Handel: w ciągu 5 lat nie będą zatrudniać. Efekt automatyzacji?
W czasie pandemii w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy, a 78 proc. pracodawców nie przewiduje powstania ich w ciągu najbliższych pięciu lat - wynika z informacji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. To efekt m.in. automatyzacji procesów sprzedażowych.
18.02.2022 10:44
Jak zwróciła uwagę PARP w piątkowej informacji, sektor handlu potrzebuje pracowników z kompetencjami technicznymi. - Branżę czekają wyzwania z zakresu cyfryzacji oraz optymalizacji procesów - oceniono odnosząc się do raportu. Dodano, że przedsiębiorcy chcą "poprawić zaangażowanie kadry oraz lepiej odpowiadać na rosnące potrzeby klientów".
Brak nowych ofert pracy
Wyjaśniono, że badania w sektorze handlu były przeprowadzone w 2021 r., gdy wprowadzono zmiany, m.in. w strategiach działania firm oraz strukturze zatrudnienia (np. kierowanie pracowników na inne stanowiska).
"W związku z pandemią w 30 proc. firm skrócono czas pracy pracowników, w 21 proc. zaistniała konieczność przeszkolenia pracowników, a 14 proc. przedsiębiorstw zmieniło model pracy na formę zdalną" - zaznaczono.
"W przeciwieństwie do innych branż, w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy i aż 78 proc. pracodawców nie przewiduje pojawienia się ich w ciągu najbliższych 5 lat" - stwierdzono.
Według ekspertów w sektorze handlu brakuje przede wszystkim kompetencji technicznych i cyfrowych "związanych z postępującą automatyzacją procesów sprzedażowych oraz kompetencji społecznych, takich jak kreatywność oraz umiejętność krytycznego myślenia".
Innego zdania są pracodawcy. "93 proc. z nich twierdzi, że kompetencje większości pracowników są w pełni zadowalające i nie ma potrzeby ich doskonalenia" - zaznaczono. Zwrócono uwagę, że w szkoleniach i kursach częściej i chętniej biorą udział pracownicy "zatrudnieni na kluczowych stanowiskach z dłuższym stażem w firmie".
Dodano, że techniki łączące naukę tradycyjną z elementami nauki online oraz szkolenia, podczas których nowi pracownicy pod opieką starszych kolegów wdrażają się w obowiązki na stanowisku pracy - oceniono jako najskuteczniejsze.
Według PARP sektor handlu czekają duże wyzwania - "przede wszystkim będą one związane z transformacją cyfrową oraz optymalizacją procesów".
Automatyzacja na czele zadań
Wskazano na konieczność wdrażania nowych technologii, zarówno w procesach produkcyjnych, logistycznych, jak i sprzedażowych.
"Rośnie zapotrzebowanie na pracowników mających kompetencje cyfrowe i techniczne. Rośnie również znaczenie wiedzy w zakresie e-commerce" - podkreślają spejaliści. Zwrócono uwagę, że sprzedaż internetowa wiąże się z zapotrzebowaniem "na coraz bardziej wydajne rozwiązania logistyczne – kluczowa jest tutaj szybkość dostaw oraz brak pomyłek w zamówieniach".
Odnosząc się do strategii na przyszłość firmy najczęściej wskazują na podwyższenie średniej marży (33 proc. wskazań) oraz wprowadzenie nowej usługi lub produktu (32 proc. wskazań).
Inwestycje w rozwój kadry oraz zwiększenie nakładów na innowacyjność w firmie planuje 12 proc. pracodawców, a 10 proc. planuje zainwestować w nowe technologie informatyczne. Z kolei 8 proc. chce zautomatyzować wybrane procesy w firmie. "Takie działania wymagają dużych nakładów finansowych i mogą sobie na nie pozwolić przede wszystkim duże firmy" - podsumowano.