Trwa ładowanie...

Najpierw kawa, potem zakupy? Według nauki to może nie być dobry pomysł

Jeśli podczas wizyty w centrum handlowym nie chcesz reagować impulsywnie na napis "promocja", jeśli chcesz ograniczyć wydatki i nie dać wciągnąć w wir zakupów, zrezygnuj z kawy. Badania naukowców z Uniwersytetu Południowej Florydy wykazały, że kofeina ma na to wpływ.

Kofeina wpływa na to, ile wydajemy na zakupyKofeina wpływa na to, ile wydajemy na zakupyŹródło: Getty Images, fot: damircudic
d2r3dn1
d2r3dn1

Eksperyment przeprowadzony przez zespół badawczy w trzech różnych sklepach detalicznych wykazał, że klienci, którzy przed wejściem do sklepu wypili filiżankę darmowej kawy z kofeiną, wydali średnio o 50 proc. więcej środków i zakupili o 30 proc. więcej produktów niż ci, którzy wypili kawę bezkofeinową lub wodę. Wyniki tych badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Journal of Marketing".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kawa a choroby wątroby. Zaskakujące odkrycie brytyjskich naukowców

Oto jak kofeina wpływa na decyzje kupujących

Kofeina uwalnia w mózgu dopaminę, która pobudza umysł i ciało. To z kolei zwiększa impulsywność i zmniejsza samokontrolę - powiedział Dipayan Biswas z Uniwersytetu Południowej Florydy, członek zespołu badawczego.

W ramach eksperymentu, przy wejściach do sieci handlowej, sklepu z artykułami gospodarstwa domowego we Francji oraz domu towarowego w Hiszpanii, umieszczono ekspresy do kawy. Każdy z ponad 300 klientów, po wejściu do sklepu, otrzymał darmową filiżankę kawy - połowa z nich wybrała kawę zawierającą około 100 mg kofeiny, a reszta kawę bezkofeinową lub wodę. Klienci po zakończeniu zakupów prezentowali swoje paragony badaczom. Okazało się, że osoby, które spożyły kawę z kofeiną, wydawały więcej pieniędzy i kupowały więcej produktów w porównaniu do tych, którzy pili napoje bezkofeinowe.

d2r3dn1

Masażer zamiast notesu, czyli zakupy pod wpływem impulsu

Badacze zauważyli też, że kofeina wpływa na rodzaje kupowanych produktów. Ci, którzy pili kawę z kofeiną, częściej wybierali produkty niepotrzebne, jak na przykład świece zapachowe.

Podobny eksperyment przeprowadzono także w warunkach laboratoryjnych, tym razem skupiając się na zakupach online. 200 studentów szkół biznesowych podzielono na grupy: spożywających kawę bezkofeinową i kofeinową. Poproszono ich o wybór przedmiotów z listy zawierającej 66 propozycji. Osoby spożywające kofeinę częściej wybierały artykuły kupowane pod wpływem impulsu, jak masażer, podczas gdy pozostali preferowali przedmioty praktyczne, takie jak notes.

Podczas gdy umiarkowane ilości kofeiny mogą dawać pozytywne efekty dla zdrowia, mogą też mieć niezamierzone konsekwencje podczas robienia prez nas zakupów (...) Konsumenci próbujący kontrolować impulsywne wydatki, powinni unikać spożywania napojów zawierających kofeinę przed zakupami - podkreśla Dipayan Biswas.

Kawa przed zakupami? Właściciele sklepów mają nad czym myśleć

Zdaniem badaczy, zrozumienie mechanizmów, za pomocą których kofeina wpływa na nasze wydatki, jest istotne, ponieważ kawa jest jednym z najsilniejszych stymulantów, który pozostaje legalny i ogólnie dostępny.

d2r3dn1

Amerykańscy naukowcy sugerują również, że właściciele sklepów, dążąc do maksymalizacji zysków, mogą w swoich strategiach marketingowych uwzględnić wpływ kofeiny na nastroje klientów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2r3dn1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2r3dn1

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj