Kryzys u giganta alkoholowego. Zwolni 1,2 tys. osób
Moët Hennessy, część imperium LVMH, zajmująca się produkcją luksusowych alkoholi, planuje zwolnić ponad 1,2 tys. pracowników. To efekt spadku przychodów o 9 proc. w pierwszym kwartale 2025 r. - informuje "Financial Times". Sytuacja może pogorszyć się przez cła prezydenta USA Donalda Trumpa.
Jean-Jacques Guiony, dyrektor generalny Moët Hennessy, podkreślił, że zmiany nie są "zwolnieniami grupowymi", lecz "strategiczną korektą". Mimo tego dla pracowników oznacza to miesiące niepewności co do przyszłości ich zatrudnienia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Tajemniczy box" w Auchan. Oto co znaleźliśmy w środku
Producent luksusowych alkoholi w kryzysie
Moët Hennessy, znany producent luksusowych alkoholi, zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. W pierwszym kwartale 2025 r. firma odnotowała spadek przychodów o 9 proc. To najgorszy wynik w całym imperium LVMH, należącym do Bernarda Arnaulta. Powodem ma być spadek popytu na najważniejszych rynkach (USA i Chiny).
"Rzeczpospolita" podaje, że dyrektor generalny Moët Hennessy Jean-Jacques Guiony i jego zastępca Alexandre Arnault, syn prezesa koncernu LVMH Bernarda Arnaulta, mieli ogłosić podczas wideokonferencji z pracownikami, że pracę straci ponad 10 proc. załogi. Oznacza to zwolnienie ok. 1,2 tys. osób (z 9,4 tys.) i powrót do poziomów zatrudnia z 2019 r. (sprzed pandemii COVID-19).
Z zapowiedzi wynika, że część pracowników zostanie przeniesiona na wolne stanowiska w innych działach koncernu, a redukcje mają być realizowane głównie poprzez naturalne odejścia i nieobsadzanie wakatów.
Decyzja byłego prezydenta USA o wprowadzeniu ceł na produkty z UE dodatkowo komplikuje sytuację Moët Hennessy. Może na tym ucierpieć eksport francuskich win.
Właściciel marki wśród najbogatszych na świecie
Moët Hennessy to prestiżowa część francuskiego konglomeratu LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), która specjalizuje się w produkcji i dystrybucji luksusowych alkoholi najwyższej jakości. Firma powstała w wyniku połączenia producentów szampana Moët & Chandon (założonego w 1743 r.) z producentem koniaku Hennessy (założonym w 1765 r.).
Według danych z 2024 r. Moët Hennessy posiada wszystkie cztery najcenniejsze marki winiarskie na świecie - z Moët & Chandon na szczycie listy z wyceną 1,4 mld dolarów. Najdroższym produktem zarówno w portfolio marki, jak i na świecie w swojej kategorii jest koniak Hennessy Beauté du Siècle (ze średnią wyceną rzędu ponad 265 tys. dolarów za butelkę).
Bernard Arnault, dyrektor generalny LVMH, uplasował się na piątym miejscu najnowszego rankingu najbogatszych ludzi na świecie "Forbesa". Jego majątek oszacowano na 178 mld dolarów.