T-Mobile
T-Mobile to jedna z największych sieci komórkowych w Polsce, która przekształciła się z sieci Era. Należy do niemieckiej spółki Deutsche Telekom.
Historia, założyciele
T-Mobile jest międzynarodową siecią komórkową, pochodzącą z Niemiec. Do 2011 roku marka funkcjonowała w USA, Wielkiej Brytanii, Austrii, Chorwacji, Macedonii i Czarnogórze, Czechach, Holandii i w Polsce. Polską markę potocznie nazywa się T-Mobile Polska lub T-Mobile Poland, jednak jest to ta sama sieć.
Sieć T-Mobile początkowo funkcjonowała w Polsce jako Era GSM, a jej operatorem była Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o., która dostała koncesję na świadczenie usług telekomunikacyjnych w 1996 roku. W 2008 roku wprowadzano kolejne usługi - „Era Linia Domowa” i „Era Internet Stacjonarny”. W 2010 Era została uznana za piątą najcenniejszą polską markę z wycena na około 1,4 miliarda złotych.
W 2011 roku Polska Telefonia Cyfrowa została przejęta, a następnie przeprowadzono rebranding, w wyniku którego sieć zaczęła funkcjonować pod nową nazwą jako międzynarodowa marka T-Mobile. Jej pierwszym hasłem reklamowym było „Chwile, które łączą”. W 2013 roku także Polska Telefonia Cyfrowa zmieniła nazwę na T‑Mobile Polska Spółka Akcyjna. Od 2011 roku T-Mobile zmodernizowało sieć telekomunikacyjną, dostarczając na 99% terenu Polski sieć 3G. Trzy lata późniejfirma doprowadziła do udostępnienia 95% populacji technologię LTE. W 2014 roku firma nawiązała współpracę z PKP Intercity, udostępniając w 300 nowoczesnych wagonach internet Wi-Fi.
Właściciel
T-Mobile należy do Deutsche Telekom,czyli największego operatora telekomunikacyjnego w Unii Europejskiej, którego 15% akcji posiada rząd niemiecki, a 17% państwowy bank KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau).
Od 2017 roku prezesem zarządu T‑Mobile Polska S.A jest Andreas Maierhofer.
Działalność
Obecnie T-Mobile jest jednym z największych operatorów sieci komórkowych w Polsce, obsługującym 10,251 milionów klientów. Na całym świecie grupa Deutsche Telekom ma 165 milionów klientów korzystających z usług telefonii komórkowej, 19 milionów z szerokopasmowego intenetu i 29 milionów telefonii stacjonarnej.
T-Mobile oferuje usługi komunikacyjne w ramach:
- abonamentu,
- kart prepaid,
- oferty mieszanej. T-Mobile na kartę, gdy marka jeszcze funkcjonowała jako Era, nazywała się Tak Tak i powstała w 1998 roku. Jej znakiem charakterystycznym był pingwin. Obecnie T-Mobile wraz z postepującym rebrandingiem zmienia stopniowo nazwy produktów i w swojej ofercie prepaid ma obecnie taryfy Hot, Frii i Nowy Tak Tak.
Do Deutsche Telekom AG oprócz T-Mobile należą także:
- Blueconnect – internet mobilny,
- Heyah – marka prepaid,
- tuBiedronka – marka prepaid,
- MTV Mobile – marka prepaid.
Firma angażuje się także w akcje społeczne – od 2013 roku prowadzi projekt „Pomoc Mierzona Kilometrami”, w ramach której zbierane są fundusze dla Fundacji TVN – nie jesteś sam. Ponadto T-Mobile sponsoruje wydarzenia sportowe, edukacyjne i kulturalne, m.in. Międzynarodowy Festiwal Filmowy "T-Mobile Nowe Horyzonty" i festiwal muzyki elektronicznej „Electronic Beats”. Marka otrzymuje liczne wyróżnienia, m.in. w 2017 roku dla najlepszego operatora sieci mobilnej w Polsce według Business Traveller Poland i Gwiazdę Jakości Obsługi Dekady 2007-2017.
Liczba placówek
T-Mobile ma w Polsce około 600 placówek i planuje docelowo otworzyć ich 750.
Wartość
Kapitał T‑Mobile Polska Spółki Akcyjnej wynosił w 2013 roku 471 miliony złotych. Cała międzynarodowa marka T-Mobile jest wyceniana przez Forbes na 7.6 miliarda dolarów i jest 79. najbardziej wartościową marką świata.
Komentarze