Polakom znudziła się pizza? Firmy notują spadki

W 2024 r. ruch w pizzeriach spadł o 3,6 proc. rdr. - wynika z raportu autorstwa firmy Proxi.cloud. Wśród powodów może być chęć poszukiwania lokali oferujących dania w bardziej przystępnych cenach. Jednak współautor badania zwraca uwagę, że pizzerie mają też nowego, groźnego konkurenta.

Pizzerie muszą rywalizować o klientów z innymi lokalami
Pizzerie muszą rywalizować o klientów z innymi lokalami
Źródło zdjęć: © Pixabay

Choć dwie polskie pizzerie znalazły się wśród najlepszych w Europie według rankingu "50 Top Pizza" (warszawska Ciao a Tutti zajęła 28. miejsce, Zielona Górka z Pabianic pod Łodzią uplasowała się na 20. pozycji), to ogólny trend w tej branży zaczyna być spadkowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

WIDEO

Arabowie już zmienili Zakopane. Prowadzi biznes specjalnie pod nich

Polacy odwracają się od pizzerii. Wybierają inne dania

Spadek ruchu w pizzeriach w Polsce jest na razie jednocyfrowy, ale to sygnał dla przedsiębiorców, że preferencje konsumentów się zmieniają. Dlaczego?

Jednym z potencjalnych powodów spadku ruchu w pizzeriach może być większa różnorodność posiłków i cen w sieciach z kanapkami i daniami z kurczaka. Utrzymująca się w ostatnich latach inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny mogą wpływać na przesuwanie się preferencji konsumentów w kierunku sieci, oferujących dania po bardziej przystępnych cenach. Sam wzrost i spadek ruchu jest niewielki i utrzymuje się w granicach do 5 proc., co nie powinno być specjalnie odczuwalne dla rynku - wskazuje Mateusz Chołuj, współautor raportu przygotowanego przez Proxi.cloud, cytowany przez portal strefabiznesu.pl.

W przeciwieństwie do pizzerii, wzrost ruchu o 4,2 proc. rdr. w 2024 r. zanotowały lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. Wszystko zatem wskazuje na to, że konsumenci coraz częściej wybierają te formaty, być może z powodu szerszej oferty i korzystniejszych cen.

Mateusz Nowak, drugi współautor raportu, zauważa, że dynamika wzrostów i spadków unikalnych klientów dla obu typów lokali jest zbliżona do dynamiki ruchu. Jego zdaniem to oznacza, że lokale zyskują lub tracą konkretnych klientów, ale bez większych zmian w częstotliwości wizyt.

- Nie wiemy jednak, czy możemy mówić o przejściu klientów z jednego typu restauracji do drugiego, ponieważ nie zostało to objęte w tym badaniu - zwraca uwagę Chołuj.

Badanie wskazuje, że mimo zmian w preferencjach klienci są przywiązani do ulubionych lokali. Średniomiesięczna częstotliwość wizyt w pizzeriach wzrosła bowiem o 2,5 proc., a w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka - o 1,6 proc. Średnio przebywamy w tych miejscach 23 minuty i jest to podobny wynik jak w ubiegłorocznym badaniu.

Zdaniem autorów badania pizzerie muszą znaleźć sposób, aby przyciągnąć klientów. Wśród rozwiązań mogą być promocje czy rozszerzenie menu o nowe warianty smakowe.

Jakie pizze jedzą Polacy?

Kilka miesięcy temu eksperci z aplikacji PanParagon sprawdzili, jakie pizze najczęściej zamawiają Polacy. Badanie obejmowało paragony z pizzerii wystawione od stycznia do sierpnia 2024 r. Na tej podstawie analitycy wyłonili 10 rodzajów pizzy najczęściej wybieranych w Polsce.

Liderem zestawienia jest klasyczna margherita z mozzarellą, bazylią i sosem pomidorowym. Jej obecność odnotowano na 29,5 proc. paragonów ujętych w analizie.

Na drugim miejscu uplasowała się capricciosa (z mozzarellą, szynką i pieczarkami), a na trzecim - pizza z salami.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)