Przegląd wiadomości ze spółek, poniedziałek godz. 20
Przegląd wiadomości ze spółek, poniedziałek 19 maja godz. 20
19.05.2014 20:05
BANK MILLENNIUM, mBANK, ALIOR BANK, GETIN NOBLE BANK
Agencja Fitch potwierdziła długoterminowy rating IDR dla mBanku na poziomie "A", dla banku Millennium na poziomie "BBB-" oraz dla Alior Banku i Getin Noble Banku na poziomie "BB" - podała agencja w komunikacie.
Perspektywa ratingów dla Aliora, Getin Noble Banku i Millennium jest stabilna, a dla mBanku negatywna.
GRUPA HOTELOWA ORBIS
15 mln euro zainwestowano dotąd w Mercure Ryga Centrum - powiedział agencji informacyjnej krajów bałtyckich (BNS) dyrektor hotelu Aigars Gerhards. Obiekt jest pierwszym hotelem tej marki na Łotwie, działa na zasadzie umowy franczyzowej z Grupą Hotelową Orbis. Czterogwiazdkowy hotel, w centrum Rygi, otwarto na początku maja br.
Dyrektor ujawnił, że właściciele hotelu pracują nad realizacją kolejnego projektu - chodzi o pięciogwiazdkowy hotel w Rydze, który także należałby do Grupy Hotelowej Orbis. Dodał, że nowy hotel powinien zostać otwarty w pierwszej połowie 2015 r.
ORANGE
UKE chce zwolnić Orange Polska spod regulacji hurtowych usług szerokopasmowych w 76 gminach
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej rozpoczął konsultacje projektu decyzji dla rynku hurtowych usług dostępu szerokopasmowego. Wśród proponowanych przez UKE zmian jest m.in. wyłączenie Orange Polska spod regulacji w przypadku świadczenia usług hurtowych w 76 najbardziej konkurencyjnych gminach w Polsce.
Wyniki przeprowadzonej przez UKE analizy wykazały, że na 76 obszarach gminnych występują takie warunki konkurencji, które nie uzasadniają uznania na tych obszarach Orange Polska za przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej.
Zgodnie z projektem decyzji spod regulacji miałby być wyłączony m.in. rynek hurtowych usług szerokopasmowych w Warszawie, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy, Katowicach oraz Lublinie.
W pozostałej części kraju projekt decyzji zakłada nałożenie na Orange Polska obowiązków: dostępu, niedyskryminacji, przejrzystości, rachunkowości regulacyjnej, kontroli cen oraz przygotowania oferty ramowej.
Dodano, że w celu zabezpieczenia interesów obecnych abonentów operatorów alternatywnych, świadczących dotychczas usługi detaliczne w oparciu o usługi BSA, prezes UKE zdecydował się wprowadzić mechanizm, który umożliwi tym operatorom dalsze świadczenie wspomnianych usług detalicznych do czasu na jaki zawarte są te umowy, jednakże nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wprowadzenia nowej regulacji.
W ocenie Urzędu wydanie rozstrzygnięć możliwe będzie najprawdopodobniej we wrześniu bieżącego roku. UKE ocenia, że po zakończeniu konsultacji z rynkiem, projekty powinny zostać na przełomie czerwca i lipca poddane procedurze konsolidacji z Komisją Europejską, która co do zasady trwa 30 dni. Po jej zakończeniu konieczne będzie jeszcze uzyskanie stanowiska prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W opinii prezesa UKE zmiany wpłyną pozytywnie na rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce.
"Brak regulacji na obszarach konkurencyjnych będzie stanowił dodatkowy bodziec dla Orange Polska, ale także dla operatorów alternatywnych do zwiększenia inwestycji w nową infrastrukturę" - napisano w komunikacie UKE.
PKP CARGO
Urząd Transportu Kolejowego przedłużył spółce PKP Cargo do 2019 roku tzw. część A certyfikatu bezpieczeństwa pozwalającej na prowadzenie przewozów w Polsce i krajach członkowskich UE - poinformowała PAP spółka.
Jak wyjaśniła w piśmie spółka, certyfikat bezpieczeństwa dzieli się na dwie części: A i B. Część A potwierdza, że przewoźnik kolejowy posiada system zarządzania bezpieczeństwem, który spełnia wszystkie wymagania przewidziane w regulacjach krajowych i przepisach Unii Europejskiej. Część B jest bezpośrednim pozwoleniem na działalność w danym kraju UE, wydawanym przez lokalnego regulatora. Posiadanie części A jest warunkiem ubiegania się o część B certyfikatu.
W tym momencie PKP Cargo posiada część B certyfikatu bezpieczeństwa na działalność w Polsce oraz w siedmiu krajach UE: Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Belgii, Holandii i na Węgrzech. Certyfikat na działalność w Polsce obowiązuje do 2015 roku. "Przedłużenie certyfikatu dla największego w Polsce towarowego przewoźnika kolejowego jest ważnym sygnałem dla jego klientów, ponieważ gwarantuje, że PKP CARGO będzie mogła bezproblemowo funkcjonować na obszarze państw UE przez kolejne pięć lat" - podkreślono.
"Przyznany certyfikat jest wotum zaufania dla naszego systemu zarządzania bezpieczeństwem. Jest także sygnałem dla pozostałych regulatorów w krajach członkowskich, że możemy bezpiecznie funkcjonować na obszarze Unii Europejskiej" - podkreślił członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych Wojciech Derda.
Certyfikaty bezpieczeństwa są wydawane przez krajowych regulatorów kolejowych na okres pięciu lat. PKP Cargo po raz pierwszy otrzymało część A certyfikatu w 2009 roku, a część B na prowadzenie działalności w Polsce w 2010 roku.