Zakupy w sieci wciąż nas mogą zaskoczyć. O bezpieczeństwie wiemy niewiele
Z internetu korzysta niemal dziewięciu na dziesięciu Polaków, a ponad dwie trzecie z nas robi to codziennie. A jednak tylko połowa stałych użytkowników weryfikuje sklepy internetowy pod względem wiarygodności. A 15 proc. internautów nie zastanawia się nad kwestią bezpieczeństwa podczas e-zakupów - wynika z badania "Bezpieczni na e-zakupach 2022".
03.04.2022 11:24
Niemal 87 proc. Polaków korzysta z internetu. 71 proc. naszego społeczeństwa robi to codziennie - wskazuje badanie Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) dla Santander Consumer Banku "Bezpieczni na e-zakupach 2022".
Kto korzysta z internetu?
Najczęściej z sieci korzysta pokolenie dwudziesto- i trzydziestolatków (odpowiednio 91 i 90 proc.). W grupie osób powyżej 60. roku życia z internetem codziennie łączy się 42 proc. badanych.
Co ciekawe, na obecność w internecie zależy od wykształcenia i poziomu wynagrodzenia. 91 proc. absolwentów uczelni wyższych korzysta z sieci każdego dnia. Na drugim biegunie znajdują się respondenci z wykształceniem podstawowym lub zawodowym (51 proc. z nich odwiedza codziennie internet).
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
A jak się to ma do poziomu wynagrodzenia? Otóż w sieci codziennie melduje się 90 proc. osób zarabiających "na rękę" miesięcznie 7 tys. zł i więcej. W przypadku pytanych z pensją do 2 tys. zł ten odsetek wynosi już tylko 47 proc.
Wciąż zaniedbujemy kwestie bezpieczeństwa w sieci
Z badania wynika, że "jedynie 54 proc. ankietowanych weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności" przed zrobieniem w nim zakupów. Natomiast korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje 59 proc. respondentów, a 15 proc. w ogóle nie zastanawiają się nad kwestią bezpieczeństwa podczas e-zakupów.
Według badania mniej niż połowa Polaków sprawdza dane do przelewu przed przesłaniem pieniędzy (45 proc.) i korzysta z zaufanego połączenia (31 proc.) podczas zakupów online. Z kolei z ubezpieczenia e-zakupów korzysta 10 proc. Polaków.
Badanie "Bezpieczni na e-zakupach 2022" powstało na potrzeby raportu Santander Consumer Banku Polaków Portfel Własny. Zrealizował je IBRiS w styczniu metodą ankiety telefonicznej. Przeprowadzono ją na reprezentatywnej grupie 1001 dorosłych Polaków.