Tunel wydrążony. Faustyna się przebiła

W piątek potężna maszyna drążąca Faustyna zakończyła prace nad wydrążeniem drugiego z czterech jednotorowych tuneli kolejowych na podziemnej trasie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach ogromnej inwestycji w Łodzi powstanie w sumie 7,5 km tuneli.

W piątek potężna maszyna drążąca Faustyna zakończyła prace nad wydrążeniem drugiego z czterech tuneli
W piątek potężna maszyna drążąca Faustyna zakończyła prace nad wydrążeniem drugiego z czterech tuneli
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PKP PLK
oprac. TOS

15.12.2023 | aktual.: 15.12.2023 14:29

Po zakończeniu robót Łódź będzie miała dwutorowy tunel o długości ok. 3 km, a także cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km. W ramach projektu powstaną trzy nowe przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i mają pełnić rolę "metra" dla łódzkiej aglomeracji.

W piątek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała o wydrążeniu przez maszynę TBM Faustyna drugiego z czterech jednotorowych tuneli. "Tarcza wykonała tunel na odcinku od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ul. Skarpowej. Przygotowana nitka połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec. Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 451 tubingów, czyli elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41,5 tys. m sześc. gruntu" – czytamy w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Za dwa lata pojadą pociągi?

Kolejarze zapowiadają, że teraz maszyna TBM zostanie przeniesiona do komory startowej przy ul. Żniwnej. Drążenie trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny planowane jest na drugą połowę lutego 2024 r. Z kolei pierwszy tunel został wydrążony w lutym ubiegłego roku.

PKP PLK poinformowały też w piątek, że druga, duża tarcza TBM, po uprzednim wzmocnieniu gruntu, wykonała odcinek od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego. Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót. Priorytetem jest bowiem maksymalne ograniczenie utrudnień dla mieszkańców.

Jednocześnie wykonawca prowadzi prace na budowie trzech podziemnych przystanków. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej kontynuowana jest budowa przystanku Śródmieście. Usuwane są kolizje z infrastrukturą podziemną, a następnie maja rozpocząć się prace przy budowie płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach zaś kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy dworcu Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych. Szykowana jest budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

Budowa tunelu trwa od połowy 2019 roku. PKP PLK planują zakończyć prace przy podziemnym połączeniu kolejowym w 2024 r., a w 2025 roku mają przez nie pojechać pociągi.

Mieszkańcom ma być wygodniej

Budowa tuneli o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Kolejarze tłumaczą, że inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

Trzy nowe przystanki (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny) mają zapewnić dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł.

Źródło artykułu:PAP
inwestycje na koleitransportpkp plk
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (112)