Najpierw kawa, potem zakupy? Według nauki to może nie być dobry pomysł
Jeśli podczas wizyty w centrum handlowym nie chcesz reagować impulsywnie na napis "promocja", jeśli chcesz ograniczyć wydatki i nie dać wciągnąć w wir zakupów, zrezygnuj z kawy. Badania naukowców z Uniwersytetu Południowej Florydy wykazały, że kofeina ma na to wpływ.
Eksperyment przeprowadzony przez zespół badawczy w trzech różnych sklepach detalicznych wykazał, że klienci, którzy przed wejściem do sklepu wypili filiżankę darmowej kawy z kofeiną, wydali średnio o 50 proc. więcej środków i zakupili o 30 proc. więcej produktów niż ci, którzy wypili kawę bezkofeinową lub wodę. Wyniki tych badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Journal of Marketing".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kawa a choroby wątroby. Zaskakujące odkrycie brytyjskich naukowców
Oto jak kofeina wpływa na decyzje kupujących
Kofeina uwalnia w mózgu dopaminę, która pobudza umysł i ciało. To z kolei zwiększa impulsywność i zmniejsza samokontrolę - powiedział Dipayan Biswas z Uniwersytetu Południowej Florydy, członek zespołu badawczego.
W ramach eksperymentu, przy wejściach do sieci handlowej, sklepu z artykułami gospodarstwa domowego we Francji oraz domu towarowego w Hiszpanii, umieszczono ekspresy do kawy. Każdy z ponad 300 klientów, po wejściu do sklepu, otrzymał darmową filiżankę kawy - połowa z nich wybrała kawę zawierającą około 100 mg kofeiny, a reszta kawę bezkofeinową lub wodę. Klienci po zakończeniu zakupów prezentowali swoje paragony badaczom. Okazało się, że osoby, które spożyły kawę z kofeiną, wydawały więcej pieniędzy i kupowały więcej produktów w porównaniu do tych, którzy pili napoje bezkofeinowe.
Masażer zamiast notesu, czyli zakupy pod wpływem impulsu
Badacze zauważyli też, że kofeina wpływa na rodzaje kupowanych produktów. Ci, którzy pili kawę z kofeiną, częściej wybierali produkty niepotrzebne, jak na przykład świece zapachowe.
Podobny eksperyment przeprowadzono także w warunkach laboratoryjnych, tym razem skupiając się na zakupach online. 200 studentów szkół biznesowych podzielono na grupy: spożywających kawę bezkofeinową i kofeinową. Poproszono ich o wybór przedmiotów z listy zawierającej 66 propozycji. Osoby spożywające kofeinę częściej wybierały artykuły kupowane pod wpływem impulsu, jak masażer, podczas gdy pozostali preferowali przedmioty praktyczne, takie jak notes.
Podczas gdy umiarkowane ilości kofeiny mogą dawać pozytywne efekty dla zdrowia, mogą też mieć niezamierzone konsekwencje podczas robienia prez nas zakupów (...) Konsumenci próbujący kontrolować impulsywne wydatki, powinni unikać spożywania napojów zawierających kofeinę przed zakupami - podkreśla Dipayan Biswas.
Kawa przed zakupami? Właściciele sklepów mają nad czym myśleć
Zdaniem badaczy, zrozumienie mechanizmów, za pomocą których kofeina wpływa na nasze wydatki, jest istotne, ponieważ kawa jest jednym z najsilniejszych stymulantów, który pozostaje legalny i ogólnie dostępny.
Amerykańscy naukowcy sugerują również, że właściciele sklepów, dążąc do maksymalizacji zysków, mogą w swoich strategiach marketingowych uwzględnić wpływ kofeiny na nastroje klientów.