty w pracy tracą też na przeglądanie prasy, jedzenie (wydłużają przerwy na posiłek), pogawędki z kolegami. Ci pracownicy doskonale maskują to, że się obijają. Potrafią udawać zapracowanych: z poważną miną, energicznie coś piszą na klawiaturze i na pierwszy rzut oka wyglądają jakby przygotowywali raport dla szefa lub wnikliwą analizę. Prawda jest jednak zupełnie inna. Anna, która pracuje w firmie ubezpieczeniowej, przyznaje, że codziennie przegląda serwisy społecznościowe i korzysta z komunikatorów. Nie uważa jednak, by to było marnowanie czasu pracy.

- To dla mnie relaks, ciężko pracuję i lubię kontaktować się ze znajomymi. Nie uważam, żeby było w tym coś złego. Często siedzę po godzinach za darmo, nie chodzę na papierosa, ani na obiady. Za to, przyjemnością są dla mnie kontakty ze znajomymi – opowiada Anna Bielińska, agentka ubezpieczeniowa z Warszawy.

"Kilkadziesiąt razy sprawdzam aukcje"

Piotr Jakubiak codziennie sprawdza internetowe aukcje. Sam wystawia towary na sprzedaż i śledzi na bieżąco licytacje. Jak mówi, praca na tym nie ucierpi. - Jestem informatykiem i czasem rzucam okiem na licytacje. Na portal aukcyjny wchodzę nawet kilkadziesiąt razy dziennie, ale praca na tym nie ucierpi. A zresztą wszyscy moi szefowie robią to samo. Oni mogą, a ja nie - mówi Piotr, z dużej warszawskiej firmy internetowej.

Firma traci nawet 5,5 tys. zł miesięcznie

Pracownicy tłumacza, że chociaż robią sobie „dłuższe przerwy”, ich pracodawcy lub klienci na tym nie tracą. Szefowie są innego zdania. Twierdzą, że wskutek surfowania w Internecie, wydajność pracowników drastycznie spada. Podwładni są rozkojarzeni i zwyczajnie pracują mniej niż to wynika z ich umów o pracę. Firma traci na tym krocie. - Przecież nie chodzi tylko o zerknięcie na jakąś stronę, tylko o brak koncentracji. Pracownik robi coś służbowego, potem patrzy do prywatnych treści, następnie znów musi się wdrożyć do spraw służbowych. Kliknięcie zajmuję chwilę, ale wdrożenie z powrotem do pracy dużo więcej. Dlatego rozważam wprowadzenie blokad, na ostatnim spotkaniu powiedziałem pracownikom, że nie życzę sobie załatwiania prywatnych spraw czy pogaduszek przez Internet. W pracy wymagam 100% koncentracji. Jeśli ktoś chce załatwiać swoje sprawy, to niech weźmie urlop - mówi Tomasz Kill, kierownik ds. personalnych w firmie Marko Polo.

Sprawę zbadała też firma Gemius. Okazało się, że aż co drugi pracownik przegląda w pracy Internet w celach prywatnych. Co piąty na przeglądanie stron w sieci poświęca godzinę, co dziesiąty - dwie godziny. Gemius wyliczył też, że pracownicy zamiast pracować miesięcznie 160 godzin, pracują 140. Pracodawcy tracą na tym około 5,5 tys. zł, przy założeniu że ich zarobki wynoszą ok. 3,1 tys. zł brutto.

Dlaczego właściwie marnują czas i pieniądze?

Według raportu HRM Guide - ponieważ nie mają wystarczającej ilości zadań (tak przyznało 18% pracowników ), dłuży im się w pracy (14%), są źle wynagradzani (12%) i w pracy brak im wyzwań (11%). Autorzy sugerują też, że winę ponoszą szefowie, którzy nie potrafią zarządzać pracownikami i zorganizować im odpowiednio czasu pracy.

Szefowie nie potrafią zorganizować pracy

- Ja się przychylam do tych sugestii. Tu nie chodzi o to, żeby menedżer kontrolował pracownika, zakładał mu blokady czy kamery, ale żeby tak mu zorganizował czas, by ten nie mógł wchodzić na portale społecznościowe – mówi Joanna Pogórska. doradca personalny, psycholog.

(toy)/MA

  • Według ankiety przeprowadzonej przez serwis Praca.wp.pl w ubiegłym roku, aż 37% osób korzysta z Internetu w pracy przez ponad dwie godziny dziennie. Pracownicy najczęściej ten czas przeznaczają na rozrywkę, załatwianie osobistych spraw (np. wysyłanie maili do urzędów). W ankiecie wzięło udział 11814 internautów.
firmapracownicyczas pracy

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.