Trwa ładowanie...

Statki widmo pomagają Rosji. Opłacają je tureckie firmy

Flota statków-duchów, opłacona przez firmy tureckie, pomaga Rosji omijać sankcje i kontynuować wojnę przeciwko Ukrainie – poinformował amerykański dziennik "Wall Street Journal".

Statki-duchy pomagają Rosji kontynuować wojnę i omijać sankcje (zdj. ilustarcyjne)Statki-duchy pomagają Rosji kontynuować wojnę i omijać sankcje (zdj. ilustarcyjne)Źródło: Flickr, fot: Alexxx Malev (CC BY-SA 2.0)
dr6rxbv
dr6rxbv

Turecka firma Beks Ship Management kupiła od 2021 r. 37 statków, z których wiele to starzejące się tankowce, wydając ponad pół miliarda dolarów w nieco ponad dwa lata i zwiększając wielkość swojej floty 10-krotnie.

Beks, jak i inne podobne firmy, jest kluczowym elementem w rosyjskich próbach utrzymania dostaw ropy na całym świecie i finansowania wojny w Ukrainie – wskazuje "WSJ".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plan Putina na Afrykę. "Zaprowadzić rządy autorytarne, zaszczepić rosyjski model zarządzania"

Handel ropą utrzymuje gospodarkę Rosji

Pomimo wojny Rosja wzbogaciła się w ubiegłym roku o 600 mld dol. Jednym z czynników wzrostu bogactwa są rosnące ceny ropy naftowej. Eksport tego surowca jest kluczowym motorem napędowym gospodarki Rosji.

dr6rxbv

Transportująca rosyjską ropę flota obejmuje setki statków na całym świecie, z których wiele należy do firm z Grecji, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Turcji.

Tureckie firmy pomagają Rosji kontynuować wojnę

Jak podaje dziennik "WSJ", wiele statków działa poza standardami branżowymi, często rezygnując z ubezpieczenia. Szczególnym problemem są firmy tureckie, w tym Beks.

Jej flota wraz z innymi firmami żeglugowymi pomaga Rosji omijać sankcje. Dochody z ropy i gazu pomogły utrzymać rosyjską gospodarkę na powierzchni jeszcze przed załamaniem się rubla w tym miesiącu, co skłoniło bank centralny do nadzwyczajnej podwyżki stóp procentowych w tym tygodniu – przypomina "WSJ".

Czy na Turcję zostaną nałożone sankcje?

Dziennik zwraca uwagę, że USA i sojusznicy starają się wzmocnić proces monitorowania sankcji, m.in. w Turcji. – Prowadzimy w tej sprawie z Ankarą nieustające rozmowy. Naszą szczerą nadzieją jest uniknięcie scenariusza, w którym sankcjami objęte zostaną firmy tureckie – wskazuje zachodni dyplomata, komentując rozmowy Waszyngtonu z tureckim rządem i sektorem prywatnym.

dr6rxbv

Należące do Beks statki ładują ropę w rosyjskim porcie Koźmin nad Pacyfikiem, gdzie surowiec sprzedaje się po cenach wyższych, niż nałożony sankcjami pułap. "Koncern kontynuował wysyłkę ropy z portu nawet po tym, gdy departament skarbu USA wydał w kwietniu ostrzeżenie przed załadunkiem surowca w Koźminie i innych portach rosyjskiego Dalekiego Wschodu z powodu naruszenia pułapu cenowego" - podkreśla "WSJ". Zarząd firmy zapewnia, że stosuje się do mechanizmu określającego ceny rosyjskiej ropy naftowej.

Zwiększenie sprzedaży do Chin i Indii

Rosji udało się zwiększyć udział w niektórych z największych światowych rynków ropy w trakcie wojny. W kwietniu Moskwa wyprzedziła na krótko Arabię Saudyjską jako największy dostawca surowca do Chin.

dr6rxbv

W Indiach zmiana była jeszcze bardziej znacząca. Moskwa dostarcza obecnie około 40 proc. indyjskiego importu ropy w porównaniu z 3 proc. przed wojną.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dr6rxbv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Paweł Kapusta - Redaktor naczelny WP
Paweł KapustaRedaktor Naczelny WP
dr6rxbv