Wojna między Unilever i Nestle uderza w dystrybutorów lodów. Czyje lody będą w tym roku jeść Polacy?

Należąca do koncernu Unilever marka Algida zaostrzyła warunki udziału w programie lojalnościowym skierowanym do dystrybutorów.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Należąca do koncernu Unilever marka Algida zaostrzyła warunki udziału w programie lojalnościowym skierowanym do dystrybutorów.

Nestle zagroziło, że przystąpienie do programu Algidy może wiązać się z dużymi karami finansowymi, sugeruje też skierowanie sprawy do UOKiK. Wojna między producentami zdezorientowała dystrybutorów lodów, którzy pytają, która z firm ma rację i czy rzeczywiście koncerny mogą ich karać za współpracę z konkurencją.

Według danych MEMRB, w 2009 r. rynek lodów wart był w Polsce niemal 900 mln zł. Unilever, z 34-proc. udziałem zajmował pozycję lidera. Nestle zajmuje trzecie miejsce za polską firmą Koral z udziałem w rynku mniejszym niż 10 proc. Przy stabilnym rynku firmy nie mają co liczyć na wzrosty organiczne. Będą dążyły do tego, by zwiększać swoje udziały kosztem konkurencji. I temu zapewne ma służyć najnowsza akcja Unilever.

W aneksie do umowy - do której dotarł portalspozywczy.pl - Unilever zastrzegł, że hurtownicy, którzy chcą korzystać z promocji „Lato Algida" nie mogą jednocześnie uczestniczyć w programach lojalnościowych, motywacyjnych, konkursach, które dotyczyłyby marki Nestle. Jak dowiedział się portalspozywczy.pl, firma grozi dużymi karami za niewywiązanie się z umowy.

- Algida obawia się że jest to ostatni sezon lodowy, aby móc powstrzymać Neslte przed odebraniem im znaczącej części rynku - uważa pragnący zachować anonimowość przedstawiciel dużego dystrybutora mrożonek. I sugeruje, że obecny sezon będzie decydujący o "być, czy nie być" szwajcarskiego koncernu na polskim rynku lodów.

Nestle bardzo szybko zareagowało na ten aneks kierując do hurtowników oficjalne pismo, w którym podkreśla, że działania Unilever Polska są niezgodne z prawem, naruszając prawa konkurencji. Sugeruje również skierowanie sprawy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W piśmie do dystrybutorów Nestle, wskazało również, że podpisanie umowy z Unilever może okazać się naruszeniem przepisów, co może wiązać się z karami finansowymi (do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym) zarówno dla "podmiotu proponującego zawarcie zakazanego porozumienie, jak i podmiotu przystępującego do takiego porozumienia", czyli hurtownika.

Unilever odpiera zarzuty. Podkreśla, że w Algida żaden sposób nie ogranicza dystrybucji lodów swojego konkurenta. Uczestnicy programu „Lato z Algidą" mogą bowiem nabywać lody Nestle, nie może jedynie uczestniczyć w programie lojalnościowym tej firmy. Jednocześnie Unilever zarzuca Nestle, że rozsyłając list do hurtowników firma przyznaje się do braku atrakcyjnej oferty dla dystrybutorów.

W kolejnych listach firmy oskarżają się wzajemnie, zaś dystrybutorzy nie wiedzą, co robić. - Która firma ma rację? Czy czasem Algida nie wykorzystuje swojej pozycji rynkowej? - pyta anonimowo jeden z dystrybutorów.

- Jeśli przedsiębiorcy podejrzewają, że umowa może mieć charakter antykonkurencyjny mogą zgłosić to do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Chmielowski, rzecznik UOKiK. I wyjaśnia, że w celu wstępnego stwierdzenia czy możemy mieć do czynienia z niedozwolonym porozumieniem niezbędna byłaby analiza całej umowy i ustalenie np. występujących w niej definicji. - Konieczne byłoby również poznanie nazwy producenta w celu ustalenia jego pozycji rynkowej (np. w przypadku 40 proc. lub więcej udziału w rynku domniemywa się posiadanie przez niego pozycji dominującej i zgodnie z przepisami wolno mu mniej niż spółkom z mniejszym udziałem - dodaje przedstawiciel UOKiK.

- W naszej opinii przejrzysty, zgodny z prawem program lojalnościowy nie wywołałby konfuzji wśród dystrybutorów. Nestlé Polska podtrzymuje swoją opinię, iż działania Unilever sp. z o.o., naruszają dobre obyczaje kupieckie, a nasza reakcja na nie, jest wyłącznie wyrazem troski o przejrzyste zasady współpracy z partnerami biznesowymi i przestrzeganie zasad konkurencji na polskim rynku lodów- mówi serwisowi portalspozywczy.pl Witold Michalik, dyrektor Działu Lodów Nestlé Polska.

Pytana przez serwis portalspozywczy.pl Algida zwlekała z odniesieniem się do sprawy. W liście skierowanym do dystrybutorów firma podkreśla jednak, że, przekonana o zgodności z prawem swoich działań, ze spokojem czeka na kolejne kroki konkurenta.

Weronika Pietrykowska, portalspozywczy.pl

Wybrane dla Ciebie

Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Allegro nakazuje pracownikom powrót do biur. Mocna odpowiedź związku zawodowego
Allegro nakazuje pracownikom powrót do biur. Mocna odpowiedź związku zawodowego
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
ZUS przejmuje składki emerytalne. Straciła 350 tys. złotych
ZUS przejmuje składki emerytalne. Straciła 350 tys. złotych
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki