Badania dot. relacji w pracy. Wielu szefom to się nie spodoba

Nowe badania pokazują, że agresywni menedżerowi obwiniają pracowników o brak staranności lub słabe wyniki nie dlatego, że jest to zgodne ze stanem faktycznym, a z powodu własnych uprzedzeń. Oto czego jeszcze można dowiedzieć się z analiz.

Jeden na siedmiu amerykańskich pracowników uważa, że szef jest wobec niego wrogo nastawiony
Jeden na siedmiu amerykańskich pracowników uważa, że szef jest wobec niego wrogo nastawiony
Źródło zdjęć: © Getty Images | Franziska & Tom Werner
oprac. WS

06.04.2024 11:12

Zespół badawczy z kanadyjskiego University of Calgary oraz amerykańskiego West Chester University of Pennsylvania opublikował w serwisie fastcompany.com wyniki badań na temat związku między oceną pracowników a zachowaniem menedżerów. Badania te wskazują, że menedżerowie mogą nieprawidłowo oceniać pracowników z niższymi wynikami, zakładając, że jest to rezultat nieodpowiedzialności, zamiast innych możliwych przyczyn.

Jeden z siedmiorga pracowników w USA zgłasza, że ich szefowie traktują ich w sposób wrogi. Poprzednie studia wskazywały, że to słabe wyniki pracy mogą popychać kierowników do nieadekwatnych reakcji, jednak zespół z Calgary i West Chester postanowił zbadać, czy przynajmniej częściowo przyczyną mogą być mylne przekonania przełożonych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W co inwestuje Sebastian Kulczyk? Szczera rozmowa z prezesem KI Dawidem Jakubowiczem w Biznes Klasie

W pierwszym z przeprowadzonych badań menedżerowie mieli ocenić wyniki pracy oraz sumienność i pilność swoich pracowników. Następnie pracownicy dokonywali samooceny w tych samych kategoriach. Wyniki pokazały, że menedżerowie oceniali pracowników z gorszymi rezultatami jako mniej sumiennych, podczas gdy pracownicy mieli odmienne zdanie na temat swojej sumienności. - Badania dowodzą, że samoocena cech charakteru, jak pracowitość, jest zasadniczo bardziej wiarygodna niż oceny dokonywane przez innych. To sugeruje, że menedżerowie uważali, że pracownicy z niższymi wynikami są mniej pracowici, niż to ma miejsce w rzeczywistości - zauważają naukowcy. Ponadto pracownicy uznawani za mniej sumiennych odczuwali, że są traktowani gorzej niż inni przez swoich szefów.

Toksyczni menedżerowie

W drugim badaniu menedżerowie wypełniali dwie ankiety dotyczące hipotetycznych sytuacji kryzysowych, ale odnoszących się do tych samych pracowników, których wcześniej ocenili negatywnie. Wyniki pokazały, że w przypadkach, gdy ważną rolę odgrywały czynniki zewnętrzne (takie jak np. awarie sprzętu), menedżerowie i tak obwiniali o nie swoich "niesumiennych" podwładnych.
"W artykule podkreślono, że konsekwencje oraz koszty dla nadużyć ze strony przełożonych są istotne. Na przykład, mogą one negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne pracowników oraz kosztować pracodawców w USA miliardy dolarów rocznie z tytułu spadku produktywności" - wskazano w publikacji.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)