Związki chcą, by instytucje unijne sprawdziły bezpieczeństwo na kolei

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych zwróci się do Europejskiej Agencji Kolejowej, by podjęła działania zapewniające bezpieczeństwo na polskiej kolei. Zdaniem związkowców, polski rząd robi w tej sprawie za mało.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

- Troska o bezpieczeństwo, zdrowie i życie osób korzystających z kolei jest naszym związkowym obowiązkiem - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej przewodniczący OPZZ Jan Guz. Dodał, że zdaniem związkowców bezpieczeństwo na kolei pozostawia wiele do życzenia.

- Niemal codziennie mamy do czynienia z zagrażającymi zdrowiu i życiu ludzkiemu wypadkami i incydentami na kolei, a co kilka tygodni mamy do czynienia z bardzo poważnymi wypadkami - dodał przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek. Wyjaśnił, że wielokrotnie związkowcy zgłaszali do resortu transportu, Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) czy prokuratury wątpliwości związane z bezpieczeństwem na kolei, jednak w jego opinii te interwencje dotąd nie spowodowały podjęcia rzeczywistych i skutecznych działań.

- Dziesięć punktów ministra Nowaka okazało się tylko medialną zapowiedzią. Skoro w Polsce nie ma instytucji, która zadbałaby o zdrowie i życie pracowników i pasażerów kolei, to nie pozostaje nam nic innego jak zwrócić się do Europejskiej Agencji Kolejowej - powiedział Miętek.

Chodzi o dziesięciopunktowy pakiet propozycji, które miały zwiększyć bezpieczeństwo na kolei. Minister transportu Sławomir Nowak przedstawił go opinii publicznej pod koniec maja br. Zaproponował w nim m.in. częstsze kontrole pociągów i przeprowadzenie zmian ustawowych.

Jak poinformował w poniedziałek PAP rzecznik resortu transportu Mikołaj Karpiński, wszelkie zmiany wprowadzane w spółkach PKP - zarówno organizacyjne, jak i te dotyczące inwestycji - są podporządkowane właśnie sprawom bezpieczeństwa. - Tylko w tym roku UTK przeprowadził ok. 600 kontroli, z czego ok. 400 było związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem. Ponad 9 tys. pracowników PKP PLK zostało dodatkowo przeszkolonych, dodatkowe szkolenie odbyło też ok. 1,2 maszynistów PKP Intercity - powiedział Karpiński.

Dodał, że resort opracował także projekt zmian przepisów dotyczących czasu pracy maszynistów. Jak wyjaśnił, projekt ten przeszedł już przez Komitet Stały Rady Ministrów i wkrótce będzie skierowany na obrady rządu.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Mieszkańcy walczą z restauracją przez hałas. "Basy dudnią w głowie"
Mieszkańcy walczą z restauracją przez hałas. "Basy dudnią w głowie"
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata