Masło drożeje, a to nie koniec. Czarne prognozy na koniec roku

Masło będzie drogie co najmniej do końca roku - przewiduje Grzegorz Rykaczewski, ekspert rynku Agrifood w Banku Pekao SA. Wynika to ze wzrostu cen na świecie oraz wyższych kosztów przetwórców. Niewykluczone, że pod koniec 2024 r. na półkach sklepowych zobaczymy jeszcze wyższe ceny.

Prognozy cen masła na kolejne miesiące
Prognozy cen masła na kolejne miesiące
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

W sierpniu za kostkę masła w polskich sklepach trzeba było zapłacić o 10 proc. więcej niż na początku 2024 r. Z kolei w porównaniu do sierpnia 2023 r. ceny były wyższe o 20 proc. Serwis portalspozywczy.pl podaje, że wzrost cen wynika z napięć podażowych w sytuacji, gdy popyt utrzymuje się na wysokim poziomie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny jak 10 lat temu. Tak się kończy wojna dyskontów

Ceny masła nie odpuszczają

Jednak niewykluczone, że kolejne miesiące upłyną pod znakiem podwyższonych cen masła, bo sytuacja na rynku nie jest zbyt korzystna.

- Przynajmniej do końca roku wsparciem dla cen przetworów mlecznych, w tym masła, będzie sytuacja w segmencie surowego mleka. Jest to okres, gdy sezonowo surowca jest mniej i rosną jego ceny. To oznacza wyższe koszty dla zakładów przetwórczych, które te muszą zaadresować na poziomie sprzedaży. Surowiec stanowi ok. 70-75 proc. łącznych kosztów i jest zbyt dużym komponentem kosztowym, aby przetwórcy sami mogli skonsumować wzrost presji z jego strony - ocenił Grzegorz Rykaczewski, ekspert rynku Agrifood w Banku Pekao SA, cytowany przez portal.

Co ciekawe, przeszkodą w dalszych podwyżkach może być konsument, który pozostaje oszczędny. Aktualne dane krajowej sprzedaży detalicznej żywności nie są zbyt optymistyczne. W sierpniu 2024 r. sprzedaż w ujęciu nominalnym wzrosła o 0,9 proc. w stosunku do lipca 2024 r. (wówczas dane miesiąc do miesiąca wskazywały na wzrost sprzedaży o 1,5 proc.).

Podobne trendy obserwujemy w strefie euro, gdzie koncentruje się unijna konsumpcja. Reasumując, przy wysokich cenach popyt na masło może zacząć słabnąć, a konsument częściej będzie wybierał tłuszcze roślinne - podkreślił ekspert.

Ile będzie kosztowało masło? Dwa scenariusze

Zdaniem analityka na razie trudno ocenić, na jakim poziomie cenowym zatrzyma się masło. Z jego prognoz wynika, że w grę wchodzą dwa scenariusze.

Wariant optymistyczny zakłada stabilizację cen masła w IV kwartale 2024 r. Ceny masła pozostaną na wysokim poziomie (powyżej 8 zł za kostkę).

Wariant pesymistyczny przewiduje dalszy wzrost cen masła do poziomu 9-9,50 zł za kostkę pod koniec 2024 r.

Rykaczewski podkreślił, że w obu scenariuszach spadek cen jest prognozowany dopiero na początku 2025 r.

Ceny cukru oszalały? Może być jeszcze drożej

Jednak masło to niejedyny podstawowy produkt, który drożeje w ostatnim czasie. Kilka dni temu Bloomberg donosił, że ceny cukru na giełdach są najwyższe od 2008 r., co wynika m.in. z pożarów i suszy, które dotknęły pola w Brazylii.

Jednocześnie drożeją inne kluczowe składniki wielu słodyczy - kawa i kakao. To połączenie może sprawić, że zobaczymy podwyżki na sklepowych półkach

Również sytuacja w Polsce może sprawić, że cukier podrożeje. Rolnicy notują bowiem straty w burakach cukrowych.

- Drugie pole, oddalone od rzeki o 500-700 m, jest w gorszym stanie, ponieważ buraki zostały wypłukane i wyrwane. Przewalają się tam krzaki i gałęzie. Na 40 hektarach będzie dużo szkód - ocenił w rozmowie z WP Finanse Patryk Kieloch z Ruchu Młodych Farmerów, który posiada dwa pola w powiecie świdnickim (woj. dolnośląskie).

Sygnały o poważnych trudnościach ze zbiorem buraków docierają także do Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego (KZPBC). - Jeżeli chodzi o ceny cukru to nie można wykluczyć, że obecna sytuacja nie wpłynie na ich poziom, mimo że największe oddziaływanie na ceny ma to co dzieje się na wspólnotowym i światowym rynku cukru - przekazał nam Rafał Strachota, dyrektor KZPBC.

Wzrostu cen cukru przez powodzie nie wyklucza również Związek Producentów Cukru w Polsce

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (80)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.