Żabka nie tylko w Polsce. Sieć ujawnia plany
Polska robi się dla Żabki za mała. - Naszą ambicją jest wyjście z Żabką za granicę - zapowiada wiceprezes firmy Adam Manikowski. W przyszłym roku sieć chce otworzyć w naszym kraju nawet tysiąc sklepów.
10.10.2023 | aktual.: 10.10.2023 18:38
Adam Manikowski przekonywał w rozmowie z PAP Biznes, że rozwój firmy jest zrównoważony, a wzrost obrotów nie jest osiągany kosztem rentowności. Zauważył również, że nastroje konsumentów zaczynają się poprawiać.
W tym roku przekroczymy 20 mld zł obrotu wobec 18,5 mld zł w ubiegłym roku. (...) Ma to związek z większą przewidywalnością na rynku i z malejącą inflacją. Sentyment klienta zaczyna odżywać – powiedział Manikowski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Żabka poza granicami Polski?
Żabka planuje otwierać ponad 1000 nowych sklepów rocznie.
Obecnie sieć liczy blisko 10 tys. sklepów. W październiku planowane jest otwarcie sklepu numer 10 000. W tym samym miesiącu Żabka planuje otworzyć pierwsze sklepy w dwóch nowych formatach: Drive, który umożliwia zakupy w drodze, bez wychodzenia z samochodu, oraz Non Stop, który jest hybrydą sklepu bezobsługowego i sklepu tradycyjnego, otwartego całą dobę.
Nowe formaty mają nam pomóc dotrzeć do klientów i być jeszcze bliżej nich. To nie są egzotyczne formaty. Badaliśmy potrzeby klientów i wiemy, że tego oczekują. Po otwarciu pierwszych sklepów w październiku pozostanie nam kwestia weryfikacji asortymentu i modelu operacyjnego. Będziemy patrzeć, jak się przyjmą, skalibrujemy je i mocniej ruszymy z rozwojem – powiedział Adam Manikowski.
Wiceprezes Grupy Żabka poinformował również, że firma planuje ekspansję za granicę.
- Naszą ambicją jest wyjście z Żabką za granicę i już niedługo będziemy mogli powiedzieć więcej w tym temacie. Analizujemy różne opcje – powiedział Manikowski.
Firma planuje również rozwijać się poprzez przejęcia, ale tylko w ekosystemie małych sklepów, nie odchodząc od dotychczasowego modelu biznesu. Na pytanie o plany giełdowe spółki, Adam Manikowski odpowiedział, że decyzja o wejściu na giełdę należy do inwestora firmy.
W raporcie zintegrowanym za 2022 rok Grupa Żabka podała, że sprzedaż do klienta końcowego w 2022 roku wzrosła o 28 proc. rok do roku (rdr) do 18,5 mld zł. Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) wyniósł 17 proc. wobec 9,8 proc. w 2021 r. EBITDA znormalizowana wzrosła w ubiegłym roku o 22 proc. rdr do 2,4 mld zł, a zysk netto spadł o 25 proc. rdr do 384 mln zł.
Żabka to największa sieć convenience w Polsce, obsługująca ponad 3 mln klientów dziennie. Grupa oferuje również usługi q-commerce (szybkich dostaw) pod markami Żabka Jush! i Delio, a w swoim portfelu ma również platformę cateringową Maczfit oraz Dietly, operatora platformy do zamawiania diet pudełkowych.