Na Pomorzu miało powstać niezbędne połączenie kolejowe. Jeśli kolejowa spółka nie sypnie groszem, zostaną z niego strzępy

Rychło ruszą przetargi na tzw. "bajpas kartuski". W założeniu miało to być w pełni zrewitalizowane połączenie z Gdańska do Kartuz, wyczekiwane przez mieszkańców Pomorza. Po serii analiz i ustaleń zostanie z niego coś o roli podrzędnej linii tramwajowej.

Kartuski bajpas miał być szansą na płynną komunikację między Trójmiastem i Kościerzyną
Źródło zdjęć: © Facebook
Konrad Bagiński

Bajpas kartuski to alternatywne połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami – pisze Michał Jamroż w Gazecie Wyborczej. Alternatywne, bo niedługo ruszy modernizacja linii kolejowej łączącej Gdynię z Kościerzyną. Konieczna, ale na dwa lata wyłączy komunikację torową między Trójmiastem i Kościerzyną.

Okazało się więc, że rewitalizacja starej linii przez Kokoszki i Starą Piłę jest konieczna, by ruch między tymi miejscowościami nie zamarł.

Obejrzyj i dowiedz się, jak chronić się przed koronawirusem

Według pierwotnych planów za jeden z odcinków bajpasa miałoby odpowiadać PKP PLK, za drugi urząd marszałkowski i zarządzana przez niego Pomorska Kolej Metropolitarna. Przebudowa kilku stacji, dorobienie peronów, mijanki na trasie miałyby zapewnić regularną i płynną komunikację.

Pod koniec 2019 r. PKP PLK ogłosiło przetarg na swoją część prac, deklarując budżet na poziomie 216 mln zł. Oferenci chcieli przynajmniej 35 mln zł więcej, więc PKP PLK unieważniło przetarg i na dodatek obcięło fundusze do 100 mln zł. Postawiło to pod znakiem zapytania również inwestycje leżące w gestii PKM.

W efekcie szykuje się dość kulawa inwestycja bez mijanek, peronów i przebudowy stacji. Kiedy jeden pociąg będzie się spóźniał, cały rozkład jazdy legnie w gruzach, bo inne będą musiały czekać, aż pechowy skład dojedzie do stacji końcowej.

Według informacji Wyborczej trwają rozmowy w tej sprawie między przedstawicielami PKM, urzędu marszałkowskiego i PKP PLK. Ale czasu jest mało, bo kolejarze przymierzają się już do ogłoszenia przetargu (na przełomie kwietnia i maja). Do maja może poczekać PKM, która i tak będzie musiała dostosować się do tego, co ustali PKP PLK. Jednak szanse na utrzymanie płynnej komunikacji na wspomnianym odcinku mocno zmalały.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup