To najtańszy sklep w Polsce. Bezapelacyjny lider

Ceny podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych wzrosły w listopadzie o 3,6 proc. w porównaniu do października 2024 r. oraz o 5,8 proc. rok do roku, jak wynika z raportu ASM SFA.

Który sklep w Polsce jest najtańszy?
Który sklep w Polsce jest najtańszy?
Źródło zdjęć: © EAST_NEWS | ARKADIUSZ ZIOLEK
oprac. KARN

18.12.2024 08:11

W listopadzie 2024 r. ceny podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych wzrosły o 3,6 proc. w porównaniu do października, a w ujęciu rocznym o 5,8 proc. Takie dane przedstawia najnowszy raport ASM SFA. Najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Auchan (247,56 zł), natomiast najdroższy koszyk, o wartości blisko 350 zł, odnotowano w Netto.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 24,83 zł (Biedronka) i 37,23 zł (Selgros Cash & Carry).

Ceny zakupów rosną

W siedmiu sieciach handlowych średnie ceny koszyków przekroczyły 300 zł. Największe podwyżki dotknęły napojów i słodyczy, które zdrożały odpowiednio o 23 i 14 proc. Średnia cena koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku, wzrosła o 10,59 zł, co stanowi 3,67 proc., osiągając wartość 299,58 zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wzrost cen odnotowano w dziesięciu z trzynastu badanych sieci, przy czym największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego zanotowano w Lidlu, wynoszący 33,27 proc. Z kolei Carrefour odnotował największy spadek cen, o 7,71 proc.

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu na trzynaście analizowanych sieci, z największym wzrostem w Lidlu, gdzie średnia cena koszyka była wyższa o 81,12 zł, czyli o 36 proc.

Koszyk bazujący na najniższych cenach produktów w badanych sieciach kosztował 208,97 zł, co oznacza wzrost o 22,07 zł w porównaniu do października. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w listopadzie wyniosła 159,70 zł, co jest o 9,30 zł mniej niż w październiku.

Analiza kategorii produktowych

Według ASM SFA, w listopadzie 2024 r. w porównaniu do 2023 r. podrożało osiem na dziesięć analizowanych kategorii produktów, w tym dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. Potaniały natomiast produkty tłuszczowe oraz chemia domowa i kosmetyki.

W przypadku minimalnych cen produktów liderem była Biedronka, oferując 24 produkty w najniższych cenach. Auchan zajął drugie miejsce z ośmioma produktami, a następnie Aldi, Intermarche i Selgros Cash & Carry z dwoma produktami. W sieciach Carrefour, Kaufland, Makro Cash & Carry i Netto znalazł się po jednym produkcie w cenach minimalnych.

Najwięcej najdroższych produktów, bo aż 21, można było znaleźć w sieci Netto. Kolejne miejsca zajęły POLOmarket, Aldi i Intermarche, z siedmioma najdroższymi produktami każda. Raport ASM SFA pokazuje, że presja inflacyjna nadal wpływa na ceny, co odzwierciedla się w różnicach cenowych między sieciami handlowymi.

- Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów - powiedział Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Raport ASM SFA dostarcza szczegółowych danych na temat zmian cen w sieciach handlowych, co jest istotne dla konsumentów planujących zakupy w okresie przedświątecznym.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)