Koszyk WP.PL. Ceny w dół! Sensacyjny zwycięzca miażdży rywali
14. Koszyk WP.PL przynosi zaskakujące rozstrzygnięcia - mamy nowego lidera! Na dodatek inflacja w sierpniu wyniosła 1,1 proc., tymczasem w ciągu roku ceny porównywanych przez nas produktów... spadły!
18.09.2013 | aktual.: 19.09.2013 15:28
- Koszyk WP.PL przynosi zaskakujące rozstrzygnięcia - mamy nowego lidera! Na dodatek inflacja w sierpniu wyniosła 1,1 proc., tymczasem w ciągu roku ceny porównywanych przez nas produktów... spadły!
We wtorek 17 września odwiedziliśmy 18 sklepów najpopularniejszych sieci handlowych, sprawdziliśmy ceny 24 najczęściej kupowanych produktów. Sklepy należące do Auchan zdystansowały konkurentów. Po raz pierwszy w naszym zestawieniu zatryumfował Simply Market, supermarketowa wersja francuskiej sieci. Na drugim miejscu znalazł się hipermarket z tej samej stajni.
Na trzecie miejsce spadł Kaufland, najtańsza sieć w czerwcu. O zwycięstwie Simply Marketu zdecydowały najniższe ceny schabu wieprzowego bez kości i kawy Nescafe. Najwięcej najtańszych produktów wciąż jednak znajdziemy w Auchan.
Warto zauważyć, że z wyjątkiem dwóch pierwszych sklepów ceny zdecydowanie się wyrównały. Między 4. hipermarketem E.Leclerc, a ostatnimi delikatesami Alma różnica wyniosła jedynie 8 proc. W żadnym sklepie nasze zakupy nie kosztowały więcej niż 200 zł. To pierwszy taki przypadek w historii naszego zestawienia.
To właśnie delikatesy Piotr i Paweł oraz Alma znalazły się w czołówce zestawienia największych kwartalnych obniżek. Pokonał je tylko E.Leclerc, który wyróżniał się bardzo niską ceną na kilka wybranych produktów. Jednocześnie wiele innych było droższych niż u bezpośredniej hipermarketowej konkurencji. W porównaniu z Koszykiem WP.PL sprzed kwartału ceny w tym sklepie spadły o blisko 10 proc.
Na drugim biegunie znalazł się borykający się z ogromnymi problemami finansowymi Real. Tu ceny wzrosły najbardziej - o blisko 4 proc. Dopiero w połowie stawki znalazł się Intermarche (w poprzedniej edycji tuż za podium), który w dużej kampanii reklamowej chwali się najniższymi cenami na podstawie badań CBOS. Niestety cytowana kontrola cen przeprowadzona była prawie dwa miesiące temu.
Biorąc pod uwagę tylko porównywalne produkty (w czerwcu do naszego koszyka wkładaliśmy kiełbasę śląską i czekoladę Wedel, z których tym razem zrezygnowaliśmy) w ciągu trzech miesięcy ceny spadły o 1,13 proc. W tym czasie cała gospodarka zaliczyła spadek cen o 0,3 proc. W ciągu roku ceny porównywanych przez nas produktów spadły o 0,25 proc. Inflacja liczona przez GUS wyniosła 1,1 proc. To bardzo dobra informacja dla kupujących.
W ciągu roku ceny najbardziej spadły w Marcpolu - o ponad 5 proc. Najbardziej o ponad 10 proc. wzrosły w Delimie. Duże podwyżki odnotowaliśmy w sklepach Carrefoura i w… dyskontach.
Po raz kolejny znalazły się one poza ścisłą czołówką. Wpływ na to miały m.in. ceny mięsa. Zarówno w Lidlu, jak i w Biedronce sprzedawany jest jedynie schab porcjowany. Jednak nawet bez tego składnika oba sklepy zdecydowanie przegrałyby z najtańszą konkurencją. Bardzo drogie w Netto i Biedronce okazały się ziemniaki - owszem w tym drugim sklepie można było kupić je taniej, ale w 5 kilogramowym worku.
Sklepy wciąż chcą nas naciąć
W najnowszym zestawieniu do Koszyka WP.PL wróciła kiełbasa podwawelska. Jest to efekt tego, że nie ma innej wędliny, która by była dostępna we wszystkich odwiedzanych przez nas sklepach. Tym razem czeka na nas niespodzianka. Znacząco poprawiła się jakość tanich produktów. Wciąż można kupić kiełbasy, w których mięso nie jest najważniejszym składnikiem, lub takie, w których jego zawartość nie przekracza 50 proc. Bez problemu jednak znajdziemy jadalną wędlinę w rozsądnej cenie. Wprowadziliśmy limit 60 proc. zawartości mięsa w kiełbasie. Na szczęście tym razem nikt nie miał problemów ze spełnieniem tego limitu. Zdecydowanie najlepszą podwawelską kupimy w dyskontach (zawiera nawet ponad 90 proc. wieprzowiny). Ale również inne sklepy odrobiły lekcję. W Auchan za 10,86 zł kupimy produkt, w których mięso stanowi 80 proc. składu, tańsza kiełbasa ma 75 proc. W E.Leclerc za 12,13 zł również dostaniemy podwawelską z 80 proc. mięsa. W Piotrze i Pawle podobny wyrób kosztuje 13,49 zł.
Sklepy jednak wcale nie zamierzają rezygnować z nabijania klientów w butelką. W Realu po raz kolejny Coca-Cola w pojedynczym opakowaniu jest tańsza niż w dwupaku. Ten sam sklep przekonuje, że cena margaryny jest niższa niż w dyskontach. Obiecuje nawet zwrot pieniędzy. I co? We wszystkich sklepach dyskontowych kupimy Ramę taniej! Wpadki nie ustrzegli się nawet zwycięzcy. Simply Market reklamuje przed wejściem ser Gouda, ale na półce cena jest zupełnie inna. Oczywiście wyższa. Auchan próbuje nam wepchnąć do koszyka promocyjne opakowanie Ptasiego Mleczka, które gdy przeliczymy gramaturę, jest o ponad 2 złote droższe niż w wersji podstawowej.
A o to pełne zestawienie gdzie kupimy najtaniej poszczególne produkty. W tabeli warto zwrócić uwagę na ceny wódki Bols. W wielu sklepach występowała jedynie wersja Platinium.
[
(fot. Kliknij, by powiększyć) ]( http://i.wp.pl/a/f/jpeg/32003/duza913v3d.jpeg )
Koniec cukrowej gorączki
Szokującą podwyżkę cen odnotowaliśmy w przypadku ziemniaków. W porównaniu z zeszłym rokiem kosztują one o… 116 proc. więcej! Bez problemu wciąż kupimy młode ziemniaki.
O ok. 10 proc. wzrosły ceny mleka i sera Gouda. Z ukrytą podwyżką mamy do czynienia w przypadku margaryny. Tu ceny praktycznie się nie zmieniły, ale opakowanie skurczyło się o 10 proc.
Na szczęście obniżek jest więcej. Prym wiedzie cukier. W niektórych sklepach kilogram kosztuje mniej niż 3 zł! Zdecydowanie tańsze są także pomidory i jajka.
W ciągu kwartału najbardziej zdrożały pomarańcze - kolejny produkt, którego ceny uzależnione są od pory roku. Dużo więcej zapłacimy też za mleko i schab wieprzowy. Duże sezonowe obniżki zanotowaliśmy w przypadku ziemniaków i pomidorów.
Dyskonty mają problem
Dyskonty nie mają już monopolu na niskie ceny. Wcześniej przegrywały z hipermarketami, do których klienci zaczęli chodzić codziennie. Teraz wyrosła im nowa konkurencja: osiedlowe supermarkety, jak Kaufland czy Simply Market. Docierają one do tych samych klientów, co Lidl czy Biedronka. Tyle że supermarkety są tańsze, a na dodatek oferują bardziej zróżnicowany asortyment.
Dyskonty nie poddają się, wprowadzając produkty delikatesowe, jakościowe i szeroki wybór win. Są to jednak oferty sezonowe, które nie wchodzą na stałe na półki. Klienci w Lidlu, Biedronce czy Netto skazani są na jedną markę mąki, jeden typ jaj, nie kupimy tu wielu lubianych przez konsumentów produktów.
Sytuacji nie ratują produkowane dla dyskontów zamienniki. Nawet po zastosowaniu tańszych (często lepszych jakościowo) marek własnych Biedronka, Lidl i Netto przegrywają ze zwycięzcami Koszyka WP.PL. Jednocześnie ceny wielu produktów w tych trzech sklepach są niemal identyczne. Trudno nie zauważyć, że wszystkie skupiły się na zaciekłej rywalizacji między sobą, nie zauważając, że reszta stawki im odskoczyła.
Raport przygotował: Jan Kaliński Współpraca: Sebastian Ogórek