Wojna między Unilever i Nestle uderza w dystrybutorów lodów. Czyje lody będą w tym roku jeść Polacy?
Należąca do koncernu Unilever marka Algida zaostrzyła warunki udziału w programie lojalnościowym skierowanym do dystrybutorów.
02.04.2010 13:13
Należąca do koncernu Unilever marka Algida zaostrzyła warunki udziału w programie lojalnościowym skierowanym do dystrybutorów.
Nestle zagroziło, że przystąpienie do programu Algidy może wiązać się z dużymi karami finansowymi, sugeruje też skierowanie sprawy do UOKiK. Wojna między producentami zdezorientowała dystrybutorów lodów, którzy pytają, która z firm ma rację i czy rzeczywiście koncerny mogą ich karać za współpracę z konkurencją.
Według danych MEMRB, w 2009 r. rynek lodów wart był w Polsce niemal 900 mln zł. Unilever, z 34-proc. udziałem zajmował pozycję lidera. Nestle zajmuje trzecie miejsce za polską firmą Koral z udziałem w rynku mniejszym niż 10 proc. Przy stabilnym rynku firmy nie mają co liczyć na wzrosty organiczne. Będą dążyły do tego, by zwiększać swoje udziały kosztem konkurencji. I temu zapewne ma służyć najnowsza akcja Unilever.
W aneksie do umowy - do której dotarł portalspozywczy.pl - Unilever zastrzegł, że hurtownicy, którzy chcą korzystać z promocji „Lato Algida" nie mogą jednocześnie uczestniczyć w programach lojalnościowych, motywacyjnych, konkursach, które dotyczyłyby marki Nestle. Jak dowiedział się portalspozywczy.pl, firma grozi dużymi karami za niewywiązanie się z umowy.
- Algida obawia się że jest to ostatni sezon lodowy, aby móc powstrzymać Neslte przed odebraniem im znaczącej części rynku - uważa pragnący zachować anonimowość przedstawiciel dużego dystrybutora mrożonek. I sugeruje, że obecny sezon będzie decydujący o "być, czy nie być" szwajcarskiego koncernu na polskim rynku lodów.
Nestle bardzo szybko zareagowało na ten aneks kierując do hurtowników oficjalne pismo, w którym podkreśla, że działania Unilever Polska są niezgodne z prawem, naruszając prawa konkurencji. Sugeruje również skierowanie sprawy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W piśmie do dystrybutorów Nestle, wskazało również, że podpisanie umowy z Unilever może okazać się naruszeniem przepisów, co może wiązać się z karami finansowymi (do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym) zarówno dla "podmiotu proponującego zawarcie zakazanego porozumienie, jak i podmiotu przystępującego do takiego porozumienia", czyli hurtownika.
Unilever odpiera zarzuty. Podkreśla, że w Algida żaden sposób nie ogranicza dystrybucji lodów swojego konkurenta. Uczestnicy programu „Lato z Algidą" mogą bowiem nabywać lody Nestle, nie może jedynie uczestniczyć w programie lojalnościowym tej firmy. Jednocześnie Unilever zarzuca Nestle, że rozsyłając list do hurtowników firma przyznaje się do braku atrakcyjnej oferty dla dystrybutorów.
W kolejnych listach firmy oskarżają się wzajemnie, zaś dystrybutorzy nie wiedzą, co robić. - Która firma ma rację? Czy czasem Algida nie wykorzystuje swojej pozycji rynkowej? - pyta anonimowo jeden z dystrybutorów.
- Jeśli przedsiębiorcy podejrzewają, że umowa może mieć charakter antykonkurencyjny mogą zgłosić to do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Chmielowski, rzecznik UOKiK. I wyjaśnia, że w celu wstępnego stwierdzenia czy możemy mieć do czynienia z niedozwolonym porozumieniem niezbędna byłaby analiza całej umowy i ustalenie np. występujących w niej definicji. - Konieczne byłoby również poznanie nazwy producenta w celu ustalenia jego pozycji rynkowej (np. w przypadku 40 proc. lub więcej udziału w rynku domniemywa się posiadanie przez niego pozycji dominującej i zgodnie z przepisami wolno mu mniej niż spółkom z mniejszym udziałem - dodaje przedstawiciel UOKiK.
- W naszej opinii przejrzysty, zgodny z prawem program lojalnościowy nie wywołałby konfuzji wśród dystrybutorów. Nestlé Polska podtrzymuje swoją opinię, iż działania Unilever sp. z o.o., naruszają dobre obyczaje kupieckie, a nasza reakcja na nie, jest wyłącznie wyrazem troski o przejrzyste zasady współpracy z partnerami biznesowymi i przestrzeganie zasad konkurencji na polskim rynku lodów- mówi serwisowi portalspozywczy.pl Witold Michalik, dyrektor Działu Lodów Nestlé Polska.
Pytana przez serwis portalspozywczy.pl Algida zwlekała z odniesieniem się do sprawy. W liście skierowanym do dystrybutorów firma podkreśla jednak, że, przekonana o zgodności z prawem swoich działań, ze spokojem czeka na kolejne kroki konkurenta.
Weronika Pietrykowska, portalspozywczy.pl