Rynek piwa w Polsce. Jakie nowości szykują browary w 2016 roku?

Sezon piwny można uznać za otwarty. Wprawdzie pogoda nie dopisała w majówkę, ale i tak pierwszy majowy weekend to tradycyjnie zwiększone zakupy alkoholu. Z analiz Centrum Monitorowania Rynku wynika, że w te trzy dni sprzedaje się aż 10 proc. piwa, które kupujemy w całym maju.

Obraz

/ 9

Obraz
© WP | WP

To właśnie w majówkę wielu z nas decyduje, co będzie ochładzać nasze gardła przez całe lato. Browary w marcu i kwietniu wypuściły więc kilka nowości. Jakich? O tym dowiesz się z naszego zestawienia.

/ 9

Obraz
© Sebastian Ogórek | Sebastian Ogórek

Najważniejszą informacją od największego polskiego producenta piwa jest to, że został on wystawiony na sprzedaż. Zanim jednak Kompania Piwowarska zmieni właściciela walczy o utrzymanie prymatu w naszym kraju. Po dość nieudanych eksperymentach z Żubrem Ciemnozłotym, który miał być połączeniem tradycyjnego lagera z piwem mocnym, zdecydowano się wypuścić jeszcze jeden wariant tego jednego z najlepiej sprzedających się złocistych trunków w Polsce.

Na wiosnę KP wprowadziła do sklepów PraŻubra. To niepasteryzowany, lekki lager. "Browarnicy zrównoważyli smak umiarkowaną, chmielową goryczką, dzięki czemu uzyskali łagodny i lekki smak piwa" - informuje KP wpisując się w trend poszukiwania przez konsumentów coraz łagodniejszych alkoholi.

Poza tym firma odświeżyła też etykiety Lecha oraz serii Książęce.

/ 9

Obraz

Tradycyjnie wraz z sezonem letnim Kompania Piwowarska oferuje nowe słodkie piwa. Tym razem obok oferty radlerów na półce pojawia się Lech Ice Mojito, który nawiązuje nazwą do jednego z najpopularniejszych drinków świata. W rzeczywistości nie ma tam rumu, jest za to mięta i limonka. Produkt w sklepach pojawił się na początku marca. Wcześniej koncern przeprowadził gruntowne badania marketingowe - 79 proc. osób zadeklarowało chęć zakupu tego rodzaju piwa.

Poza Lechem Ice Mojito KP do sklepów wprowadziła także nowego Redd'sa. Ma on smak maliny z granatem.

/ 9

Obraz
© materiały prasowe | materiały prasowe

Grupa Żywiec wchodzi na rynek piw bezalkoholowych. Dotąd w swojej ofercie miała jedynie niskoalkoholowego Żywca (1,1 proc. alkoholu). W kwietniu wycofano je z oferty, a wprowadzono wariant całkowicie bezalkoholowy. Druga co do wielkości firma browarnicza w Polsce liczy na zwiększenie dzięki temu udziałów w rynku. Ten segment urósł bowiem w zeszłym roku aż o 11 proc.

Poza tym GŻ na rynek wrzuca także nowy wariant Królewskiego - Niefiltrowane. Regionalne piwo dostępne głównie na Mazowszu to połączenia tradycyjnego lagera z pszenicznym. Jednocześni ma mniej alkoholu niż tradycyjna wersja Królewskiego.

/ 9

Obraz
© materiały prasowe | materiały prasowe

Grupa Żywiec chce też podbić rynek Warką Radler 0 proc. Napój oferowany będzie w plastikowej butelce, więc de facto bardziej będzie przypominać fantę czy mirindę niż piwo.

"Najszybciej rosnącym segmentem rynku są piwne specjalności, w tym piwa smakowe, pszeniczne, niepasteryzowane czy radlery. Tylko w ubiegłym roku segment specjalności odnotował największy wzrost tak wartości o 15,3 proc. w porównaniu z rokiem 2014, jak i wolumenu sprzedaży (wzrost o 15,6 proc. w stosunku do 2014 r. według Nielsena)" - wynika z informacji Grupy Żywiec.

Poza tym wprowadza też konkurencję dla perry, czyli cydrów z gruszki. Warka Radler będzie mieć wariant jabłka z gruszką. Ze słodkich nowości od kwietnia na rynku jest też tradycyjny cydr Strongbow o smaku czarnej porzeczki.

