Gdańsk/ Zakończyła się modernizacja linii kolejowej do portu

Sześciokrotne zwiększenie przepustowości kolejowego szlaku handlowego do portu w Gdańsku oraz ułatwienie żeglugi na Martwej Wiśle - to efekty modernizacji mostu i towarowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku.

01.09.2016 18:10

PKP Polskie Linie Kolejowe SA. poinformowały w czwartek w komunikacie, że "zgodnie z planem od września kolejowy most na Martwej Wiśle w Gdańsku obsługuje pociągi na dwóch torach". Podano, że po raz pierwszy pociąg przejechał po drugim torze w środę; był to skład przewoźnika CTL Logistics z Portu Północnego. Jazda po jednym torze była możliwa od stycznia bieżącego roku.

PKP PLK SA podały, że modernizacja linii z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk usprawnia przewozy towarowe w rejonie portu. Dzięki budowie nowych torów na linii nr 226 i modernizacji już istniejących, pociągi jadą z prędkością nawet do 100 km/h. Natomiast nowy most na Martwej Wiśle pozwala na sześciokrotne zwiększenie możliwości kolejowego szlaku handlowego.

124-metrowy most na Martwej Wiśle jest największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach modernizacji szlaku. Posiada dwa tory, stary miał tylko jeden tor. Nowoczesna konstrukcja pozwala na przejazd do 180 składów w ciągu doby. Koszt budowy mostu to 35 mln zł.

Pomorska inwestycja jest szczególnie ważna ze względów ekonomicznych dla przewozów towarowych w kraju i usprawnienia połączenia z ważnym punktem załadunkowo - rozładunkowym, jakim jest port Gdańsk Północ - podano.

Modernizacja mostu wpłynęła także na poprawę warunków żeglugi, poprzez czterokrotne poszerzenie toru wodnego - do 50 metrów. Obiekt jest też wyższy (światło mostu ma 9 metrów), dzięki czemu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem - nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów.

Projekt modernizacji, o wartości 370 mln zł, poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmował też modernizację lub budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

PLK zamierzają zrealizować do 2020 roku program portowy, który obejmuje porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz - Trójmiasto. Nowe inwestycje o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł pozwolą na zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu przewozu ładunków oraz spowodują znaczący wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk współfinansowany jest przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)