Kaufland
Kaufland to sieć sklepów wielkopowierzchniowych, zlokalizowanych głównie na terenie Niemiec, Rumunii, Polski, Bułgarii, Chorwacji, Czech i na Słowacji, zajmująca się handlem detalicznym produktami spożywczymi i przemysłowymi.
Historia i założyciele
Pierwszy sklep Kaufland otwarto w 1984 roku w Niemczech, ale historia Kauflandu sięga znacznie głębiej. Już w latach 30. XX wieku Josef Schwarz prowadził przedsiębiorstwo Lidl & Schwarz KG, które zajmowało się handlem towarami egzotycznymi i luksusowymi, a z czasem rozwinęło się w rozbudowaną sieć spożywczą. Dopiero w roku 1998 rozpoczęto rozwój sieci sklepów Kaufland za granicą, otwierając pierwszy market w Czechach, a w dwa lata później na Słowacji.
W Polsce pierwszy sklep w ramach Grupy Kaufland został otwarty dopiero w 2001 roku, czyli ta sieć dotarła do kraju stosunkowo późno w porównaniu do pozostałych.
Właściciel
Właścicielem Kauflandu, a także Lidla jest Dieter Schwarz, który niejednokrotnie zajmował wysokie miejsca na liście najbogatszych Niemców. Kaufland, Kaufland Stiftung & Co. KG to grupa zarządzająca siecią Kaufland, ale i popularnymi w Polsce dyskontami spożywczo-przemysłowymi Lidl. Grupa Kaufland należy do czołówki europejskich przedsiębiorstwa. W kategorii sklepów wielkopowierzchniowych znajduje się w pierwszej dziesiątce. Obecnie właściciele Lidla i Kauflandu odnoszą zyski na poziomie 90 mld euro.
Działalność
Sklepy Kaufland to wielkopowierzchniowe hipermarkety z sąsiadującą często małą galerią handlowo-usługową. Powierzchnia całego centrum handlowego sięga w przypadku sieci Kaufland nawet 12 tys. metrów kwadratowych.
Grupa Kaufland zatrudnia ponad 120 tys. pracowników, a w Polsce ponad 15 tys. Siedziba zarządu mieści się w Neckarsulm, w południowych Niemczech. W Europie sieć dysponuje 17 centrami logistycznymi oraz kilkoma zakładami mięsnymi, które urozmaiciły ofertę sklepów o wędliny regionalne.
Wśród pozostałych sieci Kaufland postanowił wyróżnić się w dość oryginalny sposób: zaokrąglił ceny do pełnej złotówki, przez co zrezygnował z tradycyjnych końcówek w cenach jak 99 gr.
Grupa Kaufland dysponuje jak większość podobnych przedsiębiorstw marką własną produktów: K-Classic. Kładzie nacisk na dobre warunki pracy. W 2013 roku marka została nagrodzona w plebiscycie Dobra Marka, która nagradza najlepiej zapowiadające się i nastawione rozwojowo marki.
Liczba placówek
W 2011 roku na świecie funkcjonowało 1000 hipermarketów Kaufland. Obecnie w Polsce działa ich około 200, a dyskontów Lidl około 600. Dla porównania w 2009 roku liczba sklepów występujących pod szyldem Kaufland wynosiła 122.
Komentarze