Trwa ładowanie...

Na co Polacy najczęściej się skarżą do Inspekcji Handlowej?

23 tys. kontroli, 18 tys. zawiadomień od konsumentów o niewłaściwej jakości sprzedawanych towarów - oto efekty pracy Inspekcji Handlowej w 2012 roku. Sprawdzano właściwie wszystko od paliw poprzez sale zabaw dla dzieci po artykuły spożywcze.

Share
Na co Polacy najczęściej się skarżą do Inspekcji Handlowej?Źródło: Thinkstockphotos
d1fqyb8

Z raportu Inspekcji Handlowej wynika, że najwięcej problemów mamy z butami. Aż 60 proc. skarg konsumentów dotyczyło tego rodzaju produktów. Wśród głównych przyczyn zażaleń Polaków można wymienić nieznajomość przepisów prawa przez konsumentów i przedsiębiorców, odmowy przyjęcia reklamacji i odsyłanie klientów do serwisantów, interpretowanie przepisów prawa przez przedsiębiorców na swoją korzyść czy po prostu niską jakość towarów. Tylko na podstawie informacji od konsumentów przeprowadzono ponad 3,3 tys. kontroli.

- Konsumenci są coraz bardziej uważni na zakupach, już nie tylko sprawdzają cenę towarów, ale patrzą również na datę przydatności do spożycia, jak również na skład. Są świadomi przysługujących im praw, ale również obowiązków, które ciążą na przedsiębiorcach - mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jako przykład skarg UOKiK podaje brak kraju pochodzenia na opakowaniu ryb mrożonych, minimalną zawartość mięsa w parówkach (np. 10 proc.) oraz że w pewnym sklepie osiedlowym w miejscowości X sprzedawane są przeterminowane produkty.

d1fqyb8

Jak podkreśla UOKiK, chociaż konsumenci mają coraz większą świadomość, to jednak nie zawsze wiedzą, co kupują. Na przykład nadal błędnie myślą, że mięso oddzielone mechanicznie, które pojawia się w wykazie składników, naprawdę jest mięsem - tymczasem w świetle obowiązujących przepisów wcale nim nie jest. Zgodnie z definicją "MOM" to produkt uzyskany w wyniku mechanicznego usunięcia reszty tkanek przylegających do kości po oddzieleniu od nich mięśni.

Problemy sprawiają również ceny. Konsumenci informują Inspekcję Handlową o tym, że w osiedlowym sklepie produkty nie są oznakowane ceną albo że kwota widniejąca na półce nie zgadza się z tą na rachunku. Klienci zgłaszają także przypadki sprzedaży towarów przeterminowanych. Sygnały od kupujących są cennym źródłem informacji, dlatego że w wielu przypadkach są podstawą do przeprowadzenia kontroli przez Inspekcję Handlową.

W sprawozdaniu za 2012 rok poinformowano, że najwięcej kontroli przeprowadzono w województwie mazowieckim (ponad 2,7 tys.), małopolskim (ponad 2,4 tys.) i łódzkim (ok. 2 tys.). Najmniej postępowań przeprowadzono m.in. w woj. w lubuskim i opolskim (po ponad 800). W 2012 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, większość kontroli przeprowadzana była w handlu detalicznym (65 proc.), z czego w sklepach wielkopowierzchniowych (9 proc.). Sprawdzane były również targowiska, zakłady usługowe czy hurtownie.

W przypadku produktów spożywczych kontrolowano nie tylko ich jakość, ale także czy nie są zafałszowane albo nieodpowiednio oznakowane. Często zdarzało się, że używano nazwy mylącej co do rodzaju produktu albo stosowano podwójne nazewnictwo. W 2012 r. wydano prawie 600 decyzji nakazujących wycofanie produktów ze złym oznakowaniem, albo niewiadomego pochodzenia. Wstrzymano także wszystkie partie produktów, które były przeterminowane czy zafałszowane. Na podstawie ponad 800 decyzji wymierzono przedsiębiorcom kary w łącznej wysokości 1,6 mln zł.

d1fqyb8

Najczęstszymi powodami zastrzeżeń były braki instrukcji, odpowiedniego oznakowania, lub braku ostrzeżeń w przypadku zabawek czy sprzętu elektronicznego. Zdarzało się także, że wykazano istnienie wad konstrukcyjnych.

W przypadku paliw 8 proc. zbadanych próbek nie spełniało standardów jakościowych. Dotyczyło to głównie oleju napędowego i przekroczenia zawartości siarki. Ujawnione nieprawidłowości doprowadziły m.in. do skierowania ponad 80 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w przypadku sprawdzanych paliw. Do sądów skierowano do tej pory sześć aktów oskarżenia.

W branży przemysłowej, skargi konsumentów najczęściej dotyczyły:

  • obuwia - 8 552 spraw (60 proc.)
  • odzieży - 918 spraw (6,4 proc.)
  • sprzętu AGD i RTV - 654 spraw (4,5 proc.),
  • mebli - 422 sprawy (3,4 proc.),
  • art. motoryzacyjnych - 234 sprawy (1,6 proc.),
  • sprzętu komputerowego - 284 sprawy (2 proc.). Najczęściej kwestionowano następujące rodzaje usług:
  • remontowo-budowlane - 242 spraw (16,9 proc.),
  • gastronomiczne - 198 spraw (13,8 proc.),
  • motoryzacyjne - 107 spraw (7,4 proc.),
  • pralnicze - 89 spraw (6,2 proc.),
  • fryzjerskie i kosmetyczne - 55 spraw (3,8 proc.). Artykułów spożywczych dotyczyło 2 380 skarg konsumenckich, co stanowi 13 proc. skarg konsumenckich (w 2011 r. - 2 180), w tym:
  • mięsa i przetworów mięsnych - 327 spraw (13,7 proc.),
  • wyrobów mlecznych - 258 spraw (10,8 proc.),
  • przetworów warzywnych i napojów bezalkoholowych - 130 spraw (5,4 proc.),
  • wyrobów alkoholowych - 164 spraw (6,9 proc.),
  • przetworów rybnych - 77 spraw (3,2 proc.).
d1fqyb8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fqyb8
d1fqyb8