Jemy coraz mniej mięsa, stawiamy na bezalkoholowe napoje

Radykalnie zmieniają się przyzwyczajenia żywieniowe Polaków. Średnio każdy z nas w 2019 r. zjadł 1,4 kg mniej mięsa niż rok wcześniej. Za to główne wydatki idą na żywność i napoje bezalkoholowe. To nie będzie sezonowa zmiana, a stale utrzymujący się trend.

Spożycie mięsa spada, jemy coraz więcej owoców. Zmiana nawyków
Źródło zdjęć: © Flickr
Paweł Orlikowski

Spożycie mięsa na osobę w 2019 r. spadło o 2,3 proc., do 61 kg – podał GUS. To mniej o 1,4 kg na osobę. Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", oferta zamienników powoduje, że w tym roku trend może być jeszcze wyraźniejszy.

Czytaj też: Koniec z "sosem cygańskim". Antyrasistowskie protesty

Ograniczanie spożycia mięsa deklaruje już ok. 2-3 mln osób, to odbija się na rynku i oddziałuje na to, co trafia na sklepowe półki. Kolejne dane GUS pokazują, że ogółem wydatki na żywność i napoje bezalkoholowe stanowiły 25,1 proc. wszystkich miesięcznych wydatków na osobę w gospodarstwach domowych.

W raporcie zaznaczono, że - w subiektywnej ocenie gospodarstw domowych - ogółem blisko 49 proc. oceniało swoją sytuację materialną jako dobrą lub raczej dobrą, a ok. 44 proc. jako przeciętną. Jednak zmiany zwyczajów żywieniowych stają się coraz bardziej widoczne.

Obejrzyj: Smażalnia we Władysławowie. Cena za rybę zwala z nóg

- Wiele raportów wskazywało dotychczas, że nawet 40 proc. Polaków ogranicza mięso. Niemalże każdego dnia dowiadujemy się o nowych roślinnych produktach w sklepach – powiedziała "Rzeczpospolitej" Patricia Homa, dyrektor ProVeg International w Polsce.

Jak dodała, biorąc pod uwagę dodatkową motywację, wywołaną izolacją podczas pandemii i doniesieniami o ryzyku, jakie niesie przemysłowa hodowla zwierząt, w 2020 r. spodziewane są kolejne pozytywne zmiany w diecie Polaków. Bo wciąż spożywamy wielokrotnie więcej mięsa, niż sugerują to organizacje zdrowotne.

Czytaj także: "Chrzczone" paliwo. Na tych stacjach lepiej nie tankować

Pozytywną zmianą jest to, że Polacy, nawet nie rezygnując z mięsa, ograniczają jego spożycie i większą uwagę przywiązują do jakości oraz źródeł pochodzenia. Dlatego swoją ofertę dostosowują do tego sieci handlowe.

Zmiany nie dotyczą jednak samego mięsa. Według GUS spadło też spożycie pieczywa - o 5,4 proc. W przypadku cukru spadek to 4,9 proc., a mleka – 2,4 proc. Zjedliśmy także o 3,6 proc. mniej ryb i owoców morza, ale także warzyw - o 3,9 proc. (w tym ziemniaków o 7,4 proc.).

Wzrost spożycia widać za to w przypadku makaronów, serów i twarogów, a także owoców.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Wybrane dla Ciebie

Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie