Pracodawcy stawiają na jakość
Każdy przedsiębiorca zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że podstawą sukcesu firmy są jej pracownicy.
11.05.2010 | aktual.: 11.05.2010 11:45
Każdy przedsiębiorca zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że podstawą sukcesu firmy są jej pracownicy. Mimo to w czasie kryzysowego cięcia kosztów przedsiębiorstwa były zmuszone walczyć o przetrwanie, rezygnując z inwestycji w kapitał ludzki. Jednak jak sugerują badania przeprowadzone przez PKPP Lewiatan, w miarę poprawy sytuacji firm, zaczęły stawiać na jakość, a nie ilość pracowników.
Spowolnienie gospodarcze w 2009 roku udowodniło możliwości adaptacyjnie polskich firm, w szczególności z sektora MSP. To głównie dzięki nim przedsiębiorstwa wybrnęły z kryzysu obronną ręką. Jednak adaptacja do warunków panującego kryzysu oznaczała też inne podejście do pracowników. W dużej mierze zaprzestano inwestowania w ich rozwój, zredukowano budżety szkoleniowe. Co więcej, wiele przedsiębiorstw musiało przeprowadzić masowe zwolnienia. Sami pracownicy nie upominali się o doskonalenie kwalifikacji w momencie gdy nie byli pewni swej przyszłości w firmie. W rezultacie spadła ich motywacja do pracy - jak wykazały badania „Polski Menedżer 2009” przeprowadzone przez Talent Club tylko 16% menedżerów efektywnie wykonywało swoje obowiązki (deklarując, że pracują w swojej pracy na pełen gwizdek, ze 100% efektywnością).
Jednak wraz z poprawą koniunktury gospodarczej, zmieniło się też podejście do pracowników. „Prognozowane zmiany zatrudnienia i wynagrodzeń w poszczególnych sektorach gospodarki wyraźnie pokazują, że przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu koncentrują się na wzroście liczby pracowników, a w coraz większym stopniu – na ich „jakości” - powiedziała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan. „Plany dotyczące zatrudnienia są bowiem bardzo skromne, natomiast w większości sektorów firmy planują wzrosty wynagrodzeń.”
Oprócz podwyżek planowane są firmach także szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników. Pracodawcy stawiają na rozwój zwłaszcza menedżerów wyższego stopnia, gdyż zdają sobie sprawę, że to oni są siłą napędową firmy. „Lepiej wyszkoleni pracownicy to bardziej efektywni pracownicy. Dlatego też wielu przedsiębiorców zaczyna inwestować w rozwój ich umiejętności i kompetencji” – mówi Marek Smolarz, dyrektor generalny Diners Club Polska, organizatora ogólnopolskiego programu dla kadry menedżerskiej Talent Club. Podnoszenie kwalifikacji pracowników stało się zatem nie tyle modą, co wymierną korzyścią dla firmy. Prezesi zdają sobie sprawę, że w ten stosunkowo prosty sposób znacznie podnosi się jej konkurencyjność rynkowa. Dobrze wyszkoleni, zadowoleni pracownicy są siłą napędową przedsiębiorstwa i efektywniej wykonują swoje obowiązki.