/ 9

Obraz
© materiały prasowe | materiały prasowe

Trzecia co do wielkości grupa browarnicza w Polsce, czyli Carlsberg chwali się wprowadzeniem pierwszego w Polsce klarowanego pszenicznego piwa niepasteryzowanego.

Poza tym na rynek wprowadza serię Kasztelana Specjały: Białe, Niefiltrowane oraz Chmielowe. Na półce sklepowej staną się naturalną konkurencją dla piwa Książęce.

Grupa Carlsberg jako nowości wprowadza ponadto serię vintage. Mają to być piwa nawiązujące do starych gatunków. Wśród nich są Piwo Eksportowe z chmielem Hallertrau, który był używany w Browarze Okocim w XX-leciu międzywojennymi, Cztery Chmiele oraz Okocimskie Ciemne.

/ 9

Obraz
© materiały prasowe | materiały prasowe

Nowości na rynek wprowadza też Browar Amber. Ten z kolei rozbudowuje swoją propozycję dla piwoszy pod hasłem "Po godzinach".

- Tym razem przygotowaliśmy swoją interpretację stylu Red India Pale Ale. Jest to piwo o zawartości ekstraktu 15,1 proc., w składzie znajdą się słody: Pale Ale, pilzneński oraz melanoidowy. Piwo zostało nachmielone aż pięcioma odmianami chmielu, takimi jak Citra, Chinook, Cascade, Mosaik oraz mniej popularnym a bardzo aromatycznym Yellow Sub - mówi WP Marek Skrętny z Browaru Amber.

Kolejne nowości pojawić mają się jesienią na organizowanym przez Amber festiwalu piwa.

Konkurencyjna grupa Browary Regionalne Jakubiak chcą podbić rynek Ciechanem Słodowym, a w Browarze Bojanowo wznowiono warzenie Złotego Smoka.

/ 9

Obraz
© materiały prasowe | materiały prasowe

Dawny Browar Grybów, czyli dzisiejszy Pilsweizer na rynek wypuścił jeszcze zimą pierwsze w swojej historii piwo górnej fermentacji. Andy's ESB to extra special bitter, czyli gatunek tradycyjnego angielskiego piwa. Browar deklaruje, że fermentuje ono w otwartych kadziach a chmielone jest na zimno.

Jak udało się nam dowiedzieć, na dniach do sklepów trafić ma piwo Gorlickie. To kolejny napój skierowany na lokalny rynek. Już wcześniej Pilsweizer wprowadził m.in. Zakopiańczyka i Sądeckie.

- Coraz mocniej rozwija się w Polsce lokalny patriotyzm. Takie podejście obserwujemy od lat w Czechach i na Słowacji, gdzie lokalne piwa dominują w punktach sprzedaży w danym regionie, a pozostałe marki, ogólnokrajowe czy globalne, są dodatkiem - mówi Andrej Chovanec, wiceprezes Browaru Pilsweizer.

/ 9

Obraz
© WP | WP

Na koniec parę informacji z browarów rzemieślniczych. To one w ostatnim czasie psują nerwy działom sprzedaży Grupy Żywiec czy Kompanii Piwowarskiej. Kontraktowe Inne Beczki zebrały ostatnio w akcji crowdfundingowej 400 tys. zł i zamierzają postawić swój mikro-browar do testów. W planach mają też wejście na giełdę.

Z kolei Ale Browar pod koniec kwietnia otworzył swój firmowy multitap w Gdyni. Na razie jednak nowościami na swojej stronie się nie chwali. Ich alter ego, czyli Pinta na początku kwietnia wprowadziła Pintę Table Brett, które reklamuje mianem stołowego piwa w stylu Wild Ale. Browary rzemieślnicze i kontraktowe raczej nie przejmują się sezonowością w takim samym stopniu jak duże koncerny. Nowości nie są więc planowane w ten sam sposób. Widać jednak, że piwna rewolucja zatacza coraz szersze kręgi, bo nawet w dyskontach i sieciach typu conveniance (np. Żabka) pojawiają się piwa starające się naśladować style piwne i wzornictwo tzw. kraftowców.

Wybrane dla Ciebie

UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK