Trwa ładowanie...

Ceny w sklepach rosną, ale nie wszędzie. Oto najtańszy sklep w Polsce

Nie mamy dobrych wiadomości. Ceny w największych sieciach idą w górę. O wielomiesięcznych obniżkach możemy zapomnieć. Wszystko wskazuje, że podwyżki w sklepach zagościły na dobre. Tym razem za nasz koszyk zapłacimy o 2 zł więcej niż rok temu.

Ceny w sklepach rosną, ale nie wszędzie. Oto najtańszy sklep w PolsceFot: Cezary Pecold/Eastnews
d1euige
d1euige

Nie mamy dobrych wiadomości. Ceny w sklepach idą w górę, a *za zakupy zapłacimy więcej niż rok temu. Wszystko wskazuje, że **o wielomiesięcznych obniżkach, takich jak w ubiegłym roku, możemy zapomnieć. Z naszej analizy wynika, że szturm na portfele Polaków przypuściły francuskie hipermarkety. Nawet najpopularniejsza sieć w naszym kraju nie jest w stanie dotrzymać im kroku. *

Koszyk WP to najbardziej obiektywne zestawienie cen w polskich mediach. 26 września pod lupę wzięliśmy 17 placówek największych sieci handlowych i sprawdziliśmy, ile trzeba zapłacić za 24 produkty wchodzące w skład wybranego przez nas zestawu. ##Mamy zwycięzcę Na pierwsze miejsce wraca Auchan, jego mniejszy odpowiednik Simply Market, który zwyciężył w poprzednim zestawieniu, spadł na trzecie. Z kwartału na kwartał coraz lepiej radzi sobie Carrefour. Koszty dużej kampanii reklamowej nie miały wpływu na ceny. Francuski hipermarket uplasował się na drugim miejscu. Biedronka została zepchnięta z podium, zajmując czwartą lokatę.

Na drugim końcu rankingu również duże zmiany. Ostatnie miejsce zajął E.Leclerc – to duży spadek względem poprzedniego badania. Przed Francuzami znalazł się Piotr i Paweł oraz Stokrotka. Warto zauważyć pozytywny trend. Ceny w sklepach się spłaszczają. Różnica między drugim a przedostatnim wynosi 18 złotych. To niewiele.

d1euige

W poprzedniej edycji z zestawienia wypadł Marcpol. Tym razem trudne chwile przeżywa Alma. W sądzie złożony został wniosek o upadłość sieci, a półki świecą pustkami. Zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami, aby sklep mógł zostać sklasyfikowany w rankingu, nie może brakować w nim więcej niż 25 proc. produktów. Alma nie spełniła tego wymogu. Nie znaleźliśmy aż siedmiu towarów.

Po raz kolejny chcieliśmy wziąć pod lupę sklepy Polskiej Grupy Supermarketów, które działają pod marką Top Market, lecz różnice między poszczególnymi placówkami są zbyt duże, by ocenić, jak sklepy plasują się na tle konkurencji. Jak przyznaje przedstawiciel sieci, ceny w niektórych lokalizacjach w stolicy mogą być nawet o 4-5 proc. wyższe niż w innych częściach Polski.

Czasem o lepszym lub gorszym miejscu potrafi zdecydować cena jednego produktu. Tak było z Lidlem, w którym nie znaleźliśmy taniego schabu wieprzowego. Klient mógł w nim kupić jedynie schab już w plastrach - dyskont twierdzi, że lepszej jakości niż u konkurencji. W innych sieciach czasem dostępny jest schab z warkoczem (większa ilość tłuszczu) w niższej cenie.

Po schabie z warkoczem sklepy znalazły sposób na oferowanie tańszych piersi z kurczaka. W jednej z sieci znaleźliśmy ich wersję z kością i skórą. To ciekawa propozycja, która w niektórych przypadkach może okazać się przydatna w kuchni, ale do naszego zestawienia ten produkt nie został zakwalifikowany.

(Kliknij, aby powiększyć)
Źródło: (Kliknij, aby powiększyć)

## ## ## Na zakupach zawsze bądźmy uważni Po raz kolejny nasza kontrola przyniosła wiele ciekawych spostrzeżeń. W Carrefourze cena za Ptasie Mleczko od Wedla różniła się w zależności od lokalizacji. I tak na promocyjnych półkach przy wejściu widniało 10,99 zł, a na półce w dziale słodycze... 9,99 zł. Pamiętajmy, że w takim przypadku możemy upominać się o zastosowanie niższej ceny.

Kolejną sprawą, na którą trzeba zwracać uwagę, to ceny w wielopakach. W Kauflandzie cztery piwa Okocim kosztowały 10,99 zł (2,75 zł za sztukę), tymczasem za jedną puszkę w tym sklepie trzeba zapłacić 1,99 zł. Taka sytuacja często ma także miejsce w przypadku napojów gazowanych, o czym już wielokrotnie pisaliśmy.

d1euige

Czasem dochodzi do paradoksalnej sytuacji, gdy duże opakowanie jest tańsze niż mniejsze. I nie zawsze dotyczy to warzyw, gdzie cena zależy od odmiany (w Tesco za 5 kg ziemniaków trzeba zapłacić mniej niż za 2,5 kg). W Auchan Delicje Szampańskie taniej kupimy w opakowaniu 272 gramów, niż te w 127 gramowym. W Stokrotce 250-gramowa Rama kosztowała 3,89 zł, a niemal dwukrotnie większe opakowanie raptem 10 groszy więcej. Nierzadko można spotkać wodę, której cena za 0,5 l jest taka sama jak ta w butelce 1,5 l. ##Uwaga na cukier Czasem natrafialiśmy także na zaskakujące promocje. W Biedronce cukier można kupić ponad 50 groszy taniej, jeśli suma zakupów przekroczy 40 zł. Z kolei w Carrefourze wciąż obowiązują limity i cena przy zakupie powyżej 10 kg jest wyższa niż standardowa.

Zresztą cukier znów niebezpiecznie drożeje. Daleko jeszcze do rekordowych 5 zł za kilogram, ale średnia cena to już ponad 3 zł. Oznacza to, że w ciągu roku wzrosła o ponad 40 proc.! Pozostałe produkty notują niewielkie zmiany (wyjątek stanowią warzywa, ale tym razem kontrolę przeprowadzaliśmy później niż rok temu).

d1euige

Ceny najbardziej podniósł Kaufland. Jeszcze rok temu był on w czołówce naszego zestawienia. Teraz po raz kolejny spadł niżej. W ciągu kwartału największe podwyżki zafundowały klientom E.Leclerc i Simply Market. Biedronka też jest droższa, ale w ujęciu rocznym doszło tam do 4-proc. obniżek cen. Liderem pod tym względem są Auchan i Carrefour (szczegóły w tabeli).

Dyskonty walczą ze sobą Jak zwykle porównaliśmy ceny w dyskontach. Zazwyczaj różnice między tym rodzajem sklepów są minimalne. Tym razem mamy zdecydowanego lidera. Biedronka wyraźnie wyprzedziła Netto i Lidla.

d1euige
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1euige

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj