Tysiące skarg na NFZ. Polacy wskazują głównie jeden problem

W 2024 r. wpłynęło prawie 7 tys. skarg na NFZ. Najwięcej zgłoszeń na wadliwe działanie podmiotów ochrony zdrowia dotyczy woj. śląskiego. Oto lista 10 najczęstszych skarg pacjentów.

Pacjenci skarzą się m.in. na odległe terminy badań
Pacjenci skarzą się m.in. na odległe terminy badań
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Maria Glinka

Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) zachęca do zgłaszania skarg, ponieważ traktuje jako cenne źródło informacji, aby móc skuteczniej odpowiadać na potrzeby pacjentów i poprawiać jakość świadczonych usług.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Śmietniki przyszłości na osiedlu w Polsce. Sprawdziliśmy, jak działają

Prawie 7 tys. skarg na NFZ. Oto najczęstsze problemy

"Puls Medycyny" podaje, że w 2024 r. do NFZ wpłynęło 6966 skarg, z czego najwięcej pochodziło z woj. śląskiego, a najmniej z woj. małopolskiego.

Najczęściej pacjenci skarżą się na trudności w uzyskaniu wizyty w dniu zgłoszenia w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ). Na drugim miejscu wskazują na problemy w dodzwonieniu się do poradni. Podium zamykają skargi na odległe terminy wizyt lub badania.

W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych trudności są także:

  • nieszanowanie szczególnych uprawnień dotyczących wizyt poza kolejnością,
  • długi czas oczekiwania na badania diagnostyczne,
  • pobieranie opłaty za świadczenia, które finansuje NFZ,
  • brak udzielenia pomocy stomatologicznej osobie, która zgłosiła ból zęba,
  • odwołanie zaplanowanej operacji,
  • problemy z pozyskaniem e-recepty
  • przepisanie recepty bez refundacji mimo posiadania uprawnień.

Jak wysłać skargę na NFZ?

Fundusz podkreśla, że skargi można składać na placówki mające umowę z NFZ. Można to zrobić pisemnie, elektronicznie lub osobiście.

Zgłoszenie powinno zawierać imię, nazwisko, adres kontaktowy oraz szczegółowy opis sytuacji. Fundusz analizuje każdą skargę, a w przypadku naruszenia umowy z NFZ podejmuje odpowiednie działania naprawcze.

Fundusz podkreśla, że każdy pacjent ma prawo do szacunku, profesjonalnej opieki i rzetelnych informacji. W przypadku problemów z decyzjami lekarzy, pacjenci powinni zwrócić się do odpowiednich instytucji, takich jak rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy czy Rzecznik Praw Pacjenta.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (3)