Biznes z ekologicznym Certyfikatem

Dziesięć lat temu, z pasji Tokya Dammonda i Artura Tymińskiego, powstała firma, która wprowadziła rolnictwo ekologiczne do Polski, a teraz sprzedaje swoje owoce i warzywa na cały świat.

Biznes z ekologicznym Certyfikatem
Źródło zdjęć: © Rynek Spożywczy

12.12.2008 09:58

Symbio Polska ma najszerszą na rynku krajowym ofertę produktów posiadających certyfikaty ekologicznego pochodzenia. Odgrywa dominującą rolę na rynku producentów surowców ekologicznych w Polsce, jednocześnie znajdując się w ścisłej czołówce europejskiej. W jej ofercie znajdują się: soki owocowe i warzywne, dżemy niskosłodzone i bezcukrowe, musli, warzywa konserwowe, produkty zbożowe oraz bakalie.

Dwaj Amerykanie i Polak

Tokya Dammond, obecnie przewodniczący rady nadzorczej spółki Symbio Polska, po raz pierwszy przyjechał do Polski w 1992 roku, aby wspomóc rozwój rolnictwa ekologicznego, tj. rolnictwa opartego na naturalnych metodach uprawy. Pod wpływem zainteresowań rozwojem wsi, jak również bezpiecznymi dla środowiska praktykami rolniczymi, założył w Stanach Zjednoczonych Symbio Impex Corp., a w Polsce Symbio Impex Polska z siedzibą w Krakowie. Podstawowym celem firmy było wspieranie polskich rolników, zajmujących się ekologiczną uprawą, poprzez stymulowanie ich produkcji, wprowadzanie ich produktów na rynek oraz zapoznawanie rolników z informacją techniczną i wiedzą specjalistyczną.

Symbio Polska powstała w 1998 roku w wyniku spotkania Tokya Dammonda, który był pomysłodawcą całego przedsięwzięcia, z Arturem Tymińskim, obecny wiceprezesem Symbio, który po ukończeniu studiów w Polsce wyemigrował do USA.

_ Dammondowi udało się zdobyć dofinansowanie od funduszu Caresbac SEAF Polska i wtedy ostatecznie przekonał mnie do tego odważnego pomysłu. Postanowiliśmy wrócić do Polski i wdrożyć tutaj to wszystko, co obserwowaliśmy w Stanach, gdy tam tworzył się rynek ekologiczny _- przyznaje Artur Tymiński.

Kluczowe dla spółki były dwa pierwsze lata, kiedy to trzeba było stworzyć struktury firmy i przekonać rolników do pomysłu produkcji metodami ekologicznymi, bez środków chemicznych. Przestawianie produkcji i certyfikacja trwa 3 lata. Tyle więc zajęło stworzenie trwałych podstaw funkcjonowania spółki.

Od 2001 roku prezesem spółki jest Steve Sperelakis, Amerykanin mieszkający od ponad 10 lat w Polsce. Wykształcenie zdobył na University of Illinois w USA, posiada także tytuł MBA z Ochrony Środowiska na University of Washington w USA. Do Polski trafi ł wraz z programem MBA Enterprise Corps - w jego ramach pracował dla firmy dostarczającej mięso dla Burger Kinga, potem związał się z Coca Colą.

_ W tamtym czasie nie wiedziałem jeszcze, czy chcę na stałe związać się z Polską. Szczęśliwie znalazłem w prasie informację o powstaniu spółki Symbio Polska i wtedy zadecydowałem, że chcę tu pozostać i wejść w ten biznes. Odezwałem się do Caresbac SEAF, głównego udziałowca Symbio, z którego wcześniej dostałem propozycję pracy, czy jest tam jeszcze dla mnie miejsce. I tak właśnie w 2001 roku trafiłem do Symbio _ - opowiada Steve Sperelakis. *Ponad 300 rolników *

Początkowo firma Symbio współpracowała z 20 gospodarstwami. Obecnie, w szóstym roku działalności, współpracuje z ponad 300 gospodarstwami rolnymi i sprzedaje swoje produkty m.in. do Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemiec, Szwajcarii, Belgii, Finlandii, Francji i Stanów Zjednoczonych.

Symbio szczegółowo monitoruje każdy etap procesu produkcyjnego w celu zagwarantowania wysokiej jakości od siewu bądź sadzenia aż po dostarczenie gotowego produktu do klienta. Wszystkie nasiona i sadzonki posiadają certyfikaty produktów ekologicznych, o ile te są dostępne dla danego produktu. Firma zapewnia swym rolnikom wsparcie merytoryczne poprzez wykwalifikowanych doradców oraz poprzez współpracę z wojewódzkimi ośrodkami doradztwa rolniczego.

