Tysiące skarg na NFZ. Polacy wskazują głównie jeden problem

W 2024 r. wpłynęło prawie 7 tys. skarg na NFZ. Najwięcej zgłoszeń na wadliwe działanie podmiotów ochrony zdrowia dotyczy woj. śląskiego. Oto lista 10 najczęstszych skarg pacjentów.

Pacjenci skarzą się m.in. na odległe terminy badańPacjenci skarzą się m.in. na odległe terminy badań
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Maria Glinka
oprac.  Maria Glinka

Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) zachęca do zgłaszania skarg, ponieważ traktuje jako cenne źródło informacji, aby móc skuteczniej odpowiadać na potrzeby pacjentów i poprawiać jakość świadczonych usług.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Śmietniki przyszłości na osiedlu w Polsce. Sprawdziliśmy, jak działają

Prawie 7 tys. skarg na NFZ. Oto najczęstsze problemy

"Puls Medycyny" podaje, że w 2024 r. do NFZ wpłynęło 6966 skarg, z czego najwięcej pochodziło z woj. śląskiego, a najmniej z woj. małopolskiego.

Najczęściej pacjenci skarżą się na trudności w uzyskaniu wizyty w dniu zgłoszenia w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ). Na drugim miejscu wskazują na problemy w dodzwonieniu się do poradni. Podium zamykają skargi na odległe terminy wizyt lub badania.

W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych trudności są także:

  • nieszanowanie szczególnych uprawnień dotyczących wizyt poza kolejnością,
  • długi czas oczekiwania na badania diagnostyczne,
  • pobieranie opłaty za świadczenia, które finansuje NFZ,
  • brak udzielenia pomocy stomatologicznej osobie, która zgłosiła ból zęba,
  • odwołanie zaplanowanej operacji,
  • problemy z pozyskaniem e-recepty
  • przepisanie recepty bez refundacji mimo posiadania uprawnień.

Jak wysłać skargę na NFZ?

Fundusz podkreśla, że skargi można składać na placówki mające umowę z NFZ. Można to zrobić pisemnie, elektronicznie lub osobiście.

Zgłoszenie powinno zawierać imię, nazwisko, adres kontaktowy oraz szczegółowy opis sytuacji. Fundusz analizuje każdą skargę, a w przypadku naruszenia umowy z NFZ podejmuje odpowiednie działania naprawcze.

Fundusz podkreśla, że każdy pacjent ma prawo do szacunku, profesjonalnej opieki i rzetelnych informacji. W przypadku problemów z decyzjami lekarzy, pacjenci powinni zwrócić się do odpowiednich instytucji, takich jak rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy czy Rzecznik Praw Pacjenta.

Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł