Polakom znudziła się pizza? Firmy notują spadki

W 2024 r. ruch w pizzeriach spadł o 3,6 proc. rdr. - wynika z raportu autorstwa firmy Proxi.cloud. Wśród powodów może być chęć poszukiwania lokali oferujących dania w bardziej przystępnych cenach. Jednak współautor badania zwraca uwagę, że pizzerie mają też nowego, groźnego konkurenta.

Pizzerie muszą rywalizować o klientów z innymi lokalami
Pizzerie muszą rywalizować o klientów z innymi lokalami
Źródło zdjęć: © Pixabay

Choć dwie polskie pizzerie znalazły się wśród najlepszych w Europie według rankingu "50 Top Pizza" (warszawska Ciao a Tutti zajęła 28. miejsce, Zielona Górka z Pabianic pod Łodzią uplasowała się na 20. pozycji), to ogólny trend w tej branży zaczyna być spadkowy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Arabowie już zmienili Zakopane. Prowadzi biznes specjalnie pod nich

Polacy odwracają się od pizzerii. Wybierają inne dania

Spadek ruchu w pizzeriach w Polsce jest na razie jednocyfrowy, ale to sygnał dla przedsiębiorców, że preferencje konsumentów się zmieniają. Dlaczego?

Jednym z potencjalnych powodów spadku ruchu w pizzeriach może być większa różnorodność posiłków i cen w sieciach z kanapkami i daniami z kurczaka. Utrzymująca się w ostatnich latach inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny mogą wpływać na przesuwanie się preferencji konsumentów w kierunku sieci, oferujących dania po bardziej przystępnych cenach. Sam wzrost i spadek ruchu jest niewielki i utrzymuje się w granicach do 5 proc., co nie powinno być specjalnie odczuwalne dla rynku - wskazuje Mateusz Chołuj, współautor raportu przygotowanego przez Proxi.cloud, cytowany przez portal strefabiznesu.pl.

W przeciwieństwie do pizzerii, wzrost ruchu o 4,2 proc. rdr. w 2024 r. zanotowały lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. Wszystko zatem wskazuje na to, że konsumenci coraz częściej wybierają te formaty, być może z powodu szerszej oferty i korzystniejszych cen.

Mateusz Nowak, drugi współautor raportu, zauważa, że dynamika wzrostów i spadków unikalnych klientów dla obu typów lokali jest zbliżona do dynamiki ruchu. Jego zdaniem to oznacza, że lokale zyskują lub tracą konkretnych klientów, ale bez większych zmian w częstotliwości wizyt.

- Nie wiemy jednak, czy możemy mówić o przejściu klientów z jednego typu restauracji do drugiego, ponieważ nie zostało to objęte w tym badaniu - zwraca uwagę Chołuj.

Badanie wskazuje, że mimo zmian w preferencjach klienci są przywiązani do ulubionych lokali. Średniomiesięczna częstotliwość wizyt w pizzeriach wzrosła bowiem o 2,5 proc., a w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka - o 1,6 proc. Średnio przebywamy w tych miejscach 23 minuty i jest to podobny wynik jak w ubiegłorocznym badaniu.

Zdaniem autorów badania pizzerie muszą znaleźć sposób, aby przyciągnąć klientów. Wśród rozwiązań mogą być promocje czy rozszerzenie menu o nowe warianty smakowe.

Jakie pizze jedzą Polacy?

Kilka miesięcy temu eksperci z aplikacji PanParagon sprawdzili, jakie pizze najczęściej zamawiają Polacy. Badanie obejmowało paragony z pizzerii wystawione od stycznia do sierpnia 2024 r. Na tej podstawie analitycy wyłonili 10 rodzajów pizzy najczęściej wybieranych w Polsce.

Liderem zestawienia jest klasyczna margherita z mozzarellą, bazylią i sosem pomidorowym. Jej obecność odnotowano na 29,5 proc. paragonów ujętych w analizie.

Na drugim miejscu uplasowała się capricciosa (z mozzarellą, szynką i pieczarkami), a na trzecim - pizza z salami.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)