Produkty marki Symbio można znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością, supermarketach Premium (Piotr i Paweł, Bomi, Stokrotka Premium) i w hipermarketach Carrefour, gdzie tworzone są specjalne "wyspy ekologiczne" - wydzielone punkty sprzedaży, zawierające produkty jedynie pochodzenia ekologicznego.

W zeszłym roku Symbio Polska uzyskała ok. 15 mln zł przychodów ze sprzedaży.

Wynik ten, według prognoz, w tym roku ma zwiększyć się do ok. 17 mln zł.

Przedsiębiorstwo posiada zdywersyfikowaną sieć kanałów dystrybucji. Owoce miękkie w postaci mrożonek, koncentratów i przecierów są bezpośrednio eksportowane do Europy Zachodniej, do koncernów spożywczych.

Produkty detaliczne trafi ają do sieci europejskich, jak również polskich - Piotr i Paweł, Carrefour, Auchan, Stokrotka Premium, Społem - oraz lokalnych i sieciowych sklepów ze zdrową żywnością.
_ Znaleźliśmy włoskiego partnera, z którym rozpoczęliśmy dostawę świeżych warzyw i owoców do sieci w Polsce, to stanowi kolejny krok ku dywersyfikacji i zróżnicowaniu dystrybucji oraz odbiorców _- zaznacza Artur Tymiński. Wzrost z rynkiem

Od początku lat 90. XX wieku rynek ekologiczny na świecie rozwija się w tempie od kilku do kilkudziesięciu procent rocznie i nie zmniejsza dynamiki wzrostu. W Polsce, jak podkreślają szefowie Symbio, ta dynamika jest wyższa. Całkowita wartość sprzedaży produktów ekologicznych na świecie wyniosła w 2007 roku 31 mld euro, z czego 50 proc. przypada na kraje europejskie, co daje rynek o wartości 15 mld euro.

Największymi konsumentami produktów ekologicznych w Europie są Niemcy, którzy wydali na to 3,9 mld euro, oraz Wielka Brytania - 2,6 mld euro. Statystyczny konsument szwajcarski wydaje rocznie ponad 100 euro na żywność ekologiczną, niemiecki 47, zaś włoski 42 euro. - W Polsce wartość ta wynosi obecnie zaledwie 1,3 euro rocznie, ale jeszcze kilka lat temu przeznaczaliśmy na ten cel jedynie kilka eurocentów. Prognozy przewidują, że w 2010 r. każdy mieszkaniec Polski wyda 2,5 euro na produkty pochodzenia ekologicznego - mówi Artur Tymiński. W tym wzroście firma dostrzega swoją szansę.

Podstawowym czynnikiem zewnętrznym, wpływającym na sytuację Symbio Polska, jest charakterystyczna dla branży rolniczej sezonowość surowców, na przykład truskawek i innych owoców miękkich. Aby temu zapobiec, spółka nawiązuje kontrakty z zagranicznymi partnerami, dzięki czemu może zapewnić regularne dostawy swoich produktów. Czynnikiem wpływającym na ceny zbycia są również zmiany kursowe walut, co przekłada się pośrednio również na fluktuacje ostatecznego wyniku finansowego.

Na NewConnect

W 2006 roku Symbio Polska przekształciła się w spółkę akcyjną, zaś w najbliższych tygodniach planuje debiut na rynku NewConnect.
_ Od początku 2008 roku intensywnie przygotowujemy się do debiutu na alternatywnym rynku warszawskiej GPW - NewConnect, który stanowi fazę w przejściu na główny rynek obrotu giełdowego _ - mówi prezes Sperelakis.

Firma planuje stworzenie fi lii swojej spółki w Mołdawii, a w późniejszym czasie na Ukrainie. Działania te mają na celu pozyskanie nowych kontrahentów wśród producentów, jak również wzmocnienie swojej pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej.

Do strategii rozwoju spółki należy też poszerzenie oferty produktowej i wzmocnienie marki Symbio na rynku krajowym.

Symbio Polska planuje także przejąć 100 proc. akcji amerykańskiej spółki Symbio USA i w najbliższych latach powrócić na rynek Ameryki Północnej. Decyzja o tymczasowym wycofaniu spowodowana była drastycznym spadkiem kursu dolara wobec złotówki. Jak zdradza prezes Sperelakis - głównym celem spółki Symbio Polska jest utrzymanie pozycji lidera wśród producentów żywności ekologicznej na rynku krajowym, jak również na rynkach środkowoeuropejskich. W Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej spółka posiada już ugruntowaną pozycję.

_ Pragniemy wykreować naszą markę tak, aby stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna wśród konsumentów, w szczególności polskich, gdyż zachodnioeuropejscy znają nas od lat. Nie wykluczamy debiutu na parkiecie głównym warszawskiej giełdy - taki ruch pozwoliłby nam sfinansować konieczne do przeprowadzenia inwestycje _ - dodaje Steve Sperelakis.

Roman Wieczorkiewicz

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)