Protest pracowników Stokrotki. Domagają się podwyżki

Pracownicy sieci Stokrotka domagają się od zarządu podwyżki wynagrodzeń i zaprzestania "eksploatacji do granic wytrzymałości". Specjalną petycję do zarządu podpisało już prawie 1000 osób zatrudnionych w Stokrotce.

Pracownicy Stokrotki żądają poprawy warunków pracy
Pracownicy Stokrotki żądają poprawy warunków pracy
Źródło zdjęć: © East News | Artur Szczepanski/REPORTER

Związkowcy z NSZZ "Solidarność" Stokrotka opublikowali w sieci petycję, w której domagają się m.in. godnych warunków pracy. "My, Pracownicy Stokrotki, codziennie stawiani wobec wyzwań, które przerastają ludzkie możliwości, żądamy poprawy warunków pracy i płacy. Jesteśmy ludźmi, nie maszynami, mamy prawo do godnych warunków pracy – czytamy w dokumencie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"

Pracownicy Stokrotki żądają poprawy warunków pracy

"Nie zgadzamy się na eksploatowanie nas – pracowników – do granic wytrzymałości, kosztem naszego zdrowia. Nie zgadzamy się na wydłużanie pracy do późnych godzin nocnych" – napisano w petycji.

Zauważają, że rosnąca liczba sklepów nie idzie w parze ze zwiększeniem liczby pracowników. Argumentują, że przybywa obowiązków, a jednocześnie obcinane są etaty.

"Przypominamy, że znaczna część załogi to osoby niepełnosprawne. Niemożliwością staje się wyjście z pracy w/g grafiku. Pracę, którą kiedyś wykonywały trzy osoby, teraz wykonuje jedna. Pracujemy ponad siły, tracimy zdrowie. Wszechobecna inwigilacja nie pomaga w pracy" – protestują.

Pracownicy magazynów i logistyki również zgłaszają problemy. W ich opinii stale rosnące wymogi dotyczące wydajności powodują, że osiągnięcie premii staje się niemal nieosiągalne. Przerwa na posiłek, która teoretycznie powinna być czasem na regenerację, w praktyce prowadzi do obniżenia premii. Związkowcy zwracają uwagę, że pracownicy w innych firmach logistycznych otrzymują ciepłe posiłki, a w Stokrotce takie świadczenia zostały zlikwidowane.

Pracownicy chcą wyższej płacy

Autorzy petycji zwracają uwagę na to, że kierowcy mają dostarczyć towar, niezależnie od tego, że pod sklepami brakuje warunków do bezpiecznego zatrzymania się, a ograniczenia tonażowe na drogach są ignorowane. 

Jednym z postulatów pracowników jest dostosowanie wynagrodzeń do wysiłku wkładanego w pracę. "Czy to sprawiedliwe, że pracownik z wieloletnim doświadczeniem zarabia tyle co osoba na umowie próbnej? – zastanawiają się. W petycji związkowcy zawarli trzy główne postulaty:

  • zwiększenia liczby etatów w sklepach dla zapewnienia odpowiedniej obsady na zmianach,
  • podwyżki wynagrodzeń adekwatnie do ciężkości pracy,
  • sprawiedliwych zasad premiowania.

W chwili publikacji niniejszego tekstu petycję podpisało 975 osób.

Trudne warunki pracy w sklepach Stokrotki

O problemach pracowników Stokrotki informowaliśmy w WP Finanse w ubiegłym tygodniu. Sprzedawcy informowali wówczas, że mają być przytłoczeni obowiązkami, a do tego zmagać się m.in. z pleśnią w pomieszczeniu socjalnym.

Alicja Symbor z NSZZ "Solidarność" w Stokrotce opisywała, że w jej sklepie w trójkę muszą obsłużyć dwie zmiany dziennie przez sześć dni w tygodniu. Jej zdaniem pokazuje to ogrom pracy, z którym muszą sobie radzić pracownicy.

Stokrotka, odpowiadając na te problemy, twierdzi, że "systematycznie podnosi wynagrodzenia", jednak to nie wystarcza, by zażegnać spór.

Oświadczenie Stokrotki

Stokrotka w przesłanym redakcji WP Finanse oświadczeniu, podkreśla swoje zaangażowanie w budowanie stabilnych i satysfakcjonujących warunków pracy dla swoich pracowników, co odzwierciedla systematyczne podwyższanie wynagrodzeń oraz oferowanie licznych świadczeń dodatkowych.

Firma w styczniu podniosła wynagrodzenia pracowników sklepów i magazynów o 8 proc., zapewniając im poziom płac wyższy niż ustawowe minimum. Dodatkowo, w 2024 roku zwiększono środki na fundusz socjalny o 20 proc., dzięki czemu pracownicy mogą korzystać z różnorodnych benefitów, takich jak świadczenia świąteczne, wsparcie finansowe dla dzieci, czy pomoc w trudnych sytuacjach życiowych. Firma kładzie także nacisk na dbałość o komfort i bezpieczeństwo pracy, realizując audyty, modernizacje sklepów oraz inwestując w nowoczesne narzędzia i rozwiązania.

Stokrotka wyróżnia się również otwartością na dialog z pracownikami i organizacjami społecznymi. Funkcjonujący w firmie dedykowany kanał komunikacji umożliwia pracownikom dzielenie się opiniami oraz wpływanie na procesy organizacyjne. Firma na bieżąco dostosowuje poziom zatrudnienia do potrzeb, modernizuje sklepy oraz angażuje pracowników w procesy decyzyjne dotyczące nowych inicjatyw. Równie dużą uwagę przykłada do kwestii bezpieczeństwa pracy, prowadząc audyty i konsultacje z komisją BHP. Takie podejście pozwala nie tylko podnosić standardy, ale także budować trwałe i satysfakcjonujące relacje z zespołem.

Regularnie rozmawiamy z pracownikami oraz stroną społeczną. Mamy stworzony dedykowany kanał dla pracowników, umożliwiający dzielenie się opiniami. Pozwala on na bieżące reagowanie na ważne dla pracujących w Stokrotce osób tematy. Jesteśmy otwarci na dialog, który systematycznie prowadzimy — pisze w oświadczeniu sieć Stokrotka.

Źródło artykułu:WP Finanse
stokrotkapracownicypetycja

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)