WAŻNE
TERAZ

Sędzia Iwaniec zawieszony. Minister Żurek o powodach decyzji

Słodka elegancja

Praliny w eleganckim opakowaniu nie muszą być tylko dodatkiem do prezentu, lecz same coraz częściej pełnią taką funkcję.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Praliny ze względu na swój elegancki charakter doskonale prezentują się jako słodki upominek. Czekoladki w różnych kompozycjach smakowych oferowane są w bombonierkach oraz puszkach w różnych kształtach i kolorach oraz z różnymi dodatkami, jak złocenie czy tłoczenie.

- Konsumenci sięgają po praliny przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką jakość tych produktów. Cenią ich oryginalne, wyszukane smaki i piękne opakowania – mówi Marzena Maciąg-Urbańska, group product manager w dziale słodyczy Nestlé Polska.

Wprawdzie - jak podaje ZPC "Mieszko" - upominkowe praliny wartościowo stanowią aż 51 proc. kategorii (Mieszko za Nielsenem, czerwiec lipiec 2012 r.), tworzą ją też inne ich rodzaje dostępne w pudełkach, torebkach i na wagę. Są to: tzw. praliny ekstrudowane, czyli wyciskane, np. z marcepanowej masy, wiśnie i śliwki w czekoladzie oraz galaretki. W tej kategorii oprócz wspomnianych już Nestlé (After Eight) i ZPC "Mieszko" swoje produkty oferuje większość znanych producentów słodyczy, w tym m.in.: Kraft Foods (Milka Crispello), Lotte Wedel (Ptasie Mleczko), Ferrero (Mon Cheri, Rafaello)
, Wawel, Lindt, i Jutrzenka Colian (Goplana) czy FC "Solidarność".

Wartość rocznej sprzedaż pralin według Nielsena wynosi 1,479 mld zł i w okresie badawczym sierpień 2011 r. - lipiec 2012 r. ich rynek wartościowo urósł w porównaniu z analogicznym okresem z lat ubiegłych o 6,4 proc. Mimo że pod względem wolumenu sprzedaż urosła jedynie o 0,2 proc.

- Wartość rynku rośnie głównie za sprawą pralin ekstrudowanych, których dynamika rocznej sprzedaży przekracza 30 proc., i bombonier, gdzie wynosi ona 9 proc. Rośnie też sprzedaż wiśni i śliwek, natomiast nieznacznie słabnie segment galaretek - mówi Samanta Korecka, młodszy specjalista ds. marketingu w Mieszko Services.

W tradycyjnym na wagę

Według Marzeny Maciąg Urbańskiej z Nestlé Polska praliny w różnej postaci kupowane są naj-chętniej w super i hipermarketach. - Jest to najczęściej planowany zakup dokonywany podczas większych sprawunków, które Polacy robią właśnie w dużych sklepach. Ponadto w kanale nowocze-snym oferta słodyczy premium jest najbogatsza. Jednak w handlu tradycyjnym sprzedaje się wciąż około jednej trzeciej kategorii - podkreśla Maciąg Urbańska. - W handlu tradycyjnym najlepiej rotują bomboniery i pianki, na wagę trufle i marcepany, a w tym nasze praliny Advocat, Kokos, Orzech laskowy, jak i Wiśnie w likierze - zapewnia Samanta Korecka z Mieszko Services. Jest to zgodne z panującym w całym handlu trendem - jak twierdzi Marzena Maciąg Urbańska segment pralin jednosmakowych w ubiegłym roku urósł o 10 proc.

- W większości to nasza zasługa, bo w tym segmencie Wawel jest jednym z liderów. Pod względem ilościowym mamy w nim 25 proc. udziału i mocno w niego inwestujemy poprzez aktywność reklamową - dodaje Anna Rieger, kierownik marketingu firmy Wawel. Wzrost tego segmentu ma też bardziej obiektywne wyjaśnienie - w przypadku produktów na wagę konsument może skomponować sobie samemu mieszankę z tych słodyczy, które najbardziej lubi i w takiej ilości, na jaką go w danej chwili stać.

Co pod choinkę

Z badania Target Group Index MillwardBrown SMG/KRC wynika, że po praliny na wagę sięga co trzecia ankietowana osoba, a najpopularniejsze są te z Lotte Wedel, Wawelu, Jutrzenki Colian (Go-plana) oraz ZPC "Mieszko".

- Największą popularnością na stoiskach wagowych cieszą się znane i lubiane smaki Wawelu, takie jak Michałki, Trufle, Mieszanka Krakowska oraz tradycyjne praliny Malaga, Kasztanki i Tiki Taki - informuje Anna Rieger. Podkreśla, że Wawel systematycznie wprowadza również nowości, tak aby zaskakiwać konsumentów kolejnymi smakami. - Dlatego też w ofercie jesiennej wprowadziliśmy dwie nowe propozycje: cukierki Bakaliowe w czekoladzie oraz Trufle Białe - dodaje. Ma nadzieję, że klientów do zakupów przyciągną świąteczne nakładki na opakowania i okazjonalne displaye oraz standy ze słodyczami marek Wawelu w formie choinki.

- W przypadku zakupu dla kogoś konsumenci raczej wybierają te "ładniejsze" praliny, mniej standardowe, takie jak Czekoladki Koncertowe i Śliwka w Czekoladzie - dodaje Rieger, która twierdzi, że te słodycze sprawdzają się jako podarunek na każdą okazję. Słodycze w eleganckim opako-waniu nie muszą być tylko dodatkiem do prezentu, same coraz częściej pełnią główną funkcję. W tej roli sprawdzają się produkty z klasyki gatunku, jak After Eight z miętowym nadzieniem od Nestlé, Mon Cheri od Ferrero czy wiśnie w likierze Cherrissimo z oferty Mieszka. Jak zapewnia Samanta Korecka, do grupy najlepiej rotujących bombonierek Mieszka należą też Amoretta i Chocoladorro.

Z kolei w bożonarodzeniowym portfolio Lotte Wedel znalazły się standardowe produkty w świątecznej szacie graficznej, a wśród nich waniliowe i śmietankowe Ptasie Mleczko, Baryłki, praliny Chopin w niebieskim blaszanym pudełku i utrzymane w złotej tonacji praliny Laibelle. Anna Rieger z Wawelu uważa, że detalista powinien stawiać na te marki, które producent wspiera silnie marketingowo. To one bowiem są pewniakami na sklepowych półkach. Silne wsparcie powoduje, że konsumenci nie zapominają o marce. Ponadto w trakcie kampanii zainteresowanie daną marką dodatkowo wzrasta. Warto więc śledzić komunikaty, które wysyłają producenci na temat planowanego wsparcia sprzedaży, i odpowiednio wcześnie zaopatrzyć się w promowany produkt.

Paweł Wrabec

Wybrane dla Ciebie

"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Inspektorki ZUS podtruwały koleżankę z pracy? "Jesteśmy wstrząśnięci"
Inspektorki ZUS podtruwały koleżankę z pracy? "Jesteśmy wstrząśnięci"
Upada znana niemiecka firma rybna. Pogrążyła ją bakteria
Upada znana niemiecka firma rybna. Pogrążyła ją bakteria
Te miasta podnoszą opłaty za śmieci. Niektórzy zapłacą 1,8 tys. zł
Te miasta podnoszą opłaty za śmieci. Niektórzy zapłacą 1,8 tys. zł
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Od 1 października sklepy mogą doliczać nową opłatę. To trzeba wiedzieć
Od 1 października sklepy mogą doliczać nową opłatę. To trzeba wiedzieć
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy