Związkowcy krytykują handel wielkopowierzchniowy

NSZZ "Solidarność" uruchomił kampanię na rzecz przestrzegania praw pracowniczych w super- i hipermarketach.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Kampanię na rzecz poprawy warunków pracy w dużych sklepach przygotował związek zawodowy NSZZ "Solidarność". Z przeprowadzonych przez związkowców badań wynika, że większość pracowników nie dogaduje się z szefostwem dużych sieci handlowych. Zdaniem 65 proc. pracowników relacje pracownik - sieć cechuje brak zaufania i dialogu.

W ramach akcji pod sklepami rozdawane są ulotki, a na stronie internetowej pracownicy z różnych sieci będą mogli wymienić się doświadczeniami. Kampania jest prowadzona również na Facebooku i YouTube i spotkała się z dość dużym oddźwiękiem. Twórcy kampanii zbierają podpisy pod apelem, który ma trafić do zarządów wielkich spółek, m.in. Jeronimo Martins Dystrybucja, Tesco, Carrefour czy Metro AG.

- Rozwiązanie wielu problemów nie wymaga dużych nakładów, ale dobrej woli. Np. zapewnienie antypoślizgowych drabin - podkreśla Krzysztof Zgoda z NSZZ "Solidarność" w rozmowie z "Gazetą Wyborczą". - Wierzymy, że klientom nie jest obojętne, w jakich warunkach pracują osoby, które obsługują ich w sklepach. Wierzymy w dobrą wolę szefów sieci handlowych i w to, że głosy internautów skłonią ich do pochylenia się nad problemami zwykłych pracowników - dodaje. Związkowcy narzekają na niskie płace, złe traktowanie i brak dialogu. Kampania "uśmiechnięta kasjerka" ma zdaniem twórców radykalnie poprawić warunki pracy w handlu.

Co na to handlowcy?

- To nieprawda, że pracownicy sieci handlowych nie mają możliwości prowadzenia dialogu z kierownictwem. Działają w nich związki zawodowe, rady pracownicze, rzecznicy czy telefony zaufania. A wynagrodzenia w sieciach handlu wielkopowierzchniowego w Polsce są około 25 proc. wyższe od średniej dla całego sektora handlu – odpowiada Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, zrzeszającej duże sieci. Czy kampania przebije się do opinii publicznej i pozwoli związkom zawodowym wywierać silniejszą presję na handlowców? Po 10 dniach zebrano ponad 2 tys. podpisów pod apelem związkowców. Niemało, ale nie jest to też imponująca liczba.

LP

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord