Trwa ładowanie...
d270hl2

Starbucks

Najnowsze informacje
flickr.com
Źródło: flickr.com, fot: Faye

Starbucks to światowa sieć kawiarni oferująca ciepłe napoje i przekąski. Jest największą tego typu siecią na świecie, posiada około 25 tysięcy lokali.

Historia

Pierwsza kawiarnia Starbucks powstała w 1971 roku w Seattle. Założyło ją trzech wspólników: Jerry Baldwin, Zev Siegel i Gordon Bowker, choć za spiritus movens przedsięwzięcia uważa się Alfreda Peeta, pracodawcę Baldwina. To właśnie z jego palarni kawy założyciele odkupowali ziarna. W późniejszych latach Sturbucks nabywał je bezpośrednio od plantatorów.

W 1982 roku do drużyny dołączył Howard Schultz jako dyrektor do spraw marketingu. Dwa lata później Jerry Baldwin wykupił palarnię Peet's Coffee & Tea, a Schulz założył sieć kawiarni Il Giornale. W 1987 roku nabył natomiast od szefów akcje Starbucksa i rozpoczął dynamiczny rozwój firmy poza rodzimym Seattle. Pierwsze „zamiejscowe” kawiarnie marki powstały w Chicago i Vancouver. W 1989 roku Starbucks posiadał już 55 punktów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

W 1990 roku otworzono nową palarnię kawy, a już rok później Starbucks, jako pierwsza amerykańska korporacja, przekazał akcje pracownikom pracującym na niepełny etat. W 1992 roku Starbucks wszedł na giełdę papierów wartościowych NASDAQ. W tym czasie posiadał już 165 lokali. W 1993 roku zarząd Starbucksa nawiązał współpracę z księgarniami Barnes&Noble, uruchomił kolejną palarnię kawy i otworzył kawiarnie w Waszyngtonie. Kolejnym celem sieci były metropolie takie jak Nowy Jork, Atlanta czy Boston.

W następnych latach Starbucks wprowadził autorski, mrożony napój Frappuccino, butelkowany przez PepsiCo, a także produkty zawierające lody, produkowane przez partnera marki, Dreyer’s Grand Ice Cream.

W 1996 roku Starbucks otworzył pierwsze kawiarnie poza Ameryką Północną, w Tokio i Singapurze, dzięki czemu sieć zakończyła rok fiskalny z 1015 kawiarniami. Rok później na rynku pojawił się ekspres do kawy, Starbucks Barista, ruszyła również The Starbucks Foundation, której celem stało się wspieranie lokalnej społeczności skupionej w miejscach, gdzie powstały kawiarnie marki.

W 1998 roku Starbucks przejął 60 kawiarni Seattle Coffee Company, co dało mu możliwość wejścia na rynek europejski. Powstał pierwszy lokal w Londynie. Rok później zarząd sieci zdecydował o przejęciu producenta i dystrybutora herbaty, Tazo Tea, a także wytwórni muzycznej, Hear Music.

Na początku XXI wieku Starbucks rozpoczął ekspansję na Australię i Bliski Wschód, a niedługo później także na Europę Środkową. Pierwsze lokale Starbucksa powstały między innymi w Wiedniu i Genewie. W kawiarniach wprowadzono T-Mobile Hot Spot, czyli darmowe korzystanie z bezprzewodowego internetu. W 2004 roku wprowadzono na rynek likiery Starbucks Liqueurs, produkowane we współpracy z Jim Beam. Kolejnym produktem była woda Ethos Water, która wywołała falę krytyki w społeczności międzynarodowej. Zyski ze sprzedaży wody miały bowiem trafiać do organizacji pozarządowych oczyszczających wodę pitną w Afryce. Okazało się jednak, że na ten cel przeznaczany był niewielki odsetek z ceny wyjściowej. Od tamtej pory na butelkach napisana jest informacja o warunkach współpracy.

W 2008 roku w lokalach Starucks pojawiła się oferta śniadaniowa, ułożona w duchu zdrowych posiłków. Niedługo potem pakowane kawy sypane Starbucksa pojawiły się w Szwajcarii w sieci supermarketów Coop. W kolejnych latach sklepy rozpoczęły sprzedaż kawy także we Francji i Niemczech.

W 2009 roku przyszedł czas ekspansji na polski rynek. Pierwsza kawiarnia Starbucks została otwarta w Warszawie, za pośrednictwem firmy AmRest Coffee. W 2017 roku sieć odnotowała 60 lokali w naszym kraju.

Działalność

Kawiarnie Starbucks znaleźć można w ponad 70 krajach na sześciu kontynentach. Liczba lokali na całym świecie wynosi prawie 25 tys., a sieć zatrudnia łącznie ponad 380 tys. pracowników.

Starbucks współpracuje z firmą Apple, prowadząc obopólną promocję w postaci zniżek lub kodów. Współfinansuje również program "Morning Joe", nadawany w amerykańskiej telewizji informacyjnej MSNBC.

Sieć kawiarni Starbucks często krytykowana jest za podejście do tematu globalizacji. Jej agresywna polityka wobec rynku i konkurencji, a także nowatorski marketing zakładający gęstą sieć lokali, uważane są za symbol tego zjawiska. Poza tym kontrowersje rodzi fakt, że niewielka część skupowanej przez Starbucks kawy pochodzi z tzw. Fair Trade. Krytyce poddawane są też ogromne ilości zużywanych kubków jednorazowych.

Siedziba i zarząd

Od 1990 siedziba firmy znajduje się w Seattle. Jej prezesem jest Howard Schultz.

Notowania na giełdzie

Koncern Starbucks Corporation notowany jest na giełdzie NASDAQ (National Association of Securities Dealers Automated Quotations). Jego akcje, według stanu na październik 2017, warte są 54,91 dolarów amerykańskich. W 2015 roku wartość firmy wyniosła 16,19 mld dolarów, a kapitał zakładowy 5,82 mld dolarów.

d270hl2

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d270hl2
d270hl2
d270hl2
d270hl2