Nawet jak Cię zwolnią, nie zostawią Cię na lodzie
Dwukrotnie wzrosła liczba firm korzystających z usług outplacement, a Warszawę w realizacji projektów systematycznie doganiają inne regiony - wynika z najnowszych badań krajowego rynku outplacement przeprowadzonych na zlecenie firmy DBM Polska.
20.05.2011 | aktual.: 20.05.2011 14:16
Łącznie przebadano 500 firm z całego kraju. Aż 48% z nich zadeklarowało, że korzysta z programów outplacement dla odchodzących pracowników.
„To drugie takie badanie w historii naszej firmy. Pierwsze zlecaliśmy w 2005 roku i gołym okiem widać, że zmiany które nastąpiły w Polsce w zakresie korzystania z tego typu usług są ogromne. Poprzednie badania pokazały, że 25% ankietowanych firm korzystało z usługi outplacement, obecnie 48% ankietowanych realizowało programy outplacement. Wynik ten ogromnie nas zaskoczył. I nawet jeśli w badanej próbie teraz i poprzednio była nadreprezentacja międzynarodowych korporacji, które częściej korzystają z outplacementu niż rodzimi przedsiębiorcy, to i tak przyrost jest ogromny” – komentuje Agnieszka Jagiełka, Partner Zarządzający DBM Polska.
W stolicy nadal realizowanych jest najwięcej projektów outplacement, ale różnica między Warszawą a pozostałymi regionami systematycznie maleje.
Poza Mazowszem outplacement najczęściej wykorzystują pracodawcy z województw śląskiego, dolnośląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, małopolskiego, wielkopolskiego i łódzkiego.
Ankietowani oprócz specjalistycznych firm świadczących usługi outplacement wskazali także 13 firm doradztwa personalnego (wymienionych tylko przez dwóch respondentów) oraz 31 firm doradczych, głównie rekrutacyjnych i szkoleniowych (wymienionych tylko przez 1 respondenta).
„To duże zaskoczenie biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce realnie są może trzy, maksymalnie pięć firm, które świadczą profesjonalny outplacement. Skąd zatem pozostałe? Podejrzewamy, że to firmy rekrutacyjne, które świadcząc główne usługi są czasem, w pojedynczych przypadkach proszone o wsparcie dla odchodzącego pracownika: korektę cv, umieszczenie we własnej bazie, włączenie w swoje projekty czy rekomendacje do swoich klientów. I tu oczywiście pojawia się pytanie o etykę i standardy realizacji usług outplacement” – mówi Agnieszka Jagiełka.
Badanie rynku usług outplacementowych w Polsce przeprowadziła w pierwszym kwartale 2011 roku na zlecenie DBM Polska firma Syntetos New Market Research.
DBM Polska www.dbm.pl