Tysiące skarg na NFZ. Polacy wskazują głównie jeden problem

W 2024 r. wpłynęło prawie 7 tys. skarg na NFZ. Najwięcej zgłoszeń na wadliwe działanie podmiotów ochrony zdrowia dotyczy woj. śląskiego. Oto lista 10 najczęstszych skarg pacjentów.

Pacjenci skarzą się m.in. na odległe terminy badańPacjenci skarzą się m.in. na odległe terminy badań
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Maria Glinka
oprac.  Maria Glinka

Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) zachęca do zgłaszania skarg, ponieważ traktuje jako cenne źródło informacji, aby móc skuteczniej odpowiadać na potrzeby pacjentów i poprawiać jakość świadczonych usług.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Śmietniki przyszłości na osiedlu w Polsce. Sprawdziliśmy, jak działają

Prawie 7 tys. skarg na NFZ. Oto najczęstsze problemy

"Puls Medycyny" podaje, że w 2024 r. do NFZ wpłynęło 6966 skarg, z czego najwięcej pochodziło z woj. śląskiego, a najmniej z woj. małopolskiego.

Najczęściej pacjenci skarżą się na trudności w uzyskaniu wizyty w dniu zgłoszenia w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ). Na drugim miejscu wskazują na problemy w dodzwonieniu się do poradni. Podium zamykają skargi na odległe terminy wizyt lub badania.

W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych trudności są także:

  • nieszanowanie szczególnych uprawnień dotyczących wizyt poza kolejnością,
  • długi czas oczekiwania na badania diagnostyczne,
  • pobieranie opłaty za świadczenia, które finansuje NFZ,
  • brak udzielenia pomocy stomatologicznej osobie, która zgłosiła ból zęba,
  • odwołanie zaplanowanej operacji,
  • problemy z pozyskaniem e-recepty
  • przepisanie recepty bez refundacji mimo posiadania uprawnień.

Jak wysłać skargę na NFZ?

Fundusz podkreśla, że skargi można składać na placówki mające umowę z NFZ. Można to zrobić pisemnie, elektronicznie lub osobiście.

Zgłoszenie powinno zawierać imię, nazwisko, adres kontaktowy oraz szczegółowy opis sytuacji. Fundusz analizuje każdą skargę, a w przypadku naruszenia umowy z NFZ podejmuje odpowiednie działania naprawcze.

Fundusz podkreśla, że każdy pacjent ma prawo do szacunku, profesjonalnej opieki i rzetelnych informacji. W przypadku problemów z decyzjami lekarzy, pacjenci powinni zwrócić się do odpowiednich instytucji, takich jak rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy czy Rzecznik Praw Pacjenta.

Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów