Nawet jak Cię zwolnią, nie zostawią Cię na lodzie

Dwukrotnie wzrosła liczba firm korzystających z usług outplacement, a Warszawę w realizacji projektów systematycznie doganiają inne regiony - wynika z najnowszych badań krajowego rynku outplacement przeprowadzonych na zlecenie firmy DBM Polska.

Obraz

Łącznie przebadano 500 firm z całego kraju. Aż 48% z nich zadeklarowało, że korzysta z programów outplacement dla odchodzących pracowników.

„To drugie takie badanie w historii naszej firmy. Pierwsze zlecaliśmy w 2005 roku i gołym okiem widać, że zmiany które nastąpiły w Polsce w zakresie korzystania z tego typu usług są ogromne. Poprzednie badania pokazały, że 25% ankietowanych firm korzystało z usługi outplacement, obecnie 48% ankietowanych realizowało programy outplacement. Wynik ten ogromnie nas zaskoczył. I nawet jeśli w badanej próbie teraz i poprzednio była nadreprezentacja międzynarodowych korporacji, które częściej korzystają z outplacementu niż rodzimi przedsiębiorcy, to i tak przyrost jest ogromny” – komentuje Agnieszka Jagiełka, Partner Zarządzający DBM Polska.

W stolicy nadal realizowanych jest najwięcej projektów outplacement, ale różnica między Warszawą a pozostałymi regionami systematycznie maleje.

Obraz

Poza Mazowszem outplacement najczęściej wykorzystują pracodawcy z województw śląskiego, dolnośląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, małopolskiego, wielkopolskiego i łódzkiego.

Ankietowani oprócz specjalistycznych firm świadczących usługi outplacement wskazali także 13 firm doradztwa personalnego (wymienionych tylko przez dwóch respondentów) oraz 31 firm doradczych, głównie rekrutacyjnych i szkoleniowych (wymienionych tylko przez 1 respondenta).

„To duże zaskoczenie biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce realnie są może trzy, maksymalnie pięć firm, które świadczą profesjonalny outplacement. Skąd zatem pozostałe? Podejrzewamy, że to firmy rekrutacyjne, które świadcząc główne usługi są czasem, w pojedynczych przypadkach proszone o wsparcie dla odchodzącego pracownika: korektę cv, umieszczenie we własnej bazie, włączenie w swoje projekty czy rekomendacje do swoich klientów. I tu oczywiście pojawia się pytanie o etykę i standardy realizacji usług outplacement” – mówi Agnieszka Jagiełka.

Badanie rynku usług outplacementowych w Polsce przeprowadziła w pierwszym kwartale 2011 roku na zlecenie DBM Polska firma Syntetos New Market Research.

DBM Polska www.dbm.pl

Wybrane dla Ciebie
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów