Pracownik sprawdza maila nawet 150 razy dziennie

Natłok informacji i pozostawanie w kontakcie ze środowiskiem pracy przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu przytłaczają pracowników i obniżają ich produktywność – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”.

Obraz
Źródło zdjęć: © © Melpomene - Fotolia.com

Natłok informacji i pozostawanie w kontakcie ze środowiskiem pracy przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu przytłaczają pracowników i obniżają ich produktywność - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte "Trendy HR 2014 - jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku".

Aż 66 proc. menedżerów (spośród 2,5 tys. liderów biznesu z 94 krajów świata), uczestniczących w badaniu Deloitt uznało, że pracownicy obarczeni zbyt dużą liczbą komunikatów i informacji są problemem, z którym trzeba będzie się zmierzyć w najbliższej przyszłości. Niestety, aż 44 proc. respondentów przyznało, że obecnie nie są gotowi stawić czoła temu wyzwaniu.

- Stały dostęp do skrzynki pocztowej i natłok wiadomości, z którymi należy się zapoznać, powodują, że pracownicy nie mają czasu na rzeczywiste i efektywne zaangażowanie w pracę. Jest to poważny problem dla przedsiębiorstwa, jednak z naszego badania wynika, że prawie sześciu na dziesięciu (57 proc.) respondentów, twierdzi, że ich organizacje są słabe, jeżeli chodzi o pomoc pracownikom w zarządzaniu harmonogramem działań oraz przepływem informacji. Skutkiem tych trudności może być znaczny spadek produktywności pracowników - mówi Magdalena Jończak, dyrektor zarządzająca praktyką Human Capital w Dziale Konsultingu Deloitte Polska.

Victoria Woollaston w artykule o częstotliwości korzystania z urządzeń mobilnych, oszacowała, że pracownicy sprawdzają pocztę przeciętnie aż do 150 razy dziennie. Eksperci Deloitte oszacowali, że zakładając średnie wynagrodzenie 30 dolarów na godzinę, dla firm zatrudniających 1 000 pracowników, koszt godziny, kiedy pracownik nie jest zaangażowany w pracę, przekracza 10 milionów dolarów rocznie.

Jednak pomimo tego, większość przedsiębiorstw nie wie jak sprawić, aby informacje były łatwe do znalezienia. Z badania Deloitte wynika, że w rzeczywistości 72 proc. pracowników zadeklarowało, że nadal nie może znaleźć w systemach informatycznych ich firm potrzebnych informacji, przez co tracą czas na ich szukanie. Dlatego istotne jest, by działy HR podejmowały działania, które będą stanowić przeciwwagę dla sposobów komunikacji, które przytłaczają pracowników.

- Firmy powinny dążyć do tego, by środowisko pracy było mniej złożone i skomplikowane, stworzyć bardziej elastyczne standardy pracy oraz pokazać menedżerom i pracownikom jak ustalać priorytety dla swoich działań. Jedną ze strategii, jaką firmy stosują, aby pomóc pracownikom, jest tworzenie mniejszych, bardziej sprawnych zespołów projektowych - mówi Natalia Pisarek, starszy konsultant w z zespole Human Capital w Deloitte Polska.

- Inne sposoby to możliwe do wyegzekwowania wytyczne dotyczące wysyłania wiadomości e-mail, organizacji spotkań i podróży służbowych oraz szkolenia pracowników w tych dziedzinach. Wiele czasu można zaoszczędzić po prostu ograniczając czas trwania spotkań do 30 minut czy stosując ograniczenia opcji „cc" i „odpowiedz wszystkim" w wiadomościach e-mail - dodaje.

Eksperci Deloitte zwracają jednak uwagę na zmianę, która się dokonała. Historycznie, zarządzanie czasem i informacją było postrzegane, jako prywatny problem pracownika, z którym powinien poradzić sobie sam. Teraz, pomimo braku przygotowania ze strony pracodawców, by aktywnie radzić sobie z tym zagadnieniem, traktuje się tę kwestię jako wspólny problem, wymagający działania ze strony firmy.

Coraz częściej pracodawcy postrzegają pracownika przytłoczonego zbyt dużą liczbą informacji jak wyzwanie biznesowe i wyzwanie z zakresu zarządzania wydajnością. To o tyle istotne, że z badań Julian Birkinshaw oraz Jordan Cohen wynika, że pracownicy marnują aż 41 proc. swojego czasu na rzeczy, które przynoszą małą satysfakcję osobistą i nie pomagają im wykonywać ich pracy.

(AS)

Wybrane dla Ciebie